ADHD???
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har haft samma problem med sitt/ sina barn och ev kan hjälpa mig.
Min stora dotter är snart 5 år. När hon är hemma, hos farmor och farfar, mormor eller morfar är hon extremt hyperaktiv, pratar oavbrutet från sekunden hon vaknar till hon somnar på kvällen. Ända sedan hon var en liten bebis har hon varit extremt svårroad och har aldrig kunnat hålla på med något en längre stund, max 5 min. Ska helst byta aktivitet hela tiden. Hon har även, sedan hon var bebis, haft problem med sömnen och varit svår att få att sova. Nu i julas sprang hon upp och ner för trappan 15-20 gånger var kväll med nya urtsäkter var gång för att hon inte vill sova. Hon är även mycket lättdistraherad, ber man henne hämta något kan hon göra det, problmet är bara att halvvägs fastnar hon för något annat som är mer intressant och glömmer bort vad hon skulle göra. i nuläget får hon melatonin för sina sömnproblem, hjälper sådär, hon somnar lättare på kvällen (19.00) men vid 22-23-tiden kan hon börja vakna till och från, ligger och läser m.m. Hennes beteende blir bara värre för varje år som går. Utan sömnmedicin kan hon vara uppe till midnatt (från 07,00) utan problem och med samma tempo. Hon pratar även mycket högt, mer åt det skrikande hållet, hela tiden.
Ett annat stort problem är att när vi är iväg någonstans eller när hon är på förskolan, blir hon genast mycket lungare och mer försiktig. På dagis väljer hon lekar där man hela tiden är i farten, som mamma pappa och liknande. hon har även svårt att sitta still och rita eller pysla, har inte ro i kroppen. Som hennes fröken sa "hon är med i leken, men ändå inte". Hon väljer ofta att leka med mindre barn eller med en pojkkompis som har, vad jag tror en lätt utvecklingsstörning, dock väldigt go liten kille, dock 1 år äldre än min dotter. Men fölrskolan verkar inte se något problem i detta.
Vi har även varit i kontakt med BVC- som tycker att vår situation måste vara jobbig. Barnläkaren ser heller inget problem, dock har de nu gjort allergitester för att hon ofta är förkyld. Vi tog själva kontakt med BUP, men i nuläget iggnorerar de oss totalt och vill påstå att vi är "dåliga" föräldrar som inte kan uppfostra vårt barn. vi harr blivet skickade på familjegrupp- som endast verkar gå ut på att se hur vi kan leka med henne och hur vi uppfostrat henne. Går även i sömnskola. Vi går även på habiliteringen pga hennes fötter, och läkaren där vill heller inte riktitg ta in att hon är hyperaktiv, eftersom det bara finns hemma och hos släkten. dock har hon börjat utreda bakgrunden till hennes fotproblem (klumpfot), ev någon nervsjukdom.
Vår situation är ohållbar och vi blir bara ignorerade. Behöver hjälp!!!, orkar snart inte mer, mår väldigt dåligt.
Vi har även en liten tjej på 8 mån, och många antyder att den stora flickans beteende har att göra med lillasyster. men så är inte fallet. hon är mycket glad för sin lillasyster och där finns inga problem. Förutom att hon ska vara uppe i ansiktet på henne hela tiden, hoppar och stojar. vilket leder till att lillasyster hela tiden är spänd och orolig, lillasyster har även svårt att vila när storasyster är i närheten. Men när storasyster är på förskolan är lillan väldigt lung och kan stå i gåstolen länge och leka med sina leksaker, helnöjd, hon sover även mycket bättre än vad den stora någonsin gjort.
Finns det någon som upplevt samma sak eller liknande? Är trött på att bli ignorerad. Snälla hjälp mig, vet inte vad jag ska göra!!!
//Orolig och trött mamma