• JochD

BF januari 2014

Hej, får man vara med? :)

Plussade idag! 

• JochD
    Susanne1975 skrev 2013-05-22 20:35:03 följande:
    Tack! Jag har ont nu ja. Det blir nog ingen solskenshistoria tyvärr. Ger upp.

Önskar dig varmt lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    *kram* {#emotions_dlg.flower}
  • JochD

För en stund sen började jag frysa nåt kopiöst, på ett feberaktigt sätt. Är det nåt som kan vara dåligt? Är det farligt med lite feber utan anledning? Kan inte komma på varför jag skulle få feber plötsligt men det känns så.

• JochD
    Siran skrev 2013-05-22 20:45:45 följande:

Jag har gått från att frysa till att svettas på några minuter i flera dagar nu. Är väl hormonerna eller nåt!
    Ja, enligt termometern så hade jag 36.4 så ingen feber. Skumt, det känns precis så.
  • JochD

Nån mer som har lite klåda? Det är inte jätteintensivt men tillräckligt för att vara irriterande.

• JochD

Jag tycker jag mår illa hela tiden. Blir lite småsugen på nåt, går till kylskåpet, men väl där blir jag bara illamående. Samtidigt är jag hungrig hela tiden, men kan inte äta så mycket. Känns skumt med alla dessa symtom, men bra ändå. :)

• JochD
    Fjällan skrev 2013-05-24 09:45:10 följande:

Jag mår bra, lite för bra kanske? Känner inte av så mycket, så nojar ju över de, inget direkt illamående, mer än att jag har problem med kaffet. Brösten ömmar, speciellt runt vårtgården och bröstvårtan. Kissar inte speciellt mycket, när man läser om alla andra som har massa symptom blir man ju lite orolig att nått är fel. 

Hur mår du och hur är dina symptom? Vilken vecka är du i? :)     
    Jag mår bättre idag, är inte lika trött och illamående som jag varit, så jag börjar noja för det. Första barnet, så man blir ju orolig för allting. :)
  • JochD

Jag är så grymt sugen på grillad kyckling! Och inget öppnar förrän tidigast 10!! Jag vet inte vart jag ska ta vägen :(

I övrigt: Jag funderar för att berätta för familjen idag. Det är ganska tidigt, fick veta själv i onsdags men jag kan inte hålla mig längre. :)

• JochD
    Elvinsmamma skrev 2013-05-26 08:01:50 följande:

Känns det rätt tycker jag absolut att du ska berätta för familjen! Jag har berättar för alla mina närmsta sen dom "utomstående" får veta senare :) Och för mig känns det rätt då jag vet att dom kommer stötta mig om någonting skulle hända :) så jag berättade i v.6 tror jag! Och idag går jag in i v.9 :) Vilken vecka är du i? :)
    Det känns rätt, men jag vet inte om sambo håller med :)
    Är i vecka 5. Ja, jag tänkte också bara berätta för närmaste.
  • JochD

Ska på hälsosamtal på onsdag, tas det några prover då?

• JochD
    SaraKarla skrev 2013-05-27 13:39:57 följande:

Nej, inte på hälsosamtalet. Men på inskrivningen tas prover osv
    Tack så mycket! :)
  • JochD

Att man ska som kvinna ligga mellan 117-153 tror jag. Jag skulle inte äta så mycket järnrik  mat iaf. :)

• JochD
    SaraKarla skrev 2013-06-10 21:32:36 följande:

Jag har läst så mycket negativt om högt hb och graviditet nu. Bland annat:

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde? Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.  "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."Rapporten ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka. Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver. Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC."

Det låter ju inte alls bra! Hon som tog proverna trodde det skulle gå ner till det normala när jag kom längre in i graviditeten. Jag får hålla koll på det :/

• JochD

Är det nån mer som känner att de inte kan äta Någonting övehuvudtaget? Har prövat bra mat, dålig mat, men vad jag än försöker med så känns det som om jag tvingar i mig kattmat eller nåt giftigt. Det är skitjobbigt att ha den här känslan av att inte kunna äta alls! Jag vet inte vad jag ska göra. Får inte tag i BM förrän i eftermiddag.

Svar på tråden BF januari 2014