• Siste

Börja jobba 2 månader efter födsel?

Jag undrar om det är någon kvinna här som har börjat jobba ganska snart efter sin födsel?

Jag har så svårt att tänka mej att bara vara hemma en längre period och funderar därför på att jobba tvp dagar i veckan ca 2 månader efter att jag föder.

Som jag förstår det så måste man meddela sin arbetsgivare 2 månader i förväg om man ska vara hemma eller inte. Så jag skulle kunna meddela att jag ska vara borta i 6 månader men strax efter födseln känna efter hur jag mår och hur det funkar och då meddela ifall jag vill komma tillbaka.

Är det någon som känt liknande och som har tips och råd på vad man bör tänka på? 

• Svar på tråden Börja jobba 2 månader efter födsel?
  • Mälaröbo

Arbetsgivaren kan hålla på 2-månadersregeln men måste inte. Prata med dem om dina funderingar och se vad de säger. Min arbetsgivare ville gärna ha mig där så jag behövde inte följa några regler alls utan kunde nästan planera min fp precis som jag ville. Jag började arbeta heltid när min yngsta var 3 månader. Kände rätt snart att det var för tidigt och gick hem igen efter ca 1-2 månader. Med första började jag jobba varannan vecka efter 6 månader.

• Lena

Jag har börjat jobba vid 7 resp 9 månader. Med första var pappan hemma sex veckor efter födseln och jag gick på jobbmöten med bebisen så det kändes inte så länge.

• Mumin80

Jag började jobba tre dagar i veckan när ettan var fyra månader, och hade nog kunnat börja tidigare också. Fysiskt var jag återställd från förlossningen på en månad eller så. Med tvåan började jag jobba efter tre månader, då jobbade jag heltid och maken och jag tog ledigt ett par månader i sträck istället för att dela på veckorna. Nackdelen med att jobba några dagar i veckan är att det kan vara svårt att göra saker helhjärtat, det blev (för mig i all fall) så att jag försökte göra ett heltidsjobb på tre dagar och klämma in fem dagars föräldraledighet på två dar varje vecka.

• Mälaröbo

Tow2Mater: varför skulle inte en mamma kunna börja arbeta efter 2 månader i Sverige??

• Malmö2013

Jag undrar samma då jag funderar på att jobba 4 timmar två dagar i veckan, pappan är då hemma lika så stora syster. Jag vill inte vara hemma med fullt ansvar som sist och undrar när man kan gå tillbaka. Sist hade jag en snabb och komplikationsfri förlossning. Någon som börjat jobba tidigt? Och när? Tows2matter: vem var hemma med barnet när du arbetade? Tänker att min mans jobb behöver veta lika mycket som mitt och jag inte kan ändra mig hur som helst. Vid amning tänker jag att om flaska inte fungerar får han köra till mig då jobbet bara är 10 min hemifrån.

• Tow2Mater
    Mälaröbo skrev 2013-04-24 19:31:37 följande:
    Tow2Mater: varför skulle inte en mamma kunna börja arbeta efter 2 månader i Sverige??
    Det var inte det jag menade. Klart man kan. Jag svarade bara på TS fråga "om det är någon kvinna här som har börjat jobba ganska snart efter sin födsel?" Mitt svar var "ja, men inte i Sverige".
  • Tow2Mater
    Malmö2013 skrev 2013-04-24 19:31:40 följande:
     Tows2matter: vem var hemma med barnet när du arbetade?
    Jag hade dagis, funkade ypperligt där jag bor, då det inte finns foräldraledighet.
  • Mälaröbo

Menar du att DU börjat jobba efter 2 månader men att DU inte bor i Sverige?
    Var kommer i så fall dagis i Sverige in i bilden? Tog för givet att det handlade om att man är två föräldrar med ett års fp att dela på....

• Mumin80

Råkade skicka för tidigt... För mig har det funkat bättre som vi gjort med tvåan, att få vara helhjärtat ledig ett par månader och sen jobba helhjärtat ett par månader. Det du också bör vara medveten om är att amningen kan bli lidande om du vill amma. Jag lyckades bara delamma båda barnen, med ettan hade jag slutat redan innan jag började jobba, med tvåan delammade jag tills jag började jobba, sen började det gå knackigt och efter en månad jobb eller så vägrade lillan amma så då lade vi ner. Men amningen har alltid varit skakig för mig. Har man lätt för att amma så behöver det inte vara nåt problem med att pumpa. Men man bör tänka på att det kan strula.

Svar på tråden Börja jobba 2 månader efter födsel?