• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amning offentligt
  • Maria 434

    För mig beror det på hur det sköts faktiskt.
    Jag vill helst inte ha ett bröst uppslängt i ansiktet om jag är på en fin middag eller ute på restaurang tex
    Men om man sköter amningen med hänsyn även för sin omgivning och inte gör det till nån slags demonstration om att "jag vågar minsann amma offentligt" så är det klart man ska göra det.  

  • KLAJSHUH

    Det är klart det är. Måste barnet äta så måste det. MEN man kan försöka skyla sig lite. Jag vill inte se nån mjölktutte när jag fikar.. Har själv ammat (gör det fortfarande men inte offentligt, sonen är 11 månader) och vet att man utan några problem kan ha amningstopp eller liknande för att slippa visa bröstet.

  • Zayco

    Självklart är det okej, sen är det upp till var och en om man vill skylta tutten eller skyla sig. Vissa kanske har svårt att täcka sig med en sprattlande hungrig skrikande bebis och K-kupa liksom.. Det är upp till var och en vad man känner sig bekväm med.

  • Amidina

    Jag tycker vissa argument kan vara lite "intressanta" när det gäller offentlig amnings-motstånd. 
    Att folk vill "slippa få en tutte uppslängd i fejan". Det håller jag helt och hållet med om, personal space för guds skull! Jag kräver minst 1 meters avstånd mellan mitt ansikte och eventuella bröst (andra än mina givetvis).

    Jag förstår att vissa kan tycka att det är upprörande, opassande osv osv att se ett naket bröst i vissa sammanhang, men det finns enligt mitt tycke saker som är betydligt mer upprörande att se. Feta, svettiga rövklykor, snorkråkor och pill i näsan, illa sittande och avslöjande kläder och kameltå. Dock tänker jag inte klandra de som uppvisar detta, problemet ligger helt och hållet hos mig, så länge de håller sig på behörigt avstånd.
    Jag väljer helt enkelt att inte titta. 

    De flesta som ammar offentligt gör detta rätt så diskret, det är fasen oerhört få kvinnor som verkligen bara drar fram brösten och blottar dem helt. Även om de skulle göra det så sitter det snart en bebis över bröstvårtan och vi vet ju att den delen är den enda som räknas. Varför skulle det annars vara okej att gå med djuuuupa urringningar på dessa ställen som klassas som "fina"? 

  • jashrinah
    Maria 434 skrev 2013-04-26 15:18:17 följande:
    För mig beror det på hur det sköts faktiskt.
    Jag vill helst inte ha ett bröst uppslängt i ansiktet om jag är på en fin middag eller ute på restaurang tex
    Men om man sköter amningen med hänsyn även för sin omgivning och inte gör det till nån slags demonstration om att "jag vågar minsann amma offentligt" så är det klart man ska göra det.  
  • Vinterankan

    Jag tycker man ska sköta det snyggt. Jag skulle tex inte uppskatta om det ammades vid middagsbordet på en lite finare bjudning. Men jag bryr mig inte när sambons väns fru ammar vid middagsbordet när vi sitter ute och grillar. Jag tycker inte heller att det är ok att peta näsan vid middagsbordet och jag tycker att om man vet med sig att man lätt får en rövklyka när man sitter så får man känna efter med handen och dra upp eller ned något som skyler om det skulle behövas. Visst kan jag välja att låta bli att titta men jag tycker inte man ska behöva titta bort. Jag har problem med att jag lätt får obekväma snorkråkor jag måste ta bort. Tycker inte det är andras ansvar att titta bort utan mitt eget att gå iväg och ta bort där ingen ser (och där jag kan tvätta händerna).

Svar på tråden Amning offentligt