• Pajama

Är de tjänstemän eller arbetare?

Min klient ska snart anställa två säljare. Kontakterna ska ske per telefon och personliga möten. Är de tjänstemän eller arbetare?

• Svar på tråden Är de tjänstemän eller arbetare?
  • YoO

Det är beroende på vilka arbetsuppgifter de kommer ha.

Om de utöver sälj, skall sköta rapporter, budget, analyser osv. skulle jag säga tjänstemän, men om det enbart handlar om enklare sälj / support, skulle jag säga arbetare.

• Pajama

Tack för era svar och förlåt att jag inte skrivit på så länge!

Kollektivavtalet blir mellan Byggindustrier och Unionen, som har svarat "tjänstemän".

Det verkar som om försäkringarna är så dåliga för tjänstemän!    

• Tirem
    OupaOupa skrev 2013-04-26 12:47:28 följande:
    Har de akademisk utbildning så skulle jag säga tjänsteman.

Fast utbildning har inget med detta att göra... Jag är inte akademiskt utbildad och jag är tjänsteman! Det har med vilken typ av tjänst du har, olika beroende på yrke! (Ja, jag jobbar inom sälj/kundtjänst, unionen)

• Stormorsan
    Tirem skrev 2013-06-01 08:20:54 följande:

Fast utbildning har inget med detta att göra... Jag är inte akademiskt utbildad och jag är tjänsteman! Det har med vilken typ av tjänst du har, olika beroende på yrke! (Ja, jag jobbar inom sälj/kundtjänst, unionen)
    Håller med där. På min arbetsplats, inga akademiker men ändå tydligt vilka som är vad. Mekaniker - arbetare, resten (säljare, kundmottagning, administration/ekonomi, verkstadschef, verkmästare, reservdelsfolk) är tjänstemän.
Svar på tråden Är de tjänstemän eller arbetare?