Inlägg från: Lilja1980 |Visa alla inlägg
  • Lilja1980

BF januari 2014

Hej! Kliver in här jag med, är oxå i v.5 (4+4) Första graviditeten, blev gravid på första försöket så vi är lite chockade än :) Bf blir runt 27-29 jan tror jag. I mitt län gör man tydligen inget kub-test utan fick en inskrivningstid i v12. Bm menade att vid det vanliga ultraljudet så gjordes en omfattande undersökning så nån extra koll tidigare behövdes inte om man inte hade några speciella omständigheter. Men varför gör man kub i v9 i vissa andra län? Kan man upptäcka avvikande saker då som inte syns på det senare ultraljudet i v18?

• Lilja1980

Hej! Kliver in här jag med, är oxå i v.5 (4+4) Första graviditeten, blev gravid på första försöket så vi är lite chockade än :) Bf blir runt 27-29 jan tror jag. I mitt län gör man tydligen inget kub-test utan fick en inskrivningstid i v12. Bm menade att vid det vanliga ultraljudet så gjordes en omfattande undersökning så nån extra koll tidigare behövdes inte om man inte hade några speciella omständigheter. Men varför gör man kub i v9 i vissa andra län? Kan man upptäcka avvikande saker då som inte syns på det senare ultraljudet i v18?

• Lilja1980

Tack för ditt svar magda85! Men kollar man inte nackspalten vid rul i ca v18 oxå? Ska nog ringa min bm igen så hon får förklara mer.

Fluu: Jag vet inte några detaljer hur det går till men i det län jag bor så gör de inte kub, utan jag fick en inskrivningstid i v12. Har förstått att i andra län kan man få göra kub innan v. 12. Jag är förstagångsgravid och det gick snabbare än vi trodde så vi har en del å lära :)

• Lilja1980

Till er som mår illa; testa sea band, armband mot illamående. Jag mådde inte alls illa förrän v 8 välkomnade mig med att behöva springa och kräkas på jobbet. Mår mest illa på nätterna/förmiddagarna och köpte genast armbanden och jag mår absolut bättre med de på! Nu sitter de på mellan kl 23 och 14, och jag har mått bra de senaste två dagarna. Att två små armband kan bli så viktiga :)

Svar på tråden BF januari 2014