• LevLivetNu

Mest ekonomiska alt då det gäller bil och alla försäkringar som hör till.

Funderar på att köpa bil så småningom. Jag behöver den bara för att köra till diverse tävlingar i skogen samt då vi är i sommarstugan. Behöver bara vara en som är hyfsat säker att köra och helst inte kostar skjortan. Vad kostar eg en bil per mil inkl försäkringar, drivmedel, slitage, värdeminskning osv?

Funderar på bil pool men det verkar rätt dyrt tycker jag... 30 kr /mil plus dygnshyra på 130 kr. 

Kan inget om bilar och känner inte som kan meka med dem heller så inga vrak får det vara. 

• Svar på tråden Mest ekonomiska alt då det gäller bil och alla försäkringar som hör till.
  • agua

Hade en äldre Opel kadett var den absolut billigaste bil jag ägt. Köpte den för 4000kr betalde per år 900kr i trafikskatt och trafikförsäkring. Den Kostade ca 600kr i månaden att tanka och en tank räckte hela månaden för mig. Den var inte så stor men de räckte gott till en vuxen å ett barn. Tyvärr blev jag påbackad på sidan så passagerardörren trycktes in var bara att skrota. :(

Nu har jag en ny Opel Astra och den kostar ett gäng mer i månaden :/

• LevLivetNu
    agua skrev 2013-04-25 19:36:33 följande:
    Hade en äldre Opel kadett var den absolut billigaste bil jag ägt. Köpte den för 4000kr betalde per år 900kr i trafikskatt och trafikförsäkring. Den Kostade ca 600kr i månaden att tanka och en tank räckte hela månaden för mig. Den var inte så stor men de räckte gott till en vuxen å ett barn. Tyvärr blev jag påbackad på sidan så passagerardörren trycktes in var bara att skrota. :(

Nu har jag en ny Opel Astra och den kostar ett gäng mer i månaden :/
    Vågar man köpa så billiga bilar då man har barn? låter som de ska rasa ihop när som helst? Jag har också ett barn så jag vill helst inte ha en alltför risig bil.

Vad behöver man betala mer än trafikförsäkring och trafikskatt? vagnsskadeförsäkring? 

• agua

De gamla bilarna är bättre enligt min mening än de nya nu är det mest plast :/

Man kan välja mellan trafikförsäkring, halvförsäkring eller hel du får läsa på lite vad de innebär man hel är dyrast. Har jag på nya bilen och bara de kostar 500 kr i månaden + skatt, lån å bensin

• LevLivetNu
    Ms H skrev 2013-04-25 19:49:39 följande:
    Hur ofta ska du köra och hur många mil?
    tänkte bara på helger typ max 15 mil per helg...
  • FruLarsson
    LevLivetNu skrev 2013-04-25 21:35:26 följande:
    tänkte bara på helger typ max 15 mil per helg...
    Hmm beror nog lite på om det är varje helg eller mer sällan. Kolla på vad det kostar att hyra bil där du bor. Jag och min man hyrde bil när vi bodde i stan och det var det billigaste alternativet för oss. En fördel är att bilen alltid är modern, hel och ren. En annan fördel med att hyra är att man inte använder bilen i onödan.

Vi bodde ännu närmare bilpoolsparkeringen än bensinmacken där vi hyrde bil men bilpoolen var dyrare än att hyra. 
Svar på tråden Mest ekonomiska alt då det gäller bil och alla försäkringar som hör till.