• Anonym (Förvirrad)

Snälla någon Hjälp mig angående komunal regler

har varit timmanstäld innan men nu ska jag få en månads månadsanställning. Som timmanstäld få man jobba 165 timmar på en månad och en månad är ju typ fem veckor. Jag har 114 kr i timmen. Nu till mitt anställningsbevis som jag har på heltid. 185 timmar på fem veckor är 100% och när jag jobbade som timvikarie 165 timmar på fem veckor då har jag 18810 kr före skatt. Och just 18810 kr står som min månadslön men då jobbar jag ju 185 timmar på fem veckor. Få min chef göra så här för nu måste jag ju jobba 20 timmar mer en vad jag gjorde innan för att få ut lika mycket ??? Snälla någon hjälp mig jag bli inte klok på detta

• Svar på tråden Snälla någon Hjälp mig angående komunal regler
  • Anonym (Nej)

Det tror jag inte man får vad jag vet räknas en heltidslön på ca 166 timmar per månad. Man kan tänka så här , du har i och med att du nu har månadslön fått en lönesänkning och det är verkligen inte ok. Du har gått från 114 kr per timme till 101 kr per timme (18810/185=101,67) Annars brukar det vara så att när man går från timanställt till att få månadslön brukar man få en löneförhöjning.

Fast det första jag skulle ha frågat är vad jobbar du med?

• Betty Ballbreaker

Innan du virrar bort dig i beräkningar: en månad är inte fem veckor! En månad är i snitt ca 4 veckor och två dagar.

• sextiotalist

Man räknar en månadslön baserat på 21 eller 22 arbetsdagar, vilket är 168 eller 176 timmar, inte 30 arbetsdagar.

• Anonym (Hök)

Inom Kommunals avtalsområde är en heltid = 165h/månad vid beräkningar av lön. Vad blir din timlön * 165?

• Vinterankan

Förstår inte mycket av vad du skriver men det kan ha med semesterttning att göra. Jag jobbar lite hemifrån under min föräldraledighet och då när jag diskuterade med lönekontoret hur det enklast skulle göras så gör de helt enkelt så att de drar bort 100% av min månadslön varje månad och istället ger mig timlön som om jag vore timanställd. Då får jag mer betalt för varje timme jag arbetar för att semesterersättningen redan är inräknad där. Totalt sett så är det egentligen ingen skillnad. Bara att här får jag semesterersättningen inbakad i lönen och i vanliga fall så får jag den utbetald i samband med semester.

• sextiotalist
    Vinterankan skrev 2013-04-26 07:32:32 följande:
    Förstår inte mycket av vad du skriver men det kan ha med semesterttning att göra. Jag jobbar lite hemifrån under min föräldraledighet och då när jag diskuterade med lönekontoret hur det enklast skulle göras så gör de helt enkelt så att de drar bort 100% av min månadslön varje månad och istället ger mig timlön som om jag vore timanställd. Då får jag mer betalt för varje timme jag arbetar för att semesterersättningen redan är inräknad där. Totalt sett så är det egentligen ingen skillnad. Bara att här får jag semesterersättningen inbakad i lönen och i vanliga fall så får jag den utbetald i samband med semester.
    Det stämmer nog, innan hade Ts semestersersättningen inkluderar i lönen (12%) och nu får hon den som semester helt enkelt
Svar på tråden Snälla någon Hjälp mig angående komunal regler