• Anonym (Mamman)

Bör jag berätta om pappans planer för mitt barn?

Jag har nyligen varit i en rättegång angående en vårdnadstvist om mitt barn. 

Historien bakom är lång och komplicerad, men i slutändan så fungerar inte samarbetet mellan mig och pappan över huvud taget. Möjligheten att kunna ha gemensam vårdnad är lika med noll, och detta vet jag med säkerhet då vi försökt i flera år utan att det blivit någon bättring.

Både jag och pappan har nu ansökt om ensam vårdnad om barnet, men då pappan bor och jobbar utomlands under ca 4 månader varje år så är hans möjligheter att få vårdnaden väldigt små, och även familjerätten har kommit fram till att barnet skulle ha det bättre hos mig av många olika anledningar.

Nu är det som så att pappan har under lång tid försökt skrämma upp barnet och sagt att om jag får ensam vårdnad så kommer de aldrig mer att få träffas. Detta gör han troligtvis för att barnet inte ska våga nämna något om vart hen verkligen vill bo, då hen är rädd att aldrig få se sin pappa igen. 

Både jag och många andra har försökt förklara för barnet att så inte är fallet, pappan har fortfarande rätt till umgänge även om jag skulle ha ensam vårdnad.

MEN! Nu kom det fram i rättegången att om jag får ensam vårdnad så vill inte pappan ha något mer umgänge förutom 5 veckor på sommaren. 
    Alltså tror jag att om domen faller till min fördel så kommer han att flytta tillbaka till sitt hemland, och således "får han rätt" i att barnet ej mer kommer att träffa honom.

Jag har självklart gett honom rätt till umgänge trots att han inte yrkar på det, men min fråga är nu:
    Borde jag berätta om pappans planer för barnet nu innan domen kommer, så det inte kommer som en chock för hen om pappan flyttar?

Jag vet ju inte än om jag har rätt i mina farhågor, men jag vill heller inte att det ska läggas som en skuld på mig då jag aldrig vill ta bort deras umgänge utan vill att barnet ska få träffa sin pappa.
    Eller bör jag vänta på domen och se vad som händer? 
  • Svar på tråden Bör jag berätta om pappans planer för mitt barn?
  • Anonym (blåbär)

Det finns väl ingen anledning att oroa barnet med detta förrän det är ett faktum.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (blåbär) skrev 2013-04-26 10:59:26 följande:
    Det finns väl ingen anledning att oroa barnet med detta förrän det är ett faktum.
    MEN det är ju ett faktum att pappan inte vill ha något umgänge.
    Samt domen kommer om endast en vecka, och om mina farhågor stämmer så åker han iväg med en gång då. Då blir det ju en väldig chock för henne om hon inte ens hinner prata med honom. 
  • Anonym (blåbär)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-26 11:03:03 följande:
    MEN det är ju ett faktum att pappan inte vill ha något umgänge.
    Samt domen kommer om endast en vecka, och om mina farhågor stämmer så åker han iväg med en gång då. Då blir det ju en väldig chock för henne om hon inte ens hinner prata med honom. 
    Är det ett faktum eller är det bara något han hotar med för att han tror att det ska ha bäring under rättegången?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (blåbär) skrev 2013-04-26 11:04:51 följande:
    Är det ett faktum eller är det bara något han hotar med för att han tror att det ska ha bäring under rättegången?
    Det är ju ett faktum att han sagt att han inte vill ha något umgänge. 
    Sen har jag gett honom rätt till umgänge ändå om så blir fallet, men frågan är om han vill ha det då?
    Då borde han ju ha yrkat på det.
  • Anonym (Mamman)
    Dixie skrev 2013-04-26 11:05:31 följande:
    Hur gammal är barnet?
    Tidig tonår.....
  • Anonym (M)

Tråkigt att ni dragit in barnet i er fejd.

Jag skulle inte berätta för barnet innan jag visste att det verkligen blir så och jag skulle försöka undvika att prata om vem som bär skulden inför barnet. Att pappan gör det är olyckligt, men det blir inte bättre av att båda gör samma fel.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (M) skrev 2013-04-26 11:14:21 följande:
    Tråkigt att ni dragit in barnet i er fejd.

Jag skulle inte berätta för barnet innan jag visste att det verkligen blir så och jag skulle försöka undvika att prata om vem som bär skulden inför barnet. Att pappan gör det är olyckligt, men det blir inte bättre av att båda gör samma fel.
    Jag vet inte vart du läser att "vi" dragit in barnet i vår fejd?
    Pappan har gjort det, ja. Det är en anledningarna till att familjerätten anser att vårdnaden bör anförtros mig, då pappan är olämplig pga detta.

Nej, jag har försökt hålla barnet utanför så mycket som möjligt, men det är därför jag ber om råd innan jag berättar något.
    Jag vill ju heller inte att detta ska komma som en chock för barnet att pappan bara sticker och sen skyller allt på mig. 

Jag håller med dig fullt ut om att ett barn bör hållas utanför en fejd. 
  • Anonym (blåbär)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-26 11:19:29 följande:
    Jag vet inte vart du läser att "vi" dragit in barnet i vår fejd?
    Pappan har gjort det, ja. Det är en anledningarna till att familjerätten anser att vårdnaden bör anförtros mig, då pappan är olämplig pga detta.

Nej, jag har försökt hålla barnet utanför så mycket som möjligt, men det är därför jag ber om råd innan jag berättar något.
    Jag vill ju heller inte att detta ska komma som en chock för barnet att pappan bara sticker och sen skyller allt på mig. 

Jag håller med dig fullt ut om att ett barn bör hållas utanför en fejd. 
    Skylla på dig lär han väl göra oavsett när ert barn får vetskap om en eventuell flytt, låter det som.
  • Anonym (knyp)

Tror du inte barnet kommer skylla på pappan då, det är ju han som sticker, som väljer att flytta och inte träfa barnet. Kanske finns möjlighet för barnet att resa och hälsa på pappan dit denne flyttar? Det kanske inte blir varannan helg precis men kanske att det kan bli 2ggr om året iaf och i övrigt kontakt via skype och telefon. Eller tror du inte att han vill ha någon kontakt alls med barnet? inte ens via telefon o liknande?
    Tycker inte heller du ska säga något till barnet innan domen. vänta på domen och förklara för barnet vad domen innebär och att du gärna ser att barnet ska få vara med sin pappa också.

Svar på tråden Bör jag berätta om pappans planer för mitt barn?