• Orolig mamma Therese

ADHD???

Hej!
    Jag undrar om det finns någon som har haft samma problem med sitt/ sina barn och ev kan hjälpa mig.

Min stora dotter är snart 5 år. När hon är hemma, hos farmor och farfar, mormor eller morfar är hon extremt hyperaktiv, pratar oavbrutet från sekunden hon vaknar till hon somnar på kvällen. Ända sedan hon var en liten bebis har hon varit extremt svårroad och har aldrig kunnat hålla på med något en längre stund, max 5 min. Ska helst byta aktivitet hela tiden. Hon har även, sedan hon var bebis, haft problem med sömnen och varit svår att få att sova. Nu i julas sprang hon upp och ner för trappan 15-20 gånger var kväll med nya urtsäkter var gång för att hon inte vill sova. Hon är även mycket lättdistraherad, ber man henne hämta något kan hon göra det, problmet är bara att halvvägs fastnar hon för något annat som är mer intressant och glömmer bort vad hon skulle göra. i nuläget får hon melatonin för sina sömnproblem, hjälper sådär, hon somnar lättare på kvällen (19.00) men vid 22-23-tiden kan hon börja vakna till och från, ligger och läser m.m. Hennes beteende blir bara värre för varje år som går. Utan sömnmedicin kan hon vara uppe till midnatt (från 07,00) utan problem och med samma tempo. Hon pratar även mycket högt, mer åt det skrikande hållet, hela tiden.

Ett annat stort problem är att när vi är iväg någonstans eller när hon är på förskolan, blir hon genast mycket lungare och mer försiktig. På dagis väljer hon lekar där man hela tiden är i farten, som mamma pappa och liknande. hon har även svårt att sitta still och rita eller pysla, har inte ro i kroppen. Som hennes fröken sa "hon är med i leken, men ändå inte". Hon väljer ofta att leka med mindre barn eller med en pojkkompis som har, vad jag tror en lätt utvecklingsstörning, dock väldigt go liten kille, dock 1 år äldre än min dotter. Men fölrskolan verkar inte se något problem i detta.

Vi har även varit i kontakt med BVC- som tycker att vår situation måste vara jobbig. Barnläkaren ser heller inget problem, dock har de nu gjort allergitester för att hon ofta är förkyld. Vi tog själva kontakt med BUP, men i nuläget iggnorerar de oss totalt och vill påstå att vi är "dåliga" föräldrar som inte kan uppfostra vårt barn. vi harr blivet skickade på familjegrupp- som endast verkar gå ut på att se hur vi kan leka med henne och hur vi uppfostrat henne. Går även i sömnskola. Vi går även på habiliteringen pga hennes fötter, och läkaren där vill heller inte riktitg ta in att hon är hyperaktiv, eftersom det bara finns hemma och hos släkten. dock har hon börjat utreda bakgrunden till hennes fotproblem (klumpfot), ev någon nervsjukdom. 

Vår situation är ohållbar och vi blir bara ignorerade. Behöver hjälp!!!, orkar snart inte mer, mår väldigt dåligt. 

Vi har även en liten tjej på 8 mån, och många antyder att den stora flickans beteende har att göra med lillasyster. men så är inte fallet. hon är mycket glad för sin lillasyster och där finns inga problem. Förutom att hon ska vara uppe i ansiktet på henne hela tiden, hoppar och stojar. vilket leder till att lillasyster hela tiden är spänd och orolig, lillasyster har även svårt att vila när storasyster är i närheten. Men när storasyster är på förskolan är lillan väldigt lung och kan stå i gåstolen länge och leka med sina leksaker, helnöjd, hon sover även mycket bättre än vad den stora någonsin gjort.  

Finns det någon som upplevt samma sak eller liknande? Är trött på att bli ignorerad. Snälla hjälp mig, vet inte vad jag ska göra!!!

