• Anonym (mimmi)

Tillväxthämmad och för lite fostervatten

Var på TUL igår, då mitt SF-mått stått stilla i två veckor. Inte särskilt mycket, men iom att man konstaterade ganska tidigt att jag hade en liten mängd fostervatten fick jag göra UL direkt.

Det visade att jag fortfarande har en liten mängd fostervatten, inom normal gräns men fortfarande lite. Dessutom var bebisen 10% för liten. Fortfarande normalt enl läkaren, men tillräckligt för att vilja följa upp med återbesök etc. CTG såg jätte bra ut för övrigt, och bebisen rör sig som en galning där inne.

Erfarenheter kring detta? Gärna något som kan lugna en orolig mamma! Är i v 34+1.

• Svar på tråden Tillväxthämmad och för lite fostervatten
  • Mercurialis

När jag väntade mitt första barn fick jag vattenavgång i vecka 32+3. När jag kom in till förlossningen gjordes ett UL och det visade sig att bebisens vikt var 10% mindre än förväntat.

Två veckor senare låg vikten 20% under förväntat. När sonen föddes fyra veckor efter vattenavgången (efter igångsättning), vägde han 2095 g vilket var 25% mindre än förväntat.

Förutom att han var tillväxthämmad mådde han mycket bra. Han fick ligga på värmebädd, sola ett par dygn och så sondmatades han i fem-sex dygn. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (mimmi)
    Mercurialis skrev 2013-04-26 09:35:04 följande:
    När jag väntade mitt första barn fick jag vattenavgång i vecka 32+3. När jag kom in till förlossningen gjordes ett UL och det visade sig att bebisens vikt var 10% mindre än förväntat.

Två veckor senare låg vikten 20% under förväntat. När sonen föddes fyra veckor efter vattenavgången (efter igångsättning), vägde han 2095 g vilket var 25% mindre än förväntat.

Förutom att han var tillväxthämmad mådde han mycket bra. Han fick ligga på värmebädd, sola ett par dygn och så sondmatades han i fem-sex dygn. 
    Tack för din berättelse!

Det gjordes en viktuppskattning till 2150g igår, men det är inte säkert att den stämmer va? Satte dom igång dig pga att bebis inte växte? Fick du reda på varför den var tillväxthämmad?

Flödet i navelsträngen såg bra ut igår! Det är den här grejen med fostervattnet som gäckat mig hela graviditeten... Och doktorn sa igår att det ofta går hand i hand, lite fostervatten - liten bebis. Hoppas att inget är fel iaf! Dom såg inget avvikande igår, och inget på RUL i v 18.
  • Mercurialis
    Anonym (mimmi) skrev 2013-04-26 10:02:40 följande:
    Tack för din berättelse!

Det gjordes en viktuppskattning till 2150g igår, men det är inte säkert att den stämmer va? Satte dom igång dig pga att bebis inte växte? Fick du reda på varför den var tillväxthämmad?

Flödet i navelsträngen såg bra ut igår! Det är den här grejen med fostervattnet som gäckat mig hela graviditeten... Och doktorn sa igår att det ofta går hand i hand, lite fostervatten - liten bebis. Hoppas att inget är fel iaf! Dom såg inget avvikande igår, och inget på RUL i v 18.
    Jag blev igångsatt på grund av vattenavgången, eftersom det finns en risk för infektion. När jag hade gått 36 fulla veckor av graviditeten (och fyra veckor med vattenavgång) så ansågs det att bebisen skulle få komma ut.

Jag fick aldrig någon förklaring till att G föddes tillväxthämmad. Flödena i navelsträngen såg bra ut.

Även mitt andra barn föddes tillväxthämmat (-44%). Under den graviditeten hade jag högt blodtryck och blev inlagd med diffus preeklampsi. O fick komma ut i vecka 35+3, eftersom han rörde sig mindre i magen.

Viktuppskattningar kan bli fel ibland. Så här har det sett ut för mina barn:

TUL v 32+3: 1878 g (-10%)
    TUL v 34+3: 1994 g (-20%)
    Födelsevikt v 36+3: 2095 g (-25%).

