• rumpnissen1989

Min framtid och betyg! Hjälp!

Hej, jag tog studenten 2008 med värdelösa betyg. Majoriteten var IG :/
    Har börjat läsa upp dom men jag förstår inte hur många poäng o.s.v man ska ha, syon fick jag inget svar utav utan hon stirra in i väggen...

Mina betyg 2008 såg ut såhär;

Bild och form 100 p: IG 
    BKF 100 p : IG
    FSK 200 p : G
    Datorkunskap 50 p: G
    Engelska A: 100p IG
    Småföretagande A 50p G
    Historia A 100p G
    Fritid 50p IG
    MBStöd: 200p IG
    Psykosocialt arbete 100p IG
    ULS  200p G
    AL 50p G
    Kommunikation 50p G
    PL 100p IG
    Matte A 100p G
    NKA 50p G
    Psykologi A 50p IG
    ReA 50p G
    ShA 100p G
    Feminiskt självförsvar 50p G
    Svenska A 100 p G
    Svenska B 100 p G
    Turism 50 p IG
    Projektarbete 100p G

Poäng: 1.350!!

Som ni ser gick jag ut med värdelösa betyg. Har läst efteråt på komvux med dessa resultat:
    FkA 100p E
    FkB 100p E
    ReA 100p E
    ReB 100p F (Skitsvår kurs :/)
    EngelskaA 100p E
    Och sedan 2 till med betyg E och har två kvar som jag kommer säkert få iaf minst E på.

Någon vänlig själ som kan förklara hur det ser ut för mig?  Jag har jättesvårt för att plugga så jag är faktikst nöjd med att "bara" få E i betyg.

Jag Vet att jag inte kommer komma in på något högskoleprogram med mina betyg, men hur många till kurser måste jag söka, dvs hur många poäng saknar jag? 

• Svar på tråden Min framtid och betyg! Hjälp!
  • Loa

Om du frågar igen är jag säker på att du får ett svar.. Jag minns inte exakt men runt 2000 p tror jag du ska ha för att få ett slutbetyg. Men av de poängen kan en viss (dock liten) del vara IG. Sedan måste du ha de här grundläggande ämnena, svenska, engelska, matte och något mer. Men som sagt, kolla med syon igen, jag skulle inte våga lita till 100% vad som skrivs här.

Sedan beror det ju på vad du ska göra sen, vad du vill läsa. Vissa utbildningar kräver mer än bara grundläggande behörighet.  

• rumpnissen1989

Nej, jag gick ju ut med samlat betygsdokument, får man studera på folkhögskola då?
    Jag har ju studerat upp mina betyg på distans då det är de enda min kommun erbjuder :/

Syon har jag mailat men får inget svar. Får väll ta och åka dit under drop in. :)

Jag vill ju läsa till förskollärare, men ja, jag har inga förhoppningar på att komma in, men försöka kommer jag göra! 

• läkarstudent

Du behöver 2350 poäng. Läs gärna här:

http://skola.uppsala.se/Vuxenutbildningen-Linne/Vuxenutbildningen-Linne/Studerande/Betyg1/Slutbetyg-fran-komvux/

I de ämnen du har IG, har du rätt till undervisning i klassrum. Kommunen kan alltså inte tvinga dig att läsa på distans då om du inte vill det (förutsatt att detta inte ändrats under det senaste året. Sist jag hörde något var det i alla fall så det var). 

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • mrsStatham
    rumpnissen1989 skrev 2013-04-24 14:49:12 följande:
    Nej, jag gick ju ut med samlat betygsdokument, får man studera på folkhögskola då?
    Jag har ju studerat upp mina betyg på distans då det är de enda min kommun erbjuder :/

Syon har jag mailat men får inget svar. Får väll ta och åka dit under drop in. :)