//Orolig och trött mamma 

• Svar på tråden ADHD???
  • Tésan

Det låter precis som min dotter, hon har diagnos ADHD med drag av autism.
    Hon är 7år och har haft diagnos i snart 2år

• Orolig mamma Therese
    Tésan skrev 2013-04-26 11:13:22 följande:
    Det låter precis som min dotter, hon har diagnos ADHD med drag av autism.
    Hon är 7år och har haft diagnos i snart 2år
    Hur gick ni tillväga för utredning?
  • ADDmamman

Hej, Jag är tyvärr inget expert men eftersom det du skriver visar på att hon är överaktiv så kan ett alternativ vara en aktivitet där hon behöver "arbeta" lite mer. tex knatte-fotboll eller kanske ridning. gymnastik eller dans. hur är hon med humöret? blir hon lätt arg och om hon blir arg hur blir hon då? jag själv har ADD och hade samma problematik som henne när jag va barn. i skolan ( årskurs 1-5 ) hade jag jätte svårt att fokusera en längre stund så då gjorde lärarna så att om jag gjorde en uppgift eller flera i en halvtimme så fick jag sen gå och hoppa på en liten studsmatta utanför klassrummet i 10 minuter för att sen återgå till uppgiften. vilken funkade ganska bra. Jag var även väldigt utåtagerande och blev lätt arg om någon sa eller gjorde något som jag tyckte va fel. 

• emmiz 01

Kontakta bup igen och begär en utredning. Ge dig inte!
    Om fsk. har liknande tankar som dig be att få lämna dom som referens.
    Om hon nu skulle ha adhd är det otrolig hjälp att få veta det innan det är dags för skola.
    Lycka til!

• Orolig mamma Therese
    ADDmamman skrev 2013-04-26 11:19:48 följande:
    Hej, Jag är tyvärr inget expert men eftersom det du skriver visar på att hon är överaktiv så kan ett alternativ vara en aktivitet där hon behöver "arbeta" lite mer. tex knatte-fotboll eller kanske ridning. gymnastik eller dans. hur är hon med humöret? blir hon lätt arg och om hon blir arg hur blir hon då? jag själv har ADD och hade samma problematik som henne när jag va barn. i skolan ( årskurs 1-5 ) hade jag jätte svårt att fokusera en längre stund så då gjorde lärarna så att om jag gjorde en uppgift eller flera i en halvtimme så fick jag sen gå och hoppa på en liten studsmatta utanför klassrummet i 10 minuter för att sen återgå till uppgiften. vilken funkade ganska bra. Jag var även väldigt utåtagerande och blev lätt arg om någon sa eller gjorde något som jag tyckte va fel. 
    Hej!

Ja hon tappar ofta humöret, som kan vända på ena eller andra hållet på någon sekund. Ena stunden är hon vansinnig och nästa är allt som bortblåst. det du beskriver låter likt min dotter, kan inte vara  still. Hon gillar sin studsmatta, men klarar inte vara där längre stunder heller. Nackdelen med sådana aktiviteter är att de kostar pengar, vilket är svårt när man som vi har dålig ekonomi. Men det kanske kunde vara bra =) 
  • Orolig mamma Therese
    emmiz 01 skrev 2013-04-26 11:29:57 följande:
    Kontakta bup igen och begär en utredning. Ge dig inte!
    Om fsk. har liknande tankar som dig be att få lämna dom som referens.
    Om hon nu skulle ha adhd är det otrolig hjälp att få veta det innan det är dags för skola.
    Lycka til!
    Vi går på familjegrupp på BUP och jag ska prata med vår handläggare där idag igen. Tyvärr bryr dom sig inte. Håller med dig, det bästa vore om man kunde få diagnos INNAN skalan börjar.
  • keron

Låter precis som min dotter, hon blir 6 nu i maj och hon blir också bara värre ju äldre hon blir. Hon kan dock sitta still och pyssla med sånt hon tycker är roligt (pärla t ex) när hon inte har för mycket myror i brallan, men då går munnen i ett kör på henne istället. Vilket det visserligen gör annars också. 
    Hon har haft perioder när hon kissat ner sig själv, på toagolvet eller på mattor, det senaste året. Hon har även bajsat på golvet ett par-tre gånger. Tilläggas bör att hon varit helt blöjfri sen hon fyllde 3, men hon kan få för sig att göra såna här saker och då gör hon det.
    Hon är också väldigt känslig för vissa ljud och gränslös med människor.

