• Liten latte

Om man tackat ja till ett arbete..och sen får ett bättre erbjudande...Är det kört?

Jag sitter i en lite jobbig sits...
    Har varit på två intervjuer för sommarvikariet och den ena har ringt och erbjudit mig ett halvtidsjobb i två månader...
    Halvtid är dock lite lite, det skulle knappt täcka hyran!
    Men det är ju bättre än ingenting...Måste lämna besked senast imorgon.

Jag har ringt den andra arbetsplatsen och frågat hur jag ligger till men det enda dom kunde säga var att de gör urval nästa vecka.. Den tjänsten är på 100% i 3 månader.

Känns skitjobbigt helt enkelt!!!
    Tackar jag ja till första jobbet, som jag knappt klarar mig på. Då lär ju andra jobbet ringa nästa vecka och erbjuda heltid...

Tackar jag nej, då lär ju andra jobbet inte ringa...Så då står man utan..

Va faan gör man???? Gråter      

• Svar på tråden Om man tackat ja till ett arbete..och sen får ett bättre erbjudande...Är det kört?
  • Liten latte

Det jag funderar över är om man tackar ja till ett arbete..Får man då ångra sig och lämna återbud om man får ett bättre erbjudande senare?

Eller innebär det avtalsbrott? 

• Stumpan83

Jag tror du får ändra dig om du inte skrivit på anställningspapperna men är inte säker.

• nuharjagbytt

Jag tror du kan ändra dig så länge som du inte skrivit på men de blir inte glada. Den största risken isåfall är nog att man inte blir erbjuden jobb där igen.

• eec82

du tackar ja och sedan är de lite olika om man har 1-2 veckors uppsägningstid. Du hinner säkerligen säga upp dig innan du ska börja på det andra isf! Hoppas du förstår hur jag tänker. 

• Gladskit

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga så ja, det räknas som avtalsbrott. Men så länge inget finns på papper är det ju svårt för endera parten att säga exakt vad som blivit bestämt så det brukar inte gå att göra så mycket åt det.

• Liten latte

Vart kan man höra sig för mer säkert vad som gäller?

Är det bara 1-2 veckors uppsägningstid?
    Det jäkliga är ju att det andra jobbet som inte hört av sig än börjar innan det som jag fått erbjudande om...

Nej jag förstår att dom inte blir glada om man först tackar ja och sen nej... Och det skulle kännas väldigt dumt att göra så...Men det handlar ju om överlevnad...     

Vilken jävla skitsits... Det haglar ju inte direkt jobberbjudanden över en...Så att tacka nej IFALL det andra stället ringer känns lite väl våghalsigt..  

• SEM

Tacka JA... och sedan ifall du får det andra jobbet, så ringer du och berättar läget för arbetgivaren.. vi är ju alla människor och FÖRSTÅR att blir någon erbjuden en tjänst med mer timmar, och man måste ta det för att klara vardagen, då är det sällan problem. O de lär kunna ersätta dig snabbt med någon annan...

man behöver ju inte vara jävlig, utan man kan ju tacka för sig och tacka för visat intresse, men som det ser ut , så är jag behov av mer timmar och blivit erbjuden det..

sedan kan man ringa jobbet nr 2, och berätta läget, att man är väldigt intresserad av tjänsten, men det är ett annat jobb som väntar på besked.

Finns många som bryter avtalet, både skriftligt och muntligt.

• SEM

såhär sa min jurist..

...första jobbet så verkar det som att hon redan har skrivit kontrakt med, det bästa är då att ta kontakt med det företaget och berätta hur det ligger till, ifall hon inte har börjat jobba än så är det möjligt att arbetsgivaren låter henne gå. Om inte annat så har hon 1 månads uppsägningstid. Men troligtvis så kan hon tacka ja till hennes drömjobb (jobb nr 2 som erbjudandet kom efteråt när hon tackade ja till nr )!

• eec82

Är olika vad man har jag har iaf två veckor, ringde facket och kollade.  Hade jag varit heltidare eller deltidare alltså inte bara sommarextra hade jag haft 1-2 månader.  Jag ringde och fick svar fast jag inte är medlem. Ring och kolla vilka regler som gäller där du ska börja. Hur lång uppsägning, facket svarar säkert på det. 

