• Anonym (hjlp)

Kan jag "tvinga" pappan till VH?

Pappan till mina 3 barn jobbar natt varje helg, han har inget annat vanligt jobb och söker inte något annat jobb heller. 
    Vi har varit separerade i 1,5 år och under denna tid har jag varit ut 1 gång och då fick jag passa på när min mamma var på besök, jag är verkligen inget partydjur men ibland skulle jag vilja kunna gå ut med vänner och äta god middag, dicka vin och snacka massa skit. På vardagar går det ju inte eftersom det är just vardag och de flesta har ju ett jobb att sköta.
    Jag är så fruktansvärt trött på att vara så pass isolerad jag är, för vi har ingen släkt i närheten och mina vänner har fullt upp med sina egna barn.
    Hur kan jag göra? Jag har föreslagit vv men det vill han inte och om jag säger vh så skriker han rakt ut. Just nu har han barnen mån-ons.
    Kan jag "tvinga honom till vh? eller får jag stå ut i typ 15 år till innan jag kommer kunna gå ut igen? 

• Svar på tråden Kan jag "tvinga" pappan till VH?
  • Lena

Klart du kan gå ut på vardagarna. Det gör vi ofta med jobbet.
    Kan han inte ha den måndag - fredag?

• Olympia

Du kan inte tvinga honom.
    Hur gamla är barnen?
    Kan de vara ensamma på nätterna när han jobbar? 

• Anonym (hjlp)
    Lena skrev 2013-04-25 19:23:35 följande:
    Klart du kan gå ut på vardagarna. Det gör vi ofta med jobbet.
    Kan han inte ha den måndag - fredag?
    Jag börjar jobba kl 07 varje morgon och jag skulle inte klara av att jobba på hårt om jag hade druckit kvällen innan så nej, det kan jag inte! Mina vänner är det samma sak för, de är ju trötta efter en lång arbetsdag.
    han vill inte ha barnen mer än vad han har dom. 
  • Anonym (hjlp)
    Olympia skrev 2013-04-25 19:24:21 följande:
    Du kan inte tvinga honom.
    Hur gamla är barnen?
    Kan de vara ensamma på nätterna när han jobbar? 
    Äldsta är 5 så det kan absolut inte vara själva. 
    Jag vet bara inte vad jag ska göra, jag kan aldrig gå ut och ha trevlig, träffar aldrig nytt folk.. jag har bara den normala vardagen alla dagar i veckan 
  • Lena

Träffa vänner hemma och snacka skit utan att dricka på vardargarna och med lite alkohol på helgerna

• Anonym (Umgås hemma)

Bjud hem folk på helgen. Umgås när barnen somnat. Skaffa barnvakt. Någon kompis tonåring, praktikant på förskolan som vill tjäna extra, grannens dotter eller vad som helst.

• Anonym (Hyber)

Nä du kan inte tvinga men du kan försöka muta och hota med underhållet. Har pappan bra inkomst?

• Anonym (Hyber)

Skaffa ordentlig barnvakt om du har god ekonomi. Om du har sämre ekonomi kan du höra dig för i din omgivning om det finns nån tonårig gymnasieungdom som är sugen på att tjäna några (få) extraslantar. Testa först dagtid och sedan kvälls och nattetid på helgerna om personen verkar pålitlig.

• Trolle40

Om han jobbar natt varje helg så kan han ju inte ha barnen på helgerna?

• Brumma

Jag förstår hur du känner - men du pratar lite mot dig själv..
    Du anser att HAN självklart skall byta jobb - för att DU jobbar vardagar, vill ha möjlighet till lediga helger eftersom "På vardagar går det ju inte eftersom det är just vardag och de flesta har ju ett jobb att sköta. "

Nu råkar det ju vara så att pappans jobb är på helgen - o det är HANS vardag..

Som sagt, jag förstår att det suger, men väldigt väldigt många arbetar just helger...
    Och det går inte att tvinga honom till mer umgänge med barnen.. Det du kan göra är ju att ni går på ett samarbetssamtal för att se över umgängesavtalet, men jobbar han så jobbar han och oavsett om du tycker han skall ha barnen på helgerna eller inte så går dte ju inte att tvinga ngn..

Föreslår du gör som några ovan nämner - fundera över vilka möjligheter det finns runt om, har ngn i släkten/bekantskapskretsen tonåringar som kan tänka sig sitta barnvakt mot rimlig ersättning?

Svar på tråden Kan jag "tvinga" pappan till VH?