Vi hoppas på att BVC-psykologen ska remittera oss till BUP med henne, eftersom det känns som att vi skulle bli mer tagna på allvar så.

Vi börjar verkligen bli desperata nu.

• Orolig mamma Therese
    keron skrev 2013-04-26 11:52:18 följande:
    Låter precis som min dotter, hon blir 6 nu i maj och hon blir också bara värre ju äldre hon blir. Hon kan dock sitta still och pyssla med sånt hon tycker är roligt (pärla t ex) när hon inte har för mycket myror i brallan, men då går munnen i ett kör på henne istället. Vilket det visserligen gör annars också. 
    Hon har haft perioder när hon kissat ner sig själv, på toagolvet eller på mattor, det senaste året. Hon har även bajsat på golvet ett par-tre gånger. Tilläggas bör att hon varit helt blöjfri sen hon fyllde 3, men hon kan få för sig att göra såna här saker och då gör hon det.
    Hon är också väldigt känslig för vissa ljud och gränslös med människor.

Vi hoppas på att BVC-psykologen ska remittera oss till BUP med henne, eftersom det känns som att vi skulle bli mer tagna på allvar så.

Vi börjar verkligen bli desperata nu.
    Vår dotter har även hon haft stor aproblem med toabesök och har fortfarande. Hon väntar alltid till sista minuten, vilket kan leda till att hon kissar på sig, ofta precis jämte toa. Slutade inte med blöjor förän vid 3,5-4 år, har fortfarande blöja nattetid. Även hon är känslig för ljud och reagerar bara en bli kör förbi, har ändå en bit ner till vägen. 

Det enda som verkar hjälpa är att ligga på och ligga på.

Tips! Hör av er till BUP själva, det gjorde vi. Kan gå fortare. Lycka till!! 
  • keron
    Orolig mamma Therese skrev 2013-04-26 12:04:55 följande:
    Vår dotter har även hon haft stor aproblem med toabesök och har fortfarande. Hon väntar alltid till sista minuten, vilket kan leda till att hon kissar på sig, ofta precis jämte toa. Slutade inte med blöjor förän vid 3,5-4 år, har fortfarande blöja nattetid. Även hon är känslig för ljud och reagerar bara en bli kör förbi, har ändå en bit ner till vägen. 

Det enda som verkar hjälpa är att ligga på och ligga på.

Tips! Hör av er till BUP själva, det gjorde vi. Kan gå fortare. Lycka till!! 
    Ja, vår tjej har ju både kissat och bajsat med flit, men ibland har hon kissat på sig för att hon väntat för länge. Hon springer alltid plötsligt till toaletten och skriker att hon måste kissa för att hon hållit sig in i det sista.

Jag kan tycka att det är lite kul att hon har så svårt för vissa ljud och då håller för öronen, men hon reagerar inte över de höga ljud (hon är extremt högljudd) hon själv ger ifrån sig Tungan ute Hon är en hyperpratare och hon är översocial. Vet inte om det är pga det sistnämnda som hon är så gränslös med folk, och för att hon är otroligt oblyg av sig.

Hm, ja det kanske vi borde göra. Vi har nu ett par månader haft kontakt med BVC.psykologen och hon har också träffat vår dotter och pratat med förskolan. Vi ska ha en träff med både henne och förskolan om en månad och efter det får vi väl veta hur hon tänker om vår dotters problematik.
  • Little Ms Chatterbox

Låter onekligen som ADHD och kanske med någon form av autism. Att leka men inte vara riktigt med i leken i alla fall eller att prata högt tex. 
    Jag sätter ingen diagnos, det brukar nästan alltid komma in någon i en tråd och säga det att folk bara sätter diagnoser över nätet bla, bla... Så nu är det sagt.

