• Anonym (why)

Familjehem och sekretess?

Jag undrar hur det kommer sig att mina barns familjehem har fått hela min utredning?

Varför gäller inte sekretess gentemot familjehemmet?

Varför måste dem veta vad som har skett i mitt och barnens liv innan denna placering, sedan flera år tillbaka?

Varför räcker det inte med att dem har hand om barnen (mot ersättning) på det bästa vis dem kan i nuläget utan att veta hela bakgrunden till placeringen?

Jag tycker det här är väldigt jobbigt och känner att jag inte kan "prata" med det där hemmet på samma sätt längre.

Vad är syftet med detta? Någon som vet?     

Självklart förstår jag att hemmet måste veta om barnen har farit illa på något vis och därav behöver särskild hänsyn eller särskilt omhändertagande, men inte när det gäller helt normala och ej "skadade" barn.    

• Svar på tråden Familjehem och sekretess?
  • Anonym (konstigt)

Jag tycker att det är konstigt att de fått utredningen. När jag jobbade som familjehemssekreterare hade jag som handläggare sekretess mot familjehemmet gällande det barnen varit med om och speciellt om deras föräldrar. Lite saker sade vi såklart eftersom det var viktigt för familjehemmet att veta, men jag tror att det är begåtts ett sekretessbrottt i ditt fall.

Det var iof. många år sedan jag jobbade inom socialtjänsten men jag tror inte att det har ändrats.  

• Anonym (why)
    Anonym (inget konstigt) skrev 2013-04-24 21:37:36 följande:
    Fast jag tor att du behöver få ett svar på detta. Jag tycker du ska fråga någon som har koll på sekretessfrågor. prova nån av de sidor på nätet där man gratis kan ställa frågor till olika jurister. Eller fråga någon du har förtroende för, tex en kurator eller dyl.

Du anser att det som de fått veta inte har någon betydelse för hur de ska agera mot dina barn?  

Precis, det har ingen betydelse alls om dem vet eller ej när det gäller barnen.  

Jag skrev här efterssom jag tänkte att andra familjehem kan berätta om dem också får läsa hela utredningen och all info. Jag trodde nämligen inte att det gick till så.

Men jag ska kolla upp det här på annat håll. Mest av nyfikenhet efterssom det inte går att förändra nu.    

Tack för dina svar!    
  • apa4ewer

Om du ska fråga någon, så bör du fråga anonymt någon annan som jobbar på soc tex via telefon eller nätet. Man kan aldrig utgå från en källa då vissa på soc kanske är för envisa och kanske inte alltid förljer regler för de anser att deras sätt är bäst. 

• KGK
    Anonym (why) skrev 2013-04-24 21:30:26 följande:

Varför tycker du det är osunt? Det är väl bra att dem är insatta över situationen och inte behöver fundera så mycket. Undrar dem över något så frågar dem MIG!

Dem har bara en återkommande fråga och det är hur länge dem kommer behöva vara där, det är en fråga varken jag, hemmet eller soc kan besvara.

Jag kan inte anmäla utan att veta om det går till såhär. Jag har ingen erfarenhet av detta och familjehemmet har aldrig haft någon placering tidigare. 

Får väl fråga soc om saken, men egentligen gör det ingen skillnad vad svaret blir efterssom skadan redan är skedd.

Så jag kommer inte anmäla, jag beklagar mig inte om någonting varken till soc eller hemmet efterssom jag inte vill verka "bråkig/jobbig" om du förstår hur jag menar....            

Du ska anmäla. Soc har inget rätt att sprida din utredning till någon alls utom DIG och en ev annan vårdnadshavare. De kan tom försöka hindra dig att få den och skylla på sekretessen.
    Som vanligt har de gjort fel och du bör anmäla.
    Hoppas dina barn får komma hem snart!
  • Anonym (why)
    KGK skrev 2013-04-24 22:51:31 följande:
    Du ska anmäla. Soc har inget rätt att sprida din utredning till någon alls utom DIG och en ev annan vårdnadshavare. De kan tom försöka hindra dig att få den och skylla på sekretessen.
    Som vanligt har de gjort fel och du bör anmäla.
    Hoppas dina barn får komma hem snart!