TUL v 32+1: 1491 g (-22%)
    TUL v 34+5: 1709 g (-32%)
    Födelsevikt v 35+3: 1510 g (-44%) 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (mimmi)
    Mercurialis skrev 2013-04-26 10:08:48 följande:
    Jag blev igångsatt på grund av vattenavgången, eftersom det finns en risk för infektion. När jag hade gått 36 fulla veckor av graviditeten (och fyra veckor med vattenavgång) så ansågs det att bebisen skulle få komma ut.

Jag fick aldrig någon förklaring till att G föddes tillväxthämmad. Flödena i navelsträngen såg bra ut.

Även mitt andra barn föddes tillväxthämmat (-44%). Under den graviditeten hade jag högt blodtryck och blev inlagd med diffus preeklampsi. O fick komma ut i vecka 35+3, eftersom han rörde sig mindre i magen.

Viktuppskattningar kan bli fel ibland. Så här har det sett ut för mina barn:

TUL v 32+3: 1878 g (-10%)
    TUL v 34+3: 1994 g (-20%)
    Födelsevikt v 36+3: 2095 g (-25%).

TUL v 32+1: 1491 g (-22%)
    TUL v 34+5: 1709 g (-32%)
    Födelsevikt v 35+3: 1510 g (-44%) 
    Tack igen!
    Jag har legat på min barnmorska om att kolla preeklampsi, eftersom jag samlat på mig SJUKT mkt vätska på kort tid, har hjärtklappning, huvudvärk och ser stjärnor framför ögonen. Blodtrycket är inom normalt även om det är högre än vad jag brukar ha (=extremt lågt, har tom medicinerats för lågt tryck) och kissproven visar inget.

Jag har dragits med extremt lågt blodvärde hela graviditeten, tror du att det kan påverka tillväxten? Förstår om du inte kan svara på dessa frågor...

Har nytt UL nästa måndag, jag hoppas att bebis har gått upp i vikt då. Mest rädd är jag för att den ska gå helt torr på fostervatten :(
  • Anonym (1)

Nu är jag dock gravid med tvillingar men där den ena är rejält tillväxthämmad och varit så sedan v 11.
    Den lille har även betydligt mindre fostervatten än den större men som i ditt fall så är alla flöden okej och bebben sprattlar på fint där inne:)

Till mig har de sagt att det bara är att ta en vecka i taget, att så länge inte bebisen visar några tecken på försämring så låter man graviditeten fortlöpa som vanligt.

Men självklart blir man orolig när de inte växer som förväntat...

• Anonym (mimmi)
    Anonym (1) skrev 2013-04-26 10:26:27 följande:
    Nu är jag dock gravid med tvillingar men där den ena är rejält tillväxthämmad och varit så sedan v 11.
    Den lille har även betydligt mindre fostervatten än den större men som i ditt fall så är alla flöden okej och bebben sprattlar på fint där inne:)

Till mig har de sagt att det bara är att ta en vecka i taget, att så länge inte bebisen visar några tecken på försämring så låter man graviditeten fortlöpa som vanligt.

Men självklart blir man orolig när de inte växer som förväntat...
    Då sitter vi i en liknande sits, men ändå inte... Hur mkt hämmad är din bebis? Och hur lite fostervatten har du?
  • Anonym (1)
    Anonym (mimmi) skrev 2013-04-27 15:24:36 följande:
    Då sitter vi i en liknande sits, men ändå inte... Hur mkt hämmad är din bebis? Och hur lite fostervatten har du?
    Hej igen och ursäkta det sena svaret:/
    Blev en snabb försämring hos den lille som är tillväxthämmad så blev tvungen att förlösas redan i v 30 då han låg på -37%.
    Fostervattenmängden kommer jag dock ej ihåg vad den låg på, vet att det var betydligt mindre än den större tvillingens men inte överdrivet lite heller.
Svar på tråden Tillväxthämmad och för lite fostervatten