• Skruven

Utredare, handläggare eller liknande

Jag undrar om det är någon som har tips kring hur man kan utforma ett personligt brev för att få ett jobb som faller under de som nämns i rubriken?

Till sommaren har jag en samhällsvetenskaplig kandidat, och för att så småningom få jobb inom mitt specialområde behöver jag allmän erfarenhet av att ha arbetat i en politiskt styrd organisation, och då är ju ovanstående arbeten lämpliga.

Är tacksam för alla idéer jag kan få:) 

• Svar på tråden Utredare, handläggare eller liknande
  • Vendelsö

Alla jobb har ju olika krav så det är svårt att svara generellt. Men det jag kan tipsa om är att Försäkringskassan ofta anställer nyexade så det kan vara ett ganska lätt ställe att ta sig in som första jobb. Annars är ju all praktisk erfarenhet viktig att lyfta fram. Erfarenhet från arbete, praktik mm i anslutning till området och om du inte har någon sådan ideella engagemang och uppdrag. Sen är det förstås viktigt att visa upp god språkbehandling, struktur mm i själva brevet så att det inte ger ett slarvigt intryck.

• Vendelsö

Alla jobb har ju olika krav så det är svårt att svara generellt. Men det jag kan tipsa om är att Försäkringskassan ofta anställer nyexade så det kan vara ett ganska lätt ställe att ta sig in som första jobb. Annars är ju all praktisk erfarenhet viktig att lyfta fram. Erfarenhet från arbete, praktik mm i anslutning till området och om du inte har någon sådan ideella engagemang och uppdrag. Sen är det förstås viktigt att visa upp god språkbehandling, struktur mm i själva brevet så att det inte ger ett slarvigt intryck.

• RestoreMe

saklig, strategiskt lösningsinriktad, avslutar, kärnfull i skrift, kommunikativ, social, noggrann, hellre försiktig än att alltid ha svar på tal, föredrar slutsatser i punktform, vill åstadkomma insikter hos olika målgrupper genom mina presentationer av utredningarnas resultat, bra på att presentera och klargöra slutsatser och hur de härleds, osv

Våga se och förändra
  • Vendelsö

Svar på tråden Utredare, handläggare eller liknande