• Siste

Börja jobba 2 månader efter födsel?

Jag undrar om det är någon kvinna här som har börjat jobba ganska snart efter sin födsel?

Jag har så svårt att tänka mej att bara vara hemma en längre period och funderar därför på att jobba tvp dagar i veckan ca 2 månader efter att jag föder.

Som jag förstår det så måste man meddela sin arbetsgivare 2 månader i förväg om man ska vara hemma eller inte. Så jag skulle kunna meddela att jag ska vara borta i 6 månader men strax efter födseln känna efter hur jag mår och hur det funkar och då meddela ifall jag vill komma tillbaka.

Är det någon som känt liknande och som har tips och råd på vad man bör tänka på? 

• Svar på tråden Börja jobba 2 månader efter födsel?
  • sasso78

Klart du kan om du vill och orkar.  Känn efter hur du mår efter förlossningen, bestäm dig därefter.   Kan pappan vara hemma istället är det ju helt ok.

• Tow2Mater
    Mälaröbo skrev 2013-04-24 19:37:29 följande:
    1. Menar du att DU börjat jobba efter 2 månader men att DU inte bor i Sverige?
    2. Var kommer i så fall dagis i Sverige in i bilden? Tog för givet att det handlade om att man är två föräldrar med ett års fp att dela på....
    1. Ja.

2. TS undrade om det är nåt man ska tänka på -  i Sverige finns ju inte dagis for barn under 1, så det är ju nåt att tänka på. Man måste ju ha nån annan som har barnet isåfall, om man jobbar.
  • Mumin80
    Tow2Mater skrev 2013-04-24 19:42:11 följande:
    1. Ja. 2. TS undrade om det är nåt man ska tänka på -  i Sverige finns ju inte dagis for barn under 1, så det är ju nåt att tänka på. Man måste ju ha nån annan som har barnet isåfall, om man jobbar.

Jag tror att det för dom flesta i Sverige är fullständigt självklart att någon är hemma med barnet till ett års ålder. Och att om någon funderar på att börja jobba tidigt så torde det finnas en pappa i bilden som tar ledigt.
  • Tow2Mater
    Mumin80 skrev 2013-04-24 19:55:53 följande:

Jag tror att det för dom flesta i Sverige är fullständigt självklart att någon är hemma med barnet till ett års ålder. Och att om någon funderar på att börja jobba tidigt så torde det finnas en pappa i bilden som tar ledigt.
    Jaså. Ursäkta då, eftersom jag inte själv tycker det är, eller måste vara, så självklart.
    (Du har kanske heller inte läst de trådar där en TS ganska ofta gnäller om hur pappan inte vill eller kan vara ledig, blah blah, och inte vet hur hon ska losa situationen. ) Ignorera mina svar bara då.
  • Gladskit

Jag tror inte att TS skulle kunnat tänka sig att gå tillbaka till arbetet efter två månader om hon inte haft täckning för att någon tar hand om barnet. Jag började jobba 2 dagar per vecka från det att min son var 3mån och det gick alldeles utmärkt. Han var hemma med sin pappa.

• Wench85

Jag började plugga heltid när barnet var 2,5 mån. Inga bekymmer alls! Pappan var hemma och jag var sällan borta mer än 4 timmar i sträck.

• Siste
    Tow2Mater skrev 2013-04-24 19:21:23 följande:
    Ja, men inte i Sverige. Du kan ju inte få dagis vid den åldern, så se till att nån annan kan vara hemma med alternativt passa barnet.
    Tanken är att min man ska vara hemma med barnet då.
  • Siste
    Mälaröbo skrev 2013-04-24 19:25:56 följande:
    Arbetsgivaren kan hålla på 2-månadersregeln men måste inte. Prata med dem om dina funderingar och se vad de säger. Min arbetsgivare ville gärna ha mig där så jag behövde inte följa några regler alls utan kunde nästan planera min fp precis som jag ville. Jag började arbeta heltid när min yngsta var 3 månader. Kände rätt snart att det var för tidigt och gick hem igen efter ca 1-2 månader. Med första började jag jobba varannan vecka efter 6 månader.
    OK, var pappan hemma med barnet då? Hur funkade det när du "ångrade" dej och gick hem igen efter 1-2 månader - började pappan jobba igen då?
  • Siste
    Mumin80 skrev 2013-04-24 19:30:38 följande:
    Jag började jobba tre dagar i veckan när ettan var fyra månader, och hade nog kunnat börja tidigare också. Fysiskt var jag återställd från förlossningen på en månad eller så. Med tvåan började jag jobba efter tre månader, då jobbade jag heltid och maken och jag tog ledigt ett par månader i sträck istället för att dela på veckorna. Nackdelen med att jobba några dagar i veckan är att det kan vara svårt att göra saker helhjärtat, det blev (för mig i all fall) så att jag försökte göra ett heltidsjobb på tre dagar och klämma in fem dagars föräldraledighet på två dar varje vecka.
    Jag har ett jobb där jag kan dela upp det - istället för fem projekt kan jag ha ett projekt bara. Så är min tanke iaf men jag har inte pratat med arbetsgivaren om det.
Svar på tråden Börja jobba 2 månader efter födsel?