• SpanskaFlugan

Badkar i BRF, ökar det värdet?

Jag funderar på att installera ett badkar med dusch i min BRF. (Det fanns ett som togs bort i stamrenoveringen på 90-talet). Men eftersom jag troligen kommer att flytta inom några år funderar jag på hur det påverkar värdet på en BRF. Vad tycker ni om badkar, är det ett plus eller minus i en BRF som ni funderar på att köpa?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Badkar i BRF, ökar det värdet?
  • Purpurbräcka

Ett badkar som det är svårt att ta bort är ett stort minus.

Men i den lägenheten där vi bor nu kunde man välja att bara lyfta ut badkaret och använda hörnet där det stod som duschhörn, utan att behöva bygga om något Det kanske kan fungera hos er?

• EnGladPingvin

Älskar att bada, men gillar inte att duscha i badkar. Måste jag välja mellan badkar eller duschkabin faller mitt val absolut på det senaste, men finns två badrum med dusch har jag gärna badkar i det ena. Min erfarenhet är att badkar inte är ett plus, tyvärr.

• lostinspace

Skulle säga som så att om det är mycket barnfamiljer som köper så kan det vara värt med badkar. Annars är det bajs...

• Kerubmamman

Det beror på vilken målgrupp som kan vara mest intresserade av er BRF. En barnfamilj tycker det är praktiskt med badkar, medans äldre ser det som besvär/risk att halka osv. 

Jag skulle inte "bygga fast" ett badkar, utan isf köpa ett som man kan lyfta ut som man inte är intresserad av det.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Pissenisse

Jag skulle aldrig köpa en lägenhet utan badkar. Varken nu eller innan jag fick barn.

• Vinterankan

Tror inte det har någon större betydelse, kanske att det sänker värdet. Jag gillar badkar och för mig höjer det värdet. Men de flesta andra jag känner ser badkar som något man måste riva ut då de inte gillar att duscha i badkar.

• Mercurialis

Själv använder jag aldrig badkaret men barnen älskar att bada. Röstade på alt 2.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SpanskaFlugan

Tack för input. Blir det badkar blir det ett sånt på ben som man bara kan lyfta bort om man vill ha bara dusch. För mig är det kostnaden är bara badkaret, allt annat är redan på plats. Möjligen behövs en ny blandare.

• Butterscotch

Vill du ha badkar så köp det. Det är ju en ganska liten kostnad, och gillar du att bada så låter det som ett enkelt val. Vi har småbarn så för oss är badkar lite av ett måste. Själv gillar jag att bada men kan leva utan om det skulle vara så.

• Foxtrott

Det beror på hur många duschar det finns i bostaden för min del. Jag gillar inte att duscha i badkar. Inte heller mina barn, och de har börjat skolan så de sitter inte precis i badkaret och badar dagligen. Finns det bara ett badrum så antar jag att lägenheten kanske är något mindre och då spelar det kanske ingen roll.

• SpanskaFlugan

Det är en 2:a så inga fler badrum. :) Och inga barnfamiljer som spekulanter heller. Jag börjar sakna badkarsmöjligheten efter fem år utan. Så jag tänkte lägga kanske 5-7 tusen på ett riktigt snyggt badkar på fötter. Kanske tar med det när jag flyttar. Eller så väntar jag med det tills vi flyttar om några år och satsar på badkar då. Men det är riktigt intressant att höra vad folk tycker. Tro jag ska starta en tråd om vad som höjer värdet på lägenheter generellt. :)

• Majken03

Prata med en seriös mäklare om vad som höjer värdet. Det är ju stor skillnad på vad person A och person B anser vara värt sen vid ev försäljning. Det är ju högst individuellt. Men om du vill höja värdet prata med mäklare

• SpanskaFlugan
    Majken03 skrev 2013-04-27 21:07:24 följande:
    Prata med en seriös mäklare om vad som höjer värdet. Det är ju stor skillnad på vad person A och person B anser vara värt sen vid ev försäljning. Det är ju högst individuellt. Men om du vill höja värdet prata med mäklare

Majken03 skrev 2013-04-27 21:07:24 följande:

När det närmar sig försäljning ska jag prata med en mäklare om det. Just nu är jag bara nyfiken på vad folk tycker.
  • bustjejen

Jag gillar inte om man måste stå och duscha i ett badkar. Finns det både dusch och badkar i en lgh, så tycker jag att det är en fördel, annars nackdel enligt min åsikt .

• atea

Intressant fråga, tycker jag. :) Tittar man på hur de flesta nyrenoverade badrum ser ut i dag verkar det som om många väljer att satsa på dusch. Det verkar vara mer "inne" än badkar.

Men som med allt annat är det ju individuellt. Jag och min sambo