• Anonym (brunögd)

Föräldrarna bruna ögon. Sonen hazel. Möjligt? Orolig pappa..

Jag litar på min fru och så och våran son är grymt lik mig på många sätt, så egentligen vet jag inte varför jag skriver här, men jag blir något fundersam på varför han inte har bruna ögon precis som jag och hans mamma har.

Jag: Bruna (mörkbruna, nästan svarta)
    Min pappa: Blå
    Min mamma: Bruna (chokladbruna)
    Syster 1: Bruna
    Syster 2: Gröna

Frugan: Bruna (mörkbruna, nästan svarta)
    Svärmor: Blå (isblå)
    Svärfar: Bruna (mörkbruna, nästan svarta)
    Frugans halvsyster (hennes pappa hade brun/gröna): Grön/bruna 
    Frugans halvbror 1 (hans pappa hade brun/gröna): Isblå
    Frugans halvbror 2 (hans pappa hade blå): Isblå

Har ALLTID hört att man ALLTID får bruna ögon om båda föräldrarna har bruna, överhängande ofta om en av föräldrarna har bruna också. Kan det fortfarande stämma?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-25 13:32
    Våran son har gröna ögon med ytterst, ytterst lite brunt runt pupillen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-25 13:34
    Sonen är även riktigt blond trots att min sambo och jag är väldigt mörka. Min sambo är halvt utländsk och jag ser nästan utländsk ut också.. Varken jag eller min sambo var ljusa som barn..

• Svar på tråden Föräldrarna bruna ögon. Sonen hazel. Möjligt? Orolig pappa..
  • MittNyaLiv

Du skriver att din som har ögonfärgen hazel. Den ögonfärgen baserar på hasselnöt. Som är brun. Men kan ha inslag av grönt eller gult. 
    Men sen skriver du att han har gröna ögon. Hazel och gröna ögon är 2 olika färger. Vilken färg har han?

• Anonym (Allt är möjligt)

Min man har ett grönt öga och ett brunt. Båda hans föräldrar har blå ögon. Låter som din son har en vacker färg på ögonen.

• li123

Hur gammalt är barnet. Ögonfägnad kan ändras ganska länge

• snedtak

Som tidigare har nämnts är det här med ögonfärg lite mer komplicerat än vad man lär sig på högstadiet. Det finns vissa fall där en egenskap endast styrs av en gen och man kan antingen ha dominanta anlag eller recessiva. Växterna Mendel experimenterade med har tex sådana.

Ögonfärg å andra sidan styr (om jag minns rätt) av tre olika gener som sitter på olika ställen. Det är en kombination av dessa som ger ögonfärgen. Dessutom kan det alltid vara så att en del av dessa gener har muterat (sannolikheter för mutation finns vid varje kopiering av arvsanlag). Sedan finns sk. överkorsning som innebär att egenskaper inte ärv över schema.

Det är alltså fullt möjligt att få en son med hazel som ögonfärg även när ni båda har bruna ögon.

• Braindead

Jag har bruna ögon och jättemörkt hår, både min mamma och pappa har bruna ögon.
    Mormor hade bruna ögon och morfar blå. Farmor och farfar bruna.

Pappan till mina barn har blå ögon, likaså hans mamma (och pappa, tror jag)  och resultatet av vår kombination blev:

Dottern har merlerade ögon, just nu är de brun/gröna, men varierar mellan gröna och ljust bruna. Sonen har bruna.  

♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • snedtak
    listoplisto skrev 2013-04-25 18:46:01 följande:
    Grönt är INTE en variant av brunt, inte heller en mutation. Det man får lära sig i skolan om bruna och blå anlag är GROVT förenklat och har förmodligen orsakat många familjebråk för att folk tyckt att deras barn har en "omöjlig" ögonfärg...

Läs mer t.ex. här:
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg
    Läs mer här: www.bioscience-explained.org/SEvol4_1/pdf/eye...
    Ja, ibland undrar jag om inte exemplet gör mer nytta än skada för även om läraren nämner att det är en förenklad modell verkar de flesta bara komma ihåg schemat med fyra rutor... Har för mig att egenskapen att rulla tungan endast styrs av en gen. Kanske vore den bättre att ta som ett exempel?
  • choklad

Genetiken bakom ögonfärg är som sagts innan mycket mer komplex än vad man lärt sig i skolan. Men modellen kan användas som en vägledning, men även enligt den så är det så att brunögda kan få barn med i princip vilken ögonfärg som helst eftersom de kan ha dolda anlag för t.ex.blå ögon. Däremot sa man enligt det systemet att två blåögda inte kunde få brunögda barn. Nu säger man att det kan hända, men det är inte så vanligt. Så det är inget att oroa dig för. Samma sak gäller för övrigt håret, men byt ut blå ögon mot blont hår, samma sak alltså. Så ni två kan få barn med vilken ögonfärg och hårfärg som helst, det är inte ens särskilt ovanligt att det blir så.

• Anonym (sanningssökare)
    Tia F skrev 2013-04-25 13:59:22 följande:

Gröna ögon är en nyans av brunt har jag läst.

Pettson72 skrev 2013-04-25 14:02:03 följande:
    Tia F har rätt, det har jag också läst. Grönt är en variant av brunt... så TS har ingenting att oroa sig för!
    Anonym (fel fel fel!!) skrev 2013-04-25 14:18:14 följande:
    Så här är det: Både du och din fru bär på anlaget blått då ni båda har en förälder med blå ögon. Därmed är det 50 % chans att era barn blir blåögda och 50 % chans att de blir brunögda.

Däremot kan inte två blåögda föräldrar få brunögda barn då brunt är dominant (bär man på anlaget så syns det). Blå är däremot recessivt och kan bäras av brunögda, vilket både du och din fru gör. 

Men en fråga, hazel är ju bruna ögon? Så jag förstår egentligen inte din fråga... 
    sagoskog skrev 2013-04-25 14:28:31 följande:
    Alla människor bär på två anlag i sina gener.

Låt oss säga att:

Brunögd Pappa = anlag A)brun, B)blå
    Brunögd Mamma = anlag B)blå,  A)brun

Barnet ärver ett anlag från mamman och ett från pappan (och får två anlag). I detta fall anlag B) + B) = blåögd unge.

Så det är fullt möjligt för brunögda att få blåögda barn. Sen är det ju något med grönt och blandfärger som jag inte riktigt kommer ihåg hur det fungerar. Men kan ni får en blåögd unge så kan ni nog får en grön-brun med.
    liana86 skrev 2013-04-25 14:33:10 följande:
    I och med att  din mamma har blåa ögon så bär du på den recessiva blåa genen fast du har bruna ögon.Samma sak gäller din fru då hennes mamma (din svärmor) har blåa ögon. Av det framgår att ni har 75% att ha barn med bruna ögon och 25% chans att ha barn med blåa ögon. Gröna ögon är en variant av blå som bildas genom mutation dvs man ärver inte gröna ögon

Snälla, fortsätt inte sprida myten om att man lätt kan räkna ut vilken sannolikhet det är för att få en viss ögonfärg. Länken som postades tidigare beskriver hur processen ser ut:
    www.bioscience-explained.org/SEvol4_1/pdf/eyecoloursve.pdf

Det är alltså inte en gen som bestämmer ögonfärgen och grön är inte något som bara uppkommer genom mutation.

Svar på tråden Föräldrarna bruna ögon. Sonen hazel. Möjligt? Orolig pappa..