• Anonym (undrar)

Söva bebis med skumpning, risk för shaken baby?

Har en 5 veckors bebis som är svår att söva och har lite magproblem. Det enda som hittills funkat är att skumpa honom bestämt i famnen, dvs hålla om honom och sen röra sig själv upp och ner. Inget rumpbuff alltså, utan rejält skump.

Finns det risk att skada bebisen genom att göra såhär? Är rädd för shaken baby syndrome, men det kanske krävs hårdare tag för att det ska bli så?

Tacksam för svar. Jag vill ju att mitt barn ska få sova, men inte på bekostnad av hans hälsa....   

• Svar på tråden Söva bebis med skumpning, risk för shaken baby?
  • Anonym (R)

Menar du typ att man sitter och hoppar i en soffa med babyn i famnen?

• Essence

Om du är orolig får du försöka testa andra sätt att söva bebis.
    Men för att svara på din fråga så krävs det rätt mycket för att orsaka sbs. Kolla på youtube. 

• Anonym (undrar)
    Anonym (R) skrev 2013-04-25 10:50:57 följande:
    Menar du typ att man sitter och hoppar i en soffa med babyn i famnen?
    Ja, eller det blir oftast i sängen eller att jag står upp och liksom rör mig själv upp och ner samtidigt som jag håller om hela honom. Det funkar inte med att bara buffa lite, typ klappa med handen i rumpan. Ska försöka kolla youtube, men jag mår så dåligt av att se barn som far illa...
  • tundra

Nej.
    För sbs så måste du skaka så hårt att huvudet flyger framåt och sedan tvärt bakåt ( och tvärt om).

Håller du barnet så det har stöd för nacken så är det INGEN fara.

• Litet My
    Anonym (undrar) skrev 2013-04-25 10:59:40 följande:
    Ja, eller det blir oftast i sängen eller att jag står upp och liksom rör mig själv upp och ner samtidigt som jag håller om hela honom. Det funkar inte med att bara buffa lite, typ klappa med handen i rumpan. Ska försöka kolla youtube, men jag mår så dåligt av att se barn som far illa...

Vid shaking baby skall huvudet liksom slängas fram och tillbaka, tror det finns klipp på nätet som visar hur (på dockor) om du vill se tydligare hur de menar.
  • mikroE

Så länge barnets huvud har stöd kan du inte skaka det till döds. Min svärmor fick för sig att jag skakade vårt barn för att jag vaggade henne ganska kraftigt när hon var helt överstimulerad och knasig av att åka 50 mil för att hälsa på henne. Tack och lov så sa hon det till min man och inte till mig då hade jag nog slagit henne på truten...

• Anonym (Ung men klok)

När mitt kusinbarn var baby (hon är aktiv nu och var ännu mer aktiv då) funkade det enda att hålla henne liggandes i famnen och svänga (sin egen) överkropp hårt från sida till sida. DÅ, blev hon lugn och somnade, haha.
    Som många andra säger så handlar det om att NACKEN, HUVUDET på barnet inte ska svingas fram och tillbaka. Håll barnet tryggt emot dig och gunga på du! 
    Verkar som att många barn gillar "den hårdare" gungningen och så länge barnets egna kroppsdelar inte skakar eller gungar så är det iiiingen fara :)
    Hoppas ni får en lugn natt! 

Svar på tråden Söva bebis med skumpning, risk för shaken baby?