• svalan

BF januari 2014

Jag har RUL på fredag, längtar sååå!

• svalan
    Flikkan skrev 2013-08-15 02:52:29 följande:
    Nu har jag köpt vagn! 
    Som jag suktat efter att köpa denna vagnen av en vän.
    Men nu har jag iaf min Emmaljunga Duo Edge :)
    1500kr
    Dock lånad bild men är nästan finare än på bilden!

Härligt! Och vilket fynd de lät som :)
    Vi har också kollade på en Emmaljunga Duo Edge, dom verkar jättebra :) Ska på  RUL imorgon (pirrigt!!!) och efter det blir det nog en beställning!
  • svalan

Åååå nu har jag fått se lillgrodan, hade RUL idag och allt såg finfint ut :) BF var samma typ  som innan, 10/1. Såå glad och lättad. Hen låg och sparkade och flaxade med armar och ben, fick några söta bilder!

• svalan
    mariafii skrev 2013-08-20 09:06:55 följande:
    Oj vad här skrivits :) Nu har jag haft semester och gift mig samt varit på RUL. Är nu i v.19 och jag känner lilla bebisen där inne <3 Hoppas ni alla haft en bra sommar. Fortfarande BF 19 jan
    Grattis vad kul! :)
  • svalan

Jag håller på att leta bra ekologiska och giftfria alternativ till bebisen, just nu letar jag madrass, kudde, täcke, filtar osv. Den enda sidan jag hittat är www.groninterior.se/. Det drar snabbt iväg i pengar när man vill ha bra grejer... Är det någon som har några bra tips på andra sidor?

Nappflaskor, nappar och sånt har jag hittat bra på www.ekokul.se/. Där finns nappflaskor både i glas och rostfritt stål så man slipper de giftiga plastflaskorna (Bisfenol A osv). Fördelen med stål är att man bara behöver spola med lite varmt vatten på flaskan så blir innehållet varmt, man slipper använda micron :)

Är det någon fler än jag som är intresserad av att hitta bättre alternativ till bebben? :D

• svalan
    c4trin skrev 2013-08-23 08:18:19 följande:
    Hej tjejer! Jag funderade en del på förlossning och så nu när man vet att allt e som de ska efter RUL. Jag har läst lite o tänkte tipsa er som inte redan har 100 koll på en sida som förklarade fördelarna med de olika förlossningsställningarna bra www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Forlossningen/F.../

Det finns säkert andra bra sidor men denna var bland de första jag hittade! Jag e snart halvvägs och vet att de e lång tid kvar men jag känner att jag gärna vill vara påläst i god tid :) 
    Tack för tipset :) Ja nu börjar de bli dags att läsa på lite!
  • svalan

Blir tygblöjor för oss också :) Mest för bebisens skull och sen är de ju väldigt bra för miljön också. Plastblöjor och färdiga våtservetter med massa kemikalier i känns inte kul!

Bra tips att ha en tvättbar blöjpåse man slänger använda blöjor i :)

• svalan
    vilja89 skrev 2013-08-25 20:19:22 följande:
    Googlade lite grann om kemikalier i engångsblöjor och det här dök upp. Skrämmande! 
    Jag är ganska säker på att de kemikalierna inte bara visar en röd stjärt och att det skulle irritera bebisen, finns nog mer djupgående irritationer. 

"En studie som Greenpeace gjorde 1999 visade att det fanns TBT, ett hormonförändrande ämne, i bland annat Pampers blöjor.

En annan studie från 1999 som gjordes i USA visade att möss som vistades vid blöjor fick förändringar i andningshastigheten och irritation på andningsorganen. Forskarna drog slutsatsen att blöjorna är en bidragande orsak till den ökade barnastman. Dessutom höjer den tättslutande fruktigheten i engångsblöjor temperaturen över den normala kroppstemperaturen, vilket gör att sädescellsproduktionen inte fungerar som den ska. En vuxen mans testikelaktivitet formas redan som foster och spädbarn och man kan se att spermieantalet har halverats hos män under de senaste 50 åren. Om engångsblöjorna haft en påverkan i detta kan vi bara spekulera om..  "

Bra vilja89! Det räcker ju med att lukta på ex. pampersblöjor för att känna att dom inte är bra.

Det är helt galet vad mycket kemikalier bebisar och barn utsätts för. Först i magen via mammans levnadsvanor med produkter, smink (i danmark har man kommit lite längre på att upplysa om kemikalier råder man gravida kvinnor att undvika att använda produkter och smink), matintag, hårfärg osv. Sen via blöjor, plastnappar och nappflaskor med kända farliga ämnen i (som bl a är hormonstörande osv), blir matade med plastsked på plasttallrik där maten värmts i micron (ofta burkmat med bisfenol A i locket, som dom iofs tack och lov har förbjudit i sverige fom typ nästa år), massa nya kläder där kemikalierna inte tvättats bort ordentligt innan dom används Nya gosedjur och filtar med polyester och kemikalier.

Det är bra att det uppmärksammas mer och mer i media tycker jag, nu senast om gifter i bananer.. Människor får allt svårare att få barn, astma och allergier har ökat, allt fler diagnoser sätts. Mycket beror på alla hormonstörande kemikalier vi får i oss, riktigt skrämmande.

Finns mycket att tänka på men sätter man in sig i ämnet och är intresserad så är det inte så svåra val egentligen, är ju bara att byta ut dom dåliga sakerna mot bättre alternativ. Helt kemikaliefritt kan man ju inte leva, men man kan begränsa det väldigt mycket. Det är lätt att säga att det finns ju skit i allt, men riktigt så är det ju inte :) Väljer man ekologiska produkter och väljer bort plast så har man kommit en bra bit på väg.
  • svalan

Bebis påverkas definitivt av kemikalierna. Hä på en kepa eller mössa och vänta med färgning till bebis är född är mitt råd :) Bättre att ta de säkra före de osäkra om man tvekar själv!

Svar på tråden BF januari 2014