Inlägg från: martinajulia |Visa alla inlägg
  • martinajulia

BF januari 2014

Imorse upptäckte jag att det kom vätska från brösten. Bara små droppar om man klämde på bröstvårtan. Jag fattar ju att det händer grejer i brösten men vad exakt är det? En genomskinlig vätska, ser ut som vatten fast lite lite klibbigare än vatten?!

• martinajulia

Idag fick vi hem startpaketet från jollyroom (jäkligt snabb leverans) innehållande spjälsäng med madrass, skötbord (i samma serie som sängen) babyskydd med bas och en vagn med sitt- och liggdel och ett regnskydd. (Cresent classic 2013) Vi kunde såklart inte hålla oss så packade upp vagnen med en gång och efter lite strul fick vi ihop den (var egentligen inte alls särskilt svårt) den är såå fin, precis som jag minns den från affären. Stadig, stabil och känns säker och så fin i svart med röda detaljer. Känns lite trist att allt ska upp på vinden nu i några månader, kan inte sluta klämma på vagnen ju :) som sagt fick vi ge 8000 för hela paketet, vi är jättenöjda! härlig fredag detta :)

• martinajulia

Vi har en en Sundvik som vi vill sälja, har bara inte fått tummen ur o lagt ut den på blocket än. Den är iaf i färgen gråbrun och är ligger i sin kartong som är obruten. Finns i Jönköping för avhämtning. Bara att höra av sig om intresse finns :)

• martinajulia
    Burberry skrev 2013-10-07 08:45:22 följande:
    Kan du länka till det så vi andra får läsa det också? Det har ju (åtminstone tidigare) hett att man inte längre har tillräckligt skydd från vaccineringen 2009.
    Jag har också läst att vaccinet man tog 2009 inte ger fullt skydd längre. Plus att det är ju nya virus varje år o därför behöver man ta nytt vaccin varje år också. Om man nu öht vill vaccinera sig alltså.
  • martinajulia
    Mymemlan skrev 2013-10-07 09:20:06 följande:

Kollade det på telefonnen, så minns inte vad jag sökte på. Men är nästan helt säker på att jag läste det, blev helt osäker nu. Men ska fråga sambon när han kommer hem hur man kan kika historik på telefonen och se om jag kan få fram det jag läste.. :) 
    Jag är lite velig angående vaccin, men har inte läst på så mycket. Däremot vet jag att jag inte ville ta svininfluensavacinet som gravid eftersom det var så nytt. Men det här är väl ett "vanligt" influensavaccin? Måste läsa på och se vad det är och bita mig i läppen då jag är dörädd för sprutor..  

Ja det är vanligt influensavaccin. Om man tog vaccin mot svininfluensan 2009 kan man ff vara lite skyddad mot just svininfluensa. Men skyddet är mkt svagare nu efter så lång tid. I årets vaccin ingår skydd mot svininfluensan (som är den farligaste influensan att få som gravid) plus skydd mot två andra influensatyper som man ej är skyddad ifrån bara för att man vaccinerade sig 2009.

Jag säger varken ja eller nej till vaccin och tycker hela debatten är så onödig då det är upp till var och en att göra det man själv anser är bäst. Och när man väl gjort sitt val tycker jag inte att nån har rätt att ifrågasätta det.
  • martinajulia
    LillFrö skrev 2013-10-07 16:59:16 följande:

Hej! H&M är den enda kedja som säljer mammakläder av de "vanliga kedjorna" som dessutom har kläder till rimliga priser. Kappahl, Lindex och Polarn&Pyret har alla tre slutat att sälja dessa kläder... Kan däremot tipsa om att utbudet i H&M-butikerna varierar samt att det finns lite annat på nätet än i butikerna,,, men utbudet är ju inte det roligaste. Man blir lätt lite deprimerad när man inser hur man ska behöva se ut... Lycka till!

Jag har nästan inte köpt några mammakläder alls, typ ett par leggings, ett par byxor och två tröjor. Köpte en klänning idag med strumpbyxor också. Köpt allt på hm eftersom jag vill komma undan så billigt som möjligt. Man kan alltid piffa med lite accessoarer :) min standardklädsel nu för tiden är annars svarta mammabyxor med en stickad tröja alt en av kedjornas tighta basictröjor. Tycker de framhäver magen snyggt men de stickade är sköna nu när det börjar bli lite kyligare. Bara att gå upp en stl så nu har jag S ist för xs.
  • martinajulia

Jag bor i Jönköping. Vi ska precis flytta till ett hus som ligger ca 300 m från svärföräldrarnas och dessutom bor flera av hans släktingar i närheten så det känns supertryggt och bra. Alltid barnvakt till hands ;)

• martinajulia

Jag har två frågor.

