• Coccolina

    Ljudböcker eller Högläsning

    Då diskussionen spårat ur i en annan tråd så startar jag denna så kan man lämna den andra tråden och sköta det samtalet här i stället!

    Själv är jag av åsikten "både och" när jag var liten så lästes det ibland, och ibland ville jag ligga i mörker och lyssna själv utan att någon vuxen var med andra gånger ville jag att mamma eller pappa skulle läsa för mig! Jag hade många underbara berättelser på kassetband som jag verkligen älskade att lyssna på! Tintin, Taran och den magiska kitteln, Micke och Molle, Peter Pan, Djungelboken och andra berättelse som även hade små böcker med där de körde med "När ni hör det här ljudet.....Ja när ni hör det ljudet då är det dags att vända blad, sen hade jag även Astrid Lindgren läser sina berättelser. Jag älskade dessa!! Jag har ALLTID varit en bokmal och så fort jag började läsa så läste jag ofta själv men lika ofta kunde dessa kassetband komma på på kvällar när man var trött men hade svårt att varva ner.

    Mina föräldrar gjorde som så att de även läste vid andra klockslag på dygnet inte bara vid läggdags.

    Jag gör nu samma sak för mina bonusar och kommer även göra det för mina framtida egna barn. Ibland läser vi ibland inte! Och vill de då höra en saga får de gärna höra på en ljudbok!!   


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-24 15:22
    Jag vill påpeka att jag menar just vid läggning!! Jag anser det är viktigt att läsa för sina barn MEN det kanske inte är just vid läggningen som det är som viktigast!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ljudböcker eller Högläsning
  • cloudberry79

    Ljudböcker för större barn, men det finns en studie som visar att föräldrar som aktivt läser åt sina barn också hjälper barnen till bättre resultat i skolan. Man kan inte interagera med en CD-spelare liksom... Så, det är viktigt som fan att läsa åt sina barn!


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Coccolina

    Som sagt jag anser att högläsning är viktigt men att man lyssnar på ljudböcker är inte samma sak som att INTE läsa... Som sagt man kan göra både och!!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • annca

    Högläsning.
    Är absolut inget fan av ljudböcker själv, så det finns inga hemma.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Fatheya

    Ljudböcker! Det har räddat våra kvällar. Nu lyssnar sonen på olika ljudböcker varje kväll och somnar lugnt in, annat var det tidigare...

    Högläsning kör vi med flera gånger i veckan men inte just vid läggdags. Sonen har växt upp till en bokmal precis som jag så det har inte skadat honom.

  • BeanBag

    Både och. Läser massor för mina barn och de lyssnar även ofta på ljudböcker.
    Själv har jag alltid varit en riktig bokmal så jag läser jämt några böcker och har även en eller två ljudböcker på gång vid de tillfällen jag inte kan läsa
    Barnen lyssnar mest på ljudböcker när de ritar eller pysslar och ibland även på kvällen efter vi har läst.

  • Hannah76

    Vi har kört med både och.

    Om pratar nattning så har vioftatst läst en saga, sen har de lyssnat på cdsaga.  I perioder bara cdsaga på kvällen. Nu när de är större så lyssnar den yngsta enbart på cdsaga på kvällen.

    Vi har alltid läst väldigt mycket för våra barn, dock behöver det ju inte vara i samband med nattning? Då kan man inte prata om bilderna och om det man läser (det har iaf inte funkat på mina barn , de har blivit pigga av det).

    Nu är vår yngsta 6 år och kan ju läsa själv, så nu läser hon ett kapitel högt, sen läser vi ett kapitel högt i de böcker hon väljer.

  • Lilith Dark

    När det är dags att lägga sig är det talböcker som gäller eftersom de har var sitt rum. Så istället så läser vi på eftermiddagarna, då det även finns mer tid över till att diskutera kring det man har läst.


    LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • GretaJohanna

    Jag svarade "Både och" eftersom vi majoriteten av alla dagar först läser en bok och sedan lyssnar dottern på en CD-saga efteråt och den somnar hon till. Det händer att hon somnar medan jag läser och då slår jag ju inte igång någon saga efteråt.

    Såhär har det varit en period nu och hur länge det håller i sig vet jag inte, men jag kommer fortsätta läsa för henne på kvällarna tills hon säger stopp.

    Vi går varje fredag på biblioteket och lånar nya böcker inför nästa vecka :)

    Kan tillägga att dottern är 6år och går förskoleklass.

Svar på tråden Ljudböcker eller Högläsning