Jag vill ju läsa till förskollärare, men ja, jag har inga förhoppningar på att komma in, men försöka kommer jag göra! 
    Funderat på att göra högskoleprovet?
    Svarar du typ c på alla frågor där är du nästan garanterad en plast på lärarlinjen 
    Bara två saker är oändliga
  • Loa
    mrsStatham skrev 2013-04-24 15:34:52 följande:
    Svarar du typ c på alla frågor där är du nästan garanterad en plast på lärarlinjen 
    Men hon måste väl ändå ha ett slutbetyg och grundläggande behörighet?
  • rumpnissen1989
    mrsStatham skrev 2013-04-24 15:34:52 följande:
    Absolut! Kommer inte in någonstans med mina betyg. 
  • rumpnissen1989
    Loa skrev 2013-04-24 16:33:31 följande:

Ja, precis, det är det jag funderar på - när får jag ett slutbetyg? Idag har jag 1950 poäng, har två kurser kvar denna termin som jag hoppas få minst E i , då får jag 2150 p. 

Har även sökt 5 100p kurser på komvux till nästa termin. Kan jag då göra högskoleprovet som är den 26 oktober i år?

• AnnaKatarina

Ett gymnasieprogram är på 2500p och för att få ett slutbetyg måste du ha minst godkänt i 2250p så du har inte mycket kvar. Däremot är jag osäker på vilka kurser som måste ingå för att du ska få ett slutbetyg men gissningsvis MaA/1, Sv A+B/Sv 1+2+3 och Eng A/5 samt projektarbete/gymnasiearbete. Det är lite knepigt när du läser i två olika system så du måste träffa en SYV för att få råd hur du ska göra.

Skriv högskoleprovet så många gånger du bara kan. Börja redan till hösten för det ökar dina chanser att komma in.

• riboflavin
    rumpnissen1989 skrev 2013-04-24 19:27:04 följande:

Ja, precis, det är det jag funderar på - när får jag ett slutbetyg? Idag har jag 1950 poäng, har två kurser kvar denna termin som jag hoppas få minst E i , då får jag 2150 p. 

Har även sökt 5 100p kurser på komvux till nästa termin. Kan jag då göra högskoleprovet som är den 26 oktober i år?

Du både kan och bör göra högskoleprovet redan i år, om inte annat så brukar de allra flesta höja sina poäng andra gången bara genom att ha vanan inne. Får du ett resultat du är nöjd med så är det giltigt under 5 år, annars är det bara att göra igen.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mrsStatham
    Loa skrev 2013-04-24 16:33:31 följande:
    Slutbetyg behöver man absolut inte ha. Det räcker gott med grundläggande behörighet och samlat betygsdokument på minst 2250 poäng och lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A.

Om de 4 övriga kurserna TS läser är på 100 poäng och denne får E i dessa är det bara 100 poäng kvar till behörigheten.
    Bara två saker är oändliga
  • Loa
    mrsStatham skrev 2013-04-24 20:21:27 följande:
    Slutbetyg behöver man absolut inte ha. Det räcker gott med grundläggande behörighet och samlat betygsdokument på minst 2250 poäng och lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A.

Om de 4 övriga kurserna TS läser är på 100 poäng och denne får E i dessa är det bara 100 poäng kvar till behörigheten.
    Jag har förstått det så att det krävs godkänt i kärnämnena för att få grundläggande behörighet. För att uppfylla kraven för grundläggande behörighet krävs det att hon har ett fullständigt slutbetyg med godkända betyg på minst 2250 gymnasiepoäng. Alltså kan 250 poäng vara från en eller flera kurser med IG. Detta behövs även om man har gjort högskoleprovet. Olika högskoleprogram/kurser har ju olika urvalsgrupper vilket de själva väljer. Men du måste fortfarande vara behörig sökande. 

