• Anonym (why)

Familjehem och sekretess?

Jag undrar hur det kommer sig att mina barns familjehem har fått hela min utredning?

Varför gäller inte sekretess gentemot familjehemmet?

Varför måste dem veta vad som har skett i mitt och barnens liv innan denna placering, sedan flera år tillbaka?

Varför räcker det inte med att dem har hand om barnen (mot ersättning) på det bästa vis dem kan i nuläget utan att veta hela bakgrunden till placeringen?

Jag tycker det här är väldigt jobbigt och känner att jag inte kan "prata" med det där hemmet på samma sätt längre.

Vad är syftet med detta? Någon som vet?     

Självklart förstår jag att hemmet måste veta om barnen har farit illa på något vis och därav behöver särskild hänsyn eller särskilt omhändertagande, men inte när det gäller helt normala och ej "skadade" barn.    

• Svar på tråden Familjehem och sekretess?
  • Anonym (inget konstigt)

Så att de kan ta hand om dina barn på bästa sätt?
    Så att de kan bemöta frågor, kan agera utifrån deras bakgrund? 

• Anonym (why)
    Anonym (inget konstigt) skrev 2013-04-24 20:34:08 följande:
    Så att de kan ta hand om dina barn på bästa sätt?
    Så att de kan bemöta frågor, kan agera utifrån deras bakgrund? 

Ja, jag skrev att det kan finnas behov av att veta en del bakgrund OM barnen har farit illa och eventuellt behöver få svar på vissa frågor som du skriver.

Men om så inte är fallet så ser jag inte syftet med att det finns NOLL sekretess mot familjehemmet.

Jag ser det som helt felaktigt och något som inte alls gynnar kontakten i mitt fall mellan mig och hemmet.

Dem ser ner på mig som förälder i nuläget, det gjorde dem inte innan dem fick denna info. På vilket sätt är detta nödvändigt?     
    Anonym (why) skrev 2013-04-24 20:43:09 följande:

Ja, jag skrev att det kan finnas behov av att veta en del bakgrund OM barnen har farit illa och eventuellt behöver få svar på vissa frågor som du skriver.

Men om så inte är fallet så ser jag inte syftet med att det finns NOLL sekretess mot familjehemmet.

Jag ser det som helt felaktigt och något som inte alls gynnar kontakten i mitt fall mellan mig och hemmet.

Dem ser ner på mig som förälder i nuläget, det gjorde dem inte innan dem fick denna info. På vilket sätt är detta nödvändigt?     
    Så dina barn har inte farit illa? Varför kan de då inte bo med dig?

Dina barn har ju säkert massor med frågor, och då måste hemmet kunna bemöta dom och ge svar. Barnen har ju säker många frång om dig, och om varför du inte kan ta hand om dom. 

Du kan ju alltid fråga din kontakt om varför, så får du svar på hur de tänker och jobbar.  
  • Anonym (why)
    Anonym (inget konstigt) skrev 2013-04-24 20:49:32 följande:
    Så dina barn har inte farit illa? Varför kan de då inte bo med dig?

Dina barn har ju säkert massor med frågor, och då måste hemmet kunna bemöta dom och ge svar. Barnen har ju säker många frång om dig, och om varför du inte kan ta hand om dom. 

Du kan ju alltid fråga din kontakt om varför, så får du svar på hur de tänker och jobbar.  

Nej, barnen har inga frågor, det VET både jag, soc och hemmet! 
    Dem är så pass gamla så dem vet varför situationen är såhär för tillfället.
    Dem är INTE skadade och dem mår inte dåligt - bortsett från att dem vill komma hem igen förståss, men det vill väl nästan alla placerade barn?!

Dem vet också att dem kommer hem igen snart så dem har ingen "oro" på det sättet.

Det är kontakten mellan mig och hemmet som blivit förstörd pga detta. Det finns absolut INGEN anledning öht att familjehemmet ska behöva ha denna info! 

Därav förstår jag inte syftet med detta? Känns helt onödigt och väldigt fel som sagt! 
  • Anonym (why)

Vi hade planer på att hemmets och mina barn skulle ha fortsatt kontakt efter denna placering efterssom barnen har funnit varandra så väl.

Detta kommer bli svårt nu känner jag och det är såklart trist. Det finns likssom INGET positivt med detta, bara tvärtom! 