Jag blir inte det minsta förvånad om du har rätt......... suck....

Men jag kommer inte äventyra att barnen snart får komma hem så jag väntar med anmälningar tills efter hemflytt.

Dem har varit borta från mig i nästan 1 månad nu och soc pratar om att dem troligen kommer hem i sommar.

Men jag litar inte på soc så jag tar inte det där riktigt på allvar.     
  • KGK
    Anonym (why) skrev 2013-04-24 22:58:31 följande:

Jag blir inte det minsta förvånad om du har rätt......... suck....

Men jag kommer inte äventyra att barnen snart får komma hem så jag väntar med anmälningar tills efter hemflytt.

Dem har varit borta från mig i nästan 1 månad nu och soc pratar om att dem troligen kommer hem i sommar.

Men jag litar inte på soc så jag tar inte det där riktigt på allvar.     
    Jag har rätt, jag lovar!
    Vann hem mina barn efter ett fullkomligt felaktigt lvu för flera år sedan, jag var blivit väldigt påläst och tack vare det fick mina barn komma hem och soc fick skarp kritik. Än mer påläst är jag idag eftersom jag hjälper familjer så gott jag kan mot socialtjänsten.

Självklart ska du inte lita det minsta på soc och jag hoppas du är medveten om att snacket om hemkomst i sommar kan vara en strategi för att du inte ska vara besvärlig.
    Klokt av dig att inte äventyra, det skulle med stor sannolikhet drabba dina barn.
    Är det ett korrekt eller felaktigt lvu anser du? Bara nyfiken-i-strut.
  • Cocostopp

Jag är jourhem och tidigare familjehem och jag har aldrig fått (och vill nog inte ha) för mycket info om föräldrarna. Jag får bara information som jag behöver.
    Och det tycker jag är bra. Jag vill ju bilda min egen uppfattning om föräldrarna, och ha en bra relation till dom. Det är trots allt ett tredelat föräldraskap.
    Det som hänt dig ts, låter inte bra alls!!

• Busflickan

Jag tycker att du bör kontakta din socialsekreterare och förklara att du tycker att det känns jobbigt att information om dig har kommit familjehemmet till del utan att du var förberedd på det. Fråga om hur de brukar resonera kring sådant och varför de upplevde att det var nödvändigt i ert fall. Jag menar inte att du ska ringa och skrika utan mer ta upp det som något som du är besvärad över och att du grubblar över det.

• MinaE
    Anonym (why) skrev 2013-04-24 21:47:32 följande:

Ja, jag trodde faktiskt att det var så. Jag satt med vid mötet när dem fick utredningen, jag vågade tyvärr inte ifrågasätta den saken då.

Ångrar det nu i efterhand, soc har begått en del lagbrott redan så det förvånar mig inte om även detta är det.
    Soc begår alltid lagbrott på löpande band hela dagarna, men i skydd av "myndighet" klarar de sig, precis som FK..

Har du kollat upp med socialstyrelsen om det verkligen är ok att de gör det ?
    Är det inte det, polisanmäl och gå vidare ! 
  • Anonym (why)
    Busflickan skrev 2013-04-25 22:46:46 följande:
    Jag tycker att du bör kontakta din socialsekreterare och förklara att du tycker att det känns jobbigt att information om dig har kommit familjehemmet till del utan att du var förberedd på det. Fråga om hur de brukar resonera kring sådant och varför de upplevde att det var nödvändigt i ert fall. Jag menar inte att du ska ringa och skrika utan mer ta upp det som något som du är besvärad över och att du grubblar över det.

Jag har funderingar på att göra det, men samtidigt drar jag mig för att göra så, efterssom jag inte vill vara "besvärlig".

Dessutom är ju som jag skrivit tidigare "skadan redan skedd".

Helst skulle jag vilja skicka ett kort mail och ifrågasätta saken - på ett trevligt sätt - men det går inte heller, för soc svarar ALDRIG på mail.    
Svar på tråden Familjehem och sekretess?