Sedan TS måste jag fråga, inte för att vara negativ, men om du har det så jobbigt med studierna, är verkligen universitets/högskolestudier verkligen något för dig? Det blir ju inte enklare direkt.. Det låter som om du är i behov av förstående lärare och annan personal som kan stötta dig i dina studier. Det är ett annat "klimat" vid högre studier. Lärarna "daltar" inte direkt och du har inte hur många chanser som helst på dig att klara en tenta. Klarar du inte viss många högskolepoäng får du inget studiemedel. Inte för att skrämmas eller vara negativ som sagt, men det ställer högre krav på dig. Det kanske finns ett annat alternativ som passar dig bättre?
  • rumpnissen1989
    Loa skrev 2013-04-24 22:46:12 följande:
    Jag har förstått det så att det krävs godkänt i kärnämnena för att få grundläggande behörighet. För att uppfylla kraven för grundläggande behörighet krävs det att hon har ett fullständigt slutbetyg med godkända betyg på minst 2250 gymnasiepoäng. Alltså kan 250 poäng vara från en eller flera kurser med IG. Detta behövs även om man har gjort högskoleprovet. Olika högskoleprogram/kurser har ju olika urvalsgrupper vilket de själva väljer. Men du måste fortfarande vara behörig sökande. 

Sedan TS måste jag fråga, inte för att vara negativ, men om du har det så jobbigt med studierna, är verkligen universitets/högskolestudier verkligen något för dig? Det blir ju inte enklare direkt.. Det låter som om du är i behov av förstående lärare och annan personal som kan stötta dig i dina studier. Det är ett annat "klimat" vid högre studier. Lärarna "daltar" inte direkt och du har inte hur många chanser som helst på dig att klara en tenta. Klarar du inte viss många högskolepoäng får du inget studiemedel. Inte för att skrämmas eller vara negativ som sagt, men det ställer högre krav på dig. Det kanske finns ett annat alternativ som passar dig bättre?
    Ja, egentligen är det så, men hur ska jag kunna få ett jobb utan utbildning? Jag tänker försöka, går det inte - då har jag iallafall försökt! På gymnasiet var jag sådär att får jag en motgång då sket jag i allt :/ Men, detta har blivit så mycket bättre sedan jag fick barn! Får jag en motgång nu så försöker jag, inte ger upp som förut!

De kurser jag läst upp efteråt har varit på distans och  det Är ju svårare då jag inte ha någon att diskutera med och ingen lärare man kan tala med face to face.Så därav är jag nöjd med ett E i betyg. Denna kommun erbjuder endast distans studier så jag har inget val! 
  • snedtak

Det finns ju mycket man kan arbeta med utan en högskoleutbildning. Och en högskoleutbildning är verkligen ingen garanti för jobb. Du kanske kan kolla om komvux har utbildningar till undersköterska, frisör, elektriker eller vad du nu kan vilja bli?

• rumpnissen1989
    snedtak skrev 2013-04-25 11:05:26 följande:
    Det finns ju mycket man kan arbeta med utan en högskoleutbildning. Och en högskoleutbildning är verkligen ingen garanti för jobb. Du kanske kan kolla om komvux har utbildningar till undersköterska, frisör, elektriker eller vad du nu kan vilja bli?
     Sant! Men förskollärare är något jag vill bli och jag tänker inte ge upp innan jag försökt! Jag har ju inget annat yrke som jag vill jobba som, har jobbar inom åldreomsorgen, men det var inget för mig.  Jag vill jobba med barn, sjuksköterska?
  • coffeeaddict slash workoutaholic

Ska man ha ett slutbetyg från KOMVUX så är det 2350 p som gäller (2250 för slutbetyg från gymnasiet - det är skillnad!) Du har på dig till vt 2015 att läsa in dessa. 10% får vara IG kurser (200 poäng) - där är jag dock lite osäker.

Högeskoleprovet får du göra alla gånger det ges, du behöver ingen skolerfarenhet för det.

Boka möte med en studievägledare igen! De ska fastställa ditt slutbetyg, de måste träffa och hjälpa dig, det är deras jobb. Du får ringa skolans rektor annars.

Svenska A + B (svenska 1 + 2), engelska A (engelska 6) och matematik (matematik 1b) krävs för grundläggandebehörighet. Ditt betyg måste även innehålla minst 600 poäng kärnämnen (som samhäll, religion osv) det krävs bara 200 p där eftersom de grundläggande kurserna totalt är 400 poäng. Resten får du kombinera som du vill.

Svar på tråden Min framtid och betyg! Hjälp!