1. Vad ska man satsa på för typ av mössa till bebisen? Det är ju trots allt mitt i vintern när den kommer...det finns en luva/mössa på overallen som vi köpt och så har man ju nån slags hjälmmössa under. Räcker det eller måste ha en tjockare mössa? En sån som är fodrad osv?

2. Har nu läst en del böcker kring att vänta barn och själva förlossningen. Vill gå vidare och läsa lite om barnets första tid, alltså nån bok som tar upp barnets utveckling, vad man ska tänka på, tips, mm inför spädbarnstiden. Nån som har nån bra bok att rekommendera?

• martinajulia
    Tokfrans skrev 2013-10-19 00:21:35 följande:

Jag är i v.26 och har 21 i SF-mått och hade 18 i v.22
    Växer inte bebis normalt eller är de normalt? 

Din bm hade väl sagt om det inte var normalt? visar hon inte hur din kurva ser ut? Jag hade 22 i v26 och låg precis lite under men ändå långt ovanför lägstagränsen. Sen säger väl inte första måttet så mkt utan det är väl mer en utgångspunkt för att se om man följer sin kurva.
  • martinajulia

Är det nån mer här som känt av den där märkliga pulsen i magen? Jag kände av den för första gången häromdagen och kunde verkligen inte begripa vad det var. För långsam för att vara min egen puls eller och egentligen lite för ojämn för att vara en puls öht. Men efter lite googlande har jag kommit fram till att det måste vara bebis som hickar!! Eller vad tror ni? Om det är hicka så hickar den rätt mycket iaf :)

• martinajulia

Jippie! Imorn bär det av till Ullared. Hoppas på att kunna få tag i massa praktiska saker. Ni som redan varit där: har ni några tips på nåt vi absolut inte får missa?

Planerar också att ta en shoppingrunda på apoteket rätt snart. Har ni några tips på vad man absolut bör ha hemma den första tiden? 

(På apotekets hemsida har de ett komma-hem-paket som innehåller lite allt möjligt som verkar bra, nån som funderat på att köpa? www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx Men är det värt att lägga 350 spänn på det (vet inte om man behöver allt). Bröstvärmare har jag hört kan vara bra att ha iom att det kommer vara rätt kallt när barnet föds. Och Purelan såklart.)

Efter U-red och apoteket är det bara lite som ska inhandlas till bb-väskan (även där tar jag tacksamt emot tips) sen ska det väl äntligen vara klart med allt hoppas jag.

Hoppas ni vill dela med er av tips ni har eller har fått Solig

• martinajulia

Jag tar inte illa vid mig när folk frågar om vi vet vad det blir men är så sjukt trött på frågan! Alla, utan några som helst undantag, som jag har pratat med har ställt den frågan. Och kanske är det en naturlig fråga att ställa eftersom alla frågar? Som sagt bryr jag mig inte särskilt mkt, bara trött att svara på den. Sen tycker jag det är lite märkligt att när jag svarar att vi valt att inte ta reda på kön så säger de att det är bra för det spelar ju ingen roll. Men varför då ställa frågan om kön öht? :)

• martinajulia

Jag jobbar deltid, 6 timmar per dag o hoppas på att kunna göra det till den 23:e december som det är planerat.

Jag har inga cravings alls. Dricker dock otroligt mkt apelsinjuice men det gjorde jag även ibland innan jag blev gravid också. räknar det därför inte som nåt craving eftersom det inte är hela världen om den råkar vara slut. Tycker mest att det är så mkt godare än vatten när jag är törstig. Så gissa vad som kommer finnas i min sportflaska under förlossningen :))

• martinajulia
    Elvinsmamma skrev 2014-01-05 10:40:25 följande:

Gått en dag över nu och bara en dag känns som en evighet!!! Man är en aning bitter och känns nästan som man är i bott bara för att bebis inte kommit och allt jag vill är att bebisen ska komma ut nu! Någon som känner samma?

Jag har bf idag men har inte den minsta lilla känning. Tror jag kommer går över rätt så mycket. Förstår dock verkligen inte varför man skulle bli bitter för det? Bebis kommer ju när den är redo och inte mer med det. Eller vad är det jag missar? Om man går så långt så man måste bli igångsatt kan jag förstå att det känns lite bittert, men efter en dag? Men vi är ju alla olika o du har såklart rätt att känna som du gör. Men för mig spelar det ingen roll om bebis kommer idag, eller nästa vecka. Ingen idé att bli bitter över nåt man inte kan styra över själv anser jag :)
  • martinajulia

Inatt, idag och även nu har jag flera sammandragningar som gör rejält ont men som kommer väldigt oregelbundet. Har knappt haft några sammandragningar alls under hela graviditeten. Är det normalt att de gör ont? (Måste andas mig igenom dem) Kan det vara tecken på att nåt startat? (Bf+5 idag.) Vad är skillnaden på sammandragningar och förvärkar?

Svar på tråden BF januari 2014