Anonym (Elisa) skrev 2013-05-02 03:53:27 följande:
Försök ta det lugnt nu. Du är nära målet och då får man ofta "stora skälvan" och börjar tänka på allt som kan gå fel. Det är en naturlig reaktion och den kommer lägga sig även om viss nervositet troligen kommer finnas kvar tills du håller ditt barn i dina armar.
Din infertilitet är inget att skämmas över och det finns många andra i din situation även om du inte känner någon. Kroppen är fantastisk men ibland går något fel och den fungerar inte riktigt som den ska. I min släkt finns till exempel en mycket ovanlig genetiskt defekt som i korthet innebär att den som ärver den har ca 15 ggr högre risk att få cancer än genomsnittsindividen. Inte gör den defekten en mindre värd och lika lite gör din infertilitet dig mindre värd!
Du duger, du har redan gett din man det viktigaste, din kärlek och nu är du på väg att ge honom ett barn också om än på ett annorlunda sätt. Det är inte andra i bygdens sak hur ni fått ert barn och om de mot förmodan kommer med elaka kommentarer tycker jag att du ska fråga vad DE gjort om de varit i er situation. Kan de sedan inte låta bli att prata bakom ryggen på er och det inte avtar med tiden får ni kanske överväga flytt till en större stad.
Du ska inte låta vad andra eventuellt kan tänkas tycka förstöra er familjelycka. Sträck på dig och njut av resan, ni ska ju äntligen bli föräldrar

Det du säger tycker ju jag om andra,jag har aldrig sett ner på nån infertil eller nån som fått barn som gammal! Men på mig själv gäller inte samma princip,jag vill liksom vara "bättre" än så,jag har stuckit ut på så många områden i mitt liv redan innan och det fattades liksom bara det här också... Ska jag vara udda i allt jämt!?
Vi kommer inga jämnåriga ha med småbarn och de som har småbarn umgås vi ju dessutom inte med. Kvar blir de riktigt gamla,känns lite avigt att komma där som nybliven mamma och umgås med de 20 år yngre,nja,det gör man ju inte annars heller varför om man får barn? Jag tänker ofta på allt sånt och maken ingenting på sånt!
Förväntar mig en rejält utskällning av min egen mamma och av svärmor nåt elakt om "oäkta" barn. Jag vill ju inte ha det så när vi väl får barn,men så kommer det bli och det känns jättetrist. Om jag bara kunde tänka att vi själva kommer vara lyckliga och att det andra inte spelar nån roll... Flytta är otänkbart,vi har köpt vårt drömboende där vi kommer satsa allt resten av våra liv. Här i huset har ingen bebis fötts sen 1892! I byn ingen på runt 40 år! Snacka om att bli udda...