• MollyMus

    Vad kan/kunde era 12-veckors bebisar?

    Har en 12 veckor gammal tjej och tänkte det kunde vara kul att ta del av andras erfarenheter.  Första barnet så man vet ju inte riktigt hur det ska vara Glad Det som står i böckerna är ju bara lite generellt så...

  • Svar på tråden Vad kan/kunde era 12-veckors bebisar?
  • MollyMus

    Tja hon ligger gärna i babygymmet, max ca 20 min åt gången, kollar intresserat på grejerna, slår efter leksaker. Har inte börjat  gripa efter saker. Inte heller intresserat sig för sina fötter som det står överallt.
    Ganska stadig i nacken o sitter fint i knät med stöd för ryggen. Vore kul att höra om andra, finns säkert variationer, men man är såklart orolig att ens eget barn ska vara lite efter eller så... noll erfarenhet!Skäms

  • Mercedez

    För det första sluta jämför med det som står på nätet.Inget barn är det andra likt.

  • Psygodis

    Allt är inviduellt och man vill gärna jämföra hela tiden. Har en dotter här hemma på 4 veckor som är 'jättetidig' med allt.
    Blev då också nyfiken på hur andras barn är utvecklade.
    Men jag kan ju skriva lite då om tösen, fäster blicken och ler med hela ansiktet.
    Vänder från rygg till mage, håller upp huvudet själv och vänder på det. Såklart behöver hon fortfarande störtning med huvudet ;) ligger hon på mage så sätter hon i fötterna och sparkar sig framåt.
    Tar tag i allt hon känner med händerna, kläder, hår, napp och leksaker som hänger i gymmet.

    Men en kollega till mig sa: det man gör fel med första barnet är att vilja se framsteg hela tiden, istället för att bara njuta av att dem är små. För dem är bara små en gång

  • Mysanpysan86

    När min dotter (äntligen) blev 12 v fick vi sitta ner med henne i famnen. Istället för att alltid stå och ha henne skrikandes på axeln. 
    Igår blev hon 5mån och hon  har fortfarande inte hittat sina fötter eller kan sitta själv. Men vad gör det! :) Lilla gosan har istället fått ut två tänder :) Tjinkigt värre!  Haha åh hon är så mysig! Njut och gosa :)  

  • Duckan

    Vad hon kunde? Ingenting förutom att äta, sova, le och helst bara hänga i min famn.

  • FinaTina

    Bajsa, kissa, äta, sova, skrika, le, kräkas, nysa, hosta, skratta, rysa och sprattla.
    Det var nog allt.

    Bli inte förvånad om några kommer skriva att deras telningar kunde sitta själva, skriva sitt namn, gå längs bord, krypa, äta kebab, ta på sig kläderna själva eller rabbla alfabetet, det finns många fl-bebisar här!    

  • Mumin80

    Aah, första barnet.... *tänker lite nostalgiskt på när man orkade hålla koll på sånt*...


    FinaTina skrev 2013-05-25 00:11:23 följande:
    Bajsa, kissa, äta, sova, skrika, le, kräkas, nysa, hosta, skratta, rysa och sprattla.
    Det var nog allt.
    Ungefär så, ja Med tvåan var nog mottot snarast "ligg still, unge!". Men vad hjälpte det, storasyster började krypa och klättra vid 6,5-7 månader ungefär och gå vid 12 månader, så då måste ju lillasyster promt fixa samma saker vid 6 respektive 10 månader...

    Njut av nuet! Dom växer och utvecklas så fort i alla fall, varför skynda sig igenom det? (förvisso lättare att ha den attityden med andra barnet än med första, märker jag själv)

    Men första 1-2 åren är verkligen allt normalt, hur sent eller tidigt det än är, och inget av det ger något egentligt tecken på hur det blir i framtiden. Det är först därefter någonstans (om det inte är väldigt kraftga/uppenbara funktionshinder) som man kan börja säga något alls om vad som är normalt eller inte.