Anonym (why) skrev 2013-04-24 20:59:09 följande:

Nej, barnen har inga frågor, det VET både jag, soc och hemmet! 
    Dem är så pass gamla så dem vet varför situationen är såhär för tillfället.
    Dem är INTE skadade och dem mår inte dåligt - bortsett från att dem vill komma hem igen förståss, men det vill väl nästan alla placerade barn?!

Dem vet också att dem kommer hem igen snart så dem har ingen "oro" på det sättet.

Det är kontakten mellan mig och hemmet som blivit förstörd pga detta. Det finns absolut INGEN anledning öht att familjehemmet ska behöva ha denna info! 

Därav förstår jag inte syftet med detta? Känns helt onödigt och väldigt fel som sagt! 
    Det låter inte sunt att barnen inte har någr frågor alls över sin situation, eller att du anser att de inte farit illa.

Vad är det för typ av info det fått ta del av?

Om du anser att det är fel så får du anmäla.   
    Anonym (why) skrev 2013-04-24 21:01:33 följande:
    Vi hade planer på att hemmets och mina barn skulle ha fortsatt kontakt efter denna placering efterssom barnen har funnit varandra så väl.

Detta kommer bli svårt nu känner jag och det är såklart trist. Det finns likssom INGET positivt med detta, bara tvärtom! 

Så du kommer hindra barnen att ha en fortsatt kontakt med de som tagit hand om dem?
  • Anonym (why)
    Anonym (inget konstigt) skrev 2013-04-24 21:06:00 följande:

Så du kommer hindra barnen att ha en fortsatt kontakt med de som tagit hand om dem?

Nej, det skrev jag inte. Jag menar att kontakten mellan mig och familjen inte kommer vara lika bra som tidigare.

Men barnen kommer inte förlora kontakten även efter hemflytt. 
  • Anonym (why)
    Anonym (inget konstigt) skrev 2013-04-24 21:05:01 följande:
    Det låter inte sunt att barnen inte har någr frågor alls över sin situation, eller att du anser att de inte farit illa.

Vad är det för typ av info det fått ta del av?

Om du anser att det är fel så får du anmäla.   

Varför tycker du det är osunt? Det är väl bra att dem är insatta över situationen och inte behöver fundera så mycket. Undrar dem över något så frågar dem MIG!

Dem har bara en återkommande fråga och det är hur länge dem kommer behöva vara där, det är en fråga varken jag, hemmet eller soc kan besvara.

Jag kan inte anmäla utan att veta om det går till såhär. Jag har ingen erfarenhet av detta och familjehemmet har aldrig haft någon placering tidigare. 

Får väl fråga soc om saken, men egentligen gör det ingen skillnad vad svaret blir efterssom skadan redan är skedd.

Så jag kommer inte anmäla, jag beklagar mig inte om någonting varken till soc eller hemmet efterssom jag inte vill verka "bråkig/jobbig" om du förstår hur jag menar....            

Anonym (why) skrev 2013-04-24 21:30:26 följande:

Varför tycker du det är osunt? Det är väl bra att dem är insatta över situationen och inte behöver fundera så mycket. Undrar dem över något så frågar dem MIG!

Dem har bara en återkommande fråga och det är hur länge dem kommer behöva vara där, det är en fråga varken jag, hemmet eller soc kan besvara.

Jag kan inte anmäla utan att veta om det går till såhär. Jag har ingen erfarenhet av detta och familjehemmet har aldrig haft någon placering tidigare. 

Får väl fråga soc om saken, men egentligen gör det ingen skillnad vad svaret blir efterssom skadan redan är skedd.

Så jag kommer inte anmäla, jag beklagar mig inte om någonting varken till soc eller hemmet efterssom jag inte vill verka "bråkig/jobbig" om du förstår hur jag menar....            

Fast jag tor att du behöver få ett svar på detta. Jag tycker du ska fråga någon som har koll på sekretessfrågor. prova nån av de sidor på nätet där man gratis kan ställa frågor till olika jurister. Eller fråga någon du har förtroende för, tex en kurator eller dyl.

Du anser att det som de fått veta inte har någon betydelse för hur de ska agera mot dina barn?  
Svar på tråden Familjehem och sekretess?