• nÃ¥g

Jag läser arbetsrätt just nu och ja, det är kört om du tackar ja. Ifall du ingår ett muntligt avtal med en arbetsgivare så räknas det som en uppsägning/ arbetsvägran ifall du inte kommer på avtalad tid vilket kan innebära lagliga konsekvenser.

Det jag skulle göra är att de den första arbetsgivaren om mer tid, eventuellt tacka nej och söka fler jobb.

• Liten latte
    SEM skrev 2013-04-25 16:22:02 följande:
    såhär sa min jurist..

...första jobbet så verkar det som att hon redan har skrivit kontrakt med, det bästa är då att ta kontakt med det företaget och berätta hur det ligger till, ifall hon inte har börjat jobba än så är det möjligt att arbetsgivaren låter henne gå. Om inte annat så har hon 1 månads uppsägningstid. Men troligtvis så kan hon tacka ja till hennes drömjobb (jobb nr 2 som erbjudandet kom efteråt när hon tackade ja till nr )!

Jag har inte skrivit något kontrakt med någon ännu... Dock måste jag lämna besked till första stället imorgon, via mail! Så det blir väl som ett skriftligt avtal kanske?

Så det är en månad som gäller även för sommarvikariat?

Egentligen så är det inget av jobben som jag känner "Yes vilket fantastiskt jobb"... Så hade dom som ringde idag varit heltid, eller iallafall fler veckor än jag blev erbjuden så hade jag inte brytt mig.. Möjligtvis skulle ställe nummer 2 varit mer utvecklande, eftersom det är en ny bransch för mig..
    Men nu har jag ont i magen och vet inte hur jag ska klara mig tills hösten... Jag hade ju tänkt att jag skulle jobba och spara ihop så mycket pengar som möjligt i sommar...Nu blir det lika som förut..Inte råd att äta varje dag...  

MEN återigen. Ringer inte jobb nr 2 så är jag ju utan helt då. Och då är det kört..     
  • nÃ¥g

Även om det inte skulle bli några lagliga konsekvenser så blir det förmodligen sura miner och en allmän attityd att du inte är en sådan som håller sitt ord, vilket kan spela roll när du söker kommande vikariat och arbeten.

• LinneaJosie

TS- ett muntligt ja är i detta fall bindande. Normalt är sommarvik en tidsbestämd visstidsanställning och sådana kan i regel inte sägas upp utan ska slutföras enligt avtal. De flesta arbetsgivare ids inte vidta åtgärder då det gäller sommarjobbare som bangar, men om du tackar ja har du arbetsrättsligt ingen rätt att bryta det avtalet.

• Donati

Jag har vart med om något liknande för ex antal år sedan. Men eftersom jag aldrig skrev på några papper så kunde jag lätt tacka nej till det första jobbet som var mindre timmar.
    Chefen vart inte glad. Men sa som det var fick mer på ett annat ställe och det är det jag måste gå efter.

• Liten latte
    nÃ¥g skrev 2013-04-25 16:33:40 följande:
    Jag läser arbetsrätt just nu och ja, det är kört om du tackar ja. Ifall du ingår ett muntligt avtal med en arbetsgivare så räknas det som en uppsägning/ arbetsvägran ifall du inte kommer på avtalad tid vilket kan innebära lagliga konsekvenser.

Det jag skulle göra är att de den första arbetsgivaren om mer tid, eventuellt tacka nej och söka fler jobb.

Jo, jag visste väl egentligen att ett muntligt avtal väger lika tungt som skriftligt..

Första arbetsgivaren kan ev ge mer arbetstid, men inget dom kunde lova...

Har sökt massor med jobb. Två som kallat till intervju och det är en som erbjudit jobb.
    Hör ju själv hur fel det låter att tacka nej...Har ingen som betalar min hyra så jag måste väl ta det jag får antar jag.    
Svar på tråden Om man tackat ja till ett arbete..och sen får ett bättre erbjudande...Är det kört?