    3-åringen utreds just nu för autism, att det var "nåt" kunde vi börja misstänka vid 1,5-2 års ålder kanske, inte vid 12 veckor. Lillasyster är 1 år, nu börjar hon visa så pass många tecken på utveckling inom det sociala att vi börjar hoppas på att hon kanske sluppit storasysters svårigheter. Inte heller nåt vi kunde säga bu eller bä om vid 12 veckor...
  • Alby
    FinaTina skrev 2013-05-25 00:11:23 följande:
    Bajsa, kissa, äta, sova, skrika, le, kräkas, nysa, hosta, skratta, rysa och sprattla.
    Det var nog allt.

    Bli inte förvånad om några kommer skriva att deras telningar kunde sitta själva, skriva sitt namn, gå längs bord, krypa, äta kebab, ta på sig kläderna själva eller rabbla alfabetet, det finns många fl-bebisar här!    
  • nozpa

    Med mitt första barn tyckte jag konstant att hon var tidig med allt. Och dom sa det ofta på bvc, vänner sa det, familj sa det. Och ja, jag trodde det med.
    Andra barnet är precis som första barnet. Och dom är bägge precis som grannens barn. Inte tidigare än någon annan egentligen.

    Barn fokuserar på olika saker. Ett barn kanske intresserar sig för sina händer, ett annat har fått 2 tänder, ett tredje griper efter saker osv. Alla barn kan inte göra allt.
    Och är det 5 barn i ett rum och 4 av dom intresserar sig för sina händer, men det 5:e greppar efter sina fötter så skulle nog många säga "oj vad tidig han är".
    Eh, ja jämför inte för mycket som sagt.  Alla föräldrar tror att deras barn är nästa nobelpristagare typ. Och det är precis så det ska vara. Men de flesta barn är bara precis som alla andra faktiskt.

    Förutom mina då. ;)       

  • cosinus

    Vid 12 veckor så har 3 av 4 vänt sig från mage till rygg. Minns inte exakt men tror att iaf 1 kunde vända sig åt andra hållet också.

    Men i övrigt har de väl inte haft några större meriter på sin lista. Stått i knät och liksom hoppat om man hållit i dem, skrattat, boxat på saker med händerna i babygymet.

  • fenrer

    Min gullunge blir 13 veckor i morgon, hon "pratar" ivrigt på med diverse ööh ääh ååh, eww wooh hewoo och överraskade mig med ett maammaa när hon grät som värst i bilbarnstolen då hon inte kunde förstå varför jag inte kunde ta upp henne.

    Lika oavsiktligt är nog hennes vändningar från mage till rygg också men gjorde det 3 gånger i rad härom dan so tja.. Vet aldrig.

    Smaskar och dräglar på sina händer, greppar föremål om hon koncentrerar sig annars slår hon på dem med öppen hand.

    Blåser fina bubblor.

    Tycker om att hålla i tummarna på fålk och sitta upp. Ännu bättre om hon dras upp till stående.

    Kastar upp hela tiden få hon inte ligger stilla nån gång, magmuskler träning jämt och ständigt då hon ålar och försöker göra situps.

  • Sockervaddspinnen

    Min unge kunde:

    Dregla, kräkas, bajsa, le, låta. Säkert nått mer också.

  • aleydis

    Jag kan rekommendera boken "växa och upptäcka världen", där skriver de om olika utvecklingssprång, vilka saker man brukar kunna/lära sig. Men beskriver oxå att barn kan vara olika till personligheten, vara intresserade av olika saker.

    Mitt barn är 11 veckor. Hen älskar att titta på saker och att prata med oss. Ler mkt. Gillar sin mobil men inte sitt babygym :). Rör vid oss föräldrar men ointresserd av att greppa leksaker. Börjat experimentera med rösten, prata med oss. Dreglar mkt, Petar in sin dregglis i munnen och tuggar på.

Svar på tråden Vad kan/kunde era 12-veckors bebisar?