Ger ni Omega? Det skulle kunna minska hyperaktiviteten. Hon behöver ro för att kunna varva ner. Att vara hyperaktiv är inte att ha en massa energi till övers. Utan det är ett symtom på stress.
    Att alltid utsättas för sakar som hela tiden pressar lite närmare gränsen för vad som man upplever som stressigt då reagerar kroppen, nerverna med en sorts flykt men eftersom faran inte är så överhängande så blir det bara en liten retning, och igen och igen. En inre oro och hyperaktivitet. 
    Att hon reagerar på det kör förbi en bil, att inte leka samma lek mer än någon minut osv.

Hur är humöret annars? Kan hon bli oerhört arg eller absolut inte godta en anledning till att hon inte får äta godis just nu eller varför det ska ligga en matta på golvet? (bara ett exempel)
    Anledningen till att jag undrar är att det finns olika sorters Omega, olika blandningar och de påverkar olika och man får olika effekter av dom så för att hitta rätt sort så är det bra och veta vad för sort som är bäst för henne.

Att få hjälp med det här kan vara väldigt svårt för en del, vet inte varför BUP helt plötsligt tycker att det är en del föräldrar som inte engagerar sig mer, en förälder ska inte behöva roa en 5-åring till att leka. Ok när de är 3 år men man behöver inte vara med ett så stort ("normalt") barn. Jag tror nog att ni gör mer än många andra föräldrar, att behöva försöka hålla samma tempo som er dotter verkar ha tror jag nog inte många orkar. 

Jag tycker inte det låter som något helt normalt och att er dotter inte behöver utredas. Jag talar av egen erfarenhet och då har jag en son med svår ADHD och Atypisk Autism och resten av de andra syskonen är nog lite "dampiga" också. Det säger jag med en glimt i ögat, jag älskar dom som de är, men de är lite mycket ibland. Hon är ett barn med extra allt och behöver hjälp för att komma till ro, orka med sig själv och hinna tänka färdigt en tanke. Att inte komma ihåg vad man skulle göra ligger i arbetsminnet. Många med tex ADHD har inget arbetsminne alls eller mycket lite. Där kan Omega hjälpa till också, minnet blir bättre och det blir lättare att hålla ett tankemönster i gång. 

Ligg på BUP och tjata, tjata, tjata. Ring en gång i veckan och om det inte hjälper så börja 2 gånger i veckan, be om förtur, avbokade tider eller bara ring och hör hur det går framåt. För att få hjälp så måste man oftast vara en riktigt jobbig förälder. De måste inse att de inte blir av med er förrän de hjälper er och för att kunna få mer pengar från politikerna så måste de kunna säg att de har föräldrar som ringer varje vecka.  

Vår son får också Melatonin, fast i form av tabletter Circadin, han får en tablett vid 18.45 och en vid 20.30 när han lägger sig för att det ska hålla i sig lite längre på morgonen. Han får också Atarax för att lättare komma till ro för att kunna somna. Be läkare som skriver ut Melatoninet att få komplettera med Circadin för att se om det funkar bättre.

Om ni vill ha boktips att läsa är Ross W Greene Explosiva Barn och Bo Hejlskov Problemskapande Beteende väldigt bra, de tar upp mycket av det du skriver om men även om barn med ett explosivt humör och det skriver du inget om att er dotter har men man kan använda mycket i böckerna ändå. Det är inget att man skulle vara en dålig förälder eller fel uppfostringsmetod utan mera att man använder ett väldigt tydligt sätt att vända sig till de som inte reagerar på samma sätt som andra.
    Det är det som ADHD till stor del är, att reagera på intryck på ett annat sätt än vad andra gör, men här i detta samhället som man har nu så finns det inte riktigt plats för att reagera och vara på ett annat sätt än vad "alla andra" gör.

Svar på tråden ADHD???