• amandalennskog

HJÄLP! Värre kramper efter galloperation!

Jag opererade bort stenar och gallblåsa i December 2012 pga regelbundna gallstensanfall.

Nu efter operationen så har jag fått flera anfall som är betydligt värre än innan operationen.
    De brukar sluta med att jag ligger i en hög på golvet i fosterställning och skriker och storgråter.
    När jag känner att ett anfall är på gång så tar jag diklofinak stolpiller för det lindrade smärtan innan operationen... men inte längre.

Det känns som att för varje anfall som kommer så blir smärtan en grad värre, sist hade jag sådana kramper att de fick ringa ambulans för de inte kunde hantera det då jag endast skrek "ring 112 jag dör!"
    Ambulansen hade då högre prioriteringar och kom inte förrän en timme eller mer efter samtalet och då var anfallet över och jag var helt förstörd så jag ville bara hem och sova.

Jag har försökt att se samband mellan speciell mat, alkohol eller liknande men anfallen kan slå till när man minst anar. Jag är så ledsen och uppgiven eftersom ingen vet vad som är fel, har tid hos vårdcentralen 6 maj...

Någon måste finnas där ute som vet vad detta är? Vad det beror på? Vad jag kan göra?
    Jag behöver hjälp, jag har inga andra sjukdomar eller liknande då jag endast är 19 år om det spelar någon roll..

HJÄLP SNÄLLA!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-24 16:46
    De sa till mig att det första anfallet jag hade (var så nära inpå) operationen så att inga gallstenar eller grus hade kunnat bildats på den korta tiden? då de under operationen också "rensade" gallgångarna :(

ja behöver en ny utredning :(

• Svar på tråden HJÄLP! Värre kramper efter galloperation!
  • ChaosMum

Kan de ha satt sig i gallgångarna? Det sa de till mig att det kan hända när jag opererade bort min gallblåsa.

Jag är min egen framgångssaga.
  • Coccolina

Du mår efter operationen som jag gjorde innan.... Lider med dig...

När jag opererades så påpekade de att det kanske inte skulle vara lösningen. Dels så kan man fortfarande vara påverkad av vissa typer av mat. Dessutom så kan det helt enkelt varit så att även om allt pekar på gallsten så kanske det inte är stenarna som gör att man har ont utan att det kan vara andra saker som orsakar det.... Så kräv en utredning!! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • amandalennskog

oj här kunde man visst kommentera ja ... (ny här på sidan)

@chaosmum
    De sa till mig att det första anfallet jag hade (var så nära inpå) operationen så att inga gallstenar eller grus hade kunnat bildats på den korta tiden? då de under operationen också "rensade" gallgångarna :(

@coccolina

• Coccolina
    amandalennskog skrev 2013-04-24 16:49:13 följande:

@chaosmum

@coccolina

Hmm som sagt det kan vara så att det är kramper i gallgångarna men det kan också vara magkatarr, och diverse tarmsjukdomar.... Så vänta inte på nästa anfall.. ta kontakt med läkarvården redan idag!!!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Mabaja

Kan det kanske vara typ njursten? Nu kan jag inget om varken galla eller njursten men vet att båda ska göra väldigt ont?

• ChaosMum
    amandalennskog skrev 2013-04-24 16:49:13 följande:

@chaosmum
    Hmm, jag trodde man fick anfallen för att stenen/stenarna fastnat, men jag kan ha helt fel. Opererade bort min gallblåsa för över 10 år sen efter en mängd ambulansfärder. Mot slutet fick jag köra upp till vårdcentralen och få en spruta (minns inte vad men väldans effektiv) och sen köra hem fort för att lägga mig när den börjat verka.

Har min sten kvar *s* Min tursten :P

Men även om de rensade gallgångarna så kan väl nya stenar eller grus bildas och täppa igen, så har jag fått för mig att det är men återigen, jag vet inte och som Coccolina säger så behöver du utredas.
    Coccolina skrev 2013-04-24 16:55:23 följande:

Hmm som sagt det kan vara så att det är kramper i gallgångarna men det kan också vara magkatarr, och diverse tarmsjukdomar.... Så vänta inte på nästa anfall.. ta kontakt med läkarvården redan idag!!!
    I början av min karriär som gallstens-ägare så trodde jag det var magkatarr. Skickade min dåvarande sambo att köpa rubbet som fanns på apoteket mot detta. Men det hjälpte ju inte ett dyft.
    Mabaja skrev 2013-04-24 16:56:31 följande:
    Kan det kanske vara typ njursten? Nu kan jag inget om varken galla eller njursten men vet att båda ska göra väldigt ont?
    Njursten ska göra ondare än gallsten har jag fått förklarat för mig av flera som haft båda så det låter ju inte helt osannolikt heller.
    Jag är min egen framgångssaga.
  • amandalennskog

tack för alla svar! :) får vänta på min tid hos vårdcentralen 6 maj helt enkelt! 

• cillae1

Jag är gallstensopererad - 06, har haft gallkramp sen dess, åker alltid ambulans, har märkt att stress är största tigger, rökt kött kommer nog sen(som är såå gott, adjö kassler) det spelar ingen roll om jag druckit alkohol eller inte. Gick med i viktväktarna för 3 veckor sedan och har haft 2anfall under tiden, finns ingen forskning för oss heller eftersom vi inte är tillräckligt intressanta, har gjort säkert 4 utredningar som inte kan svara på nåt, alltså behövs en studie..

Svar på tråden HJÄLP! Värre kramper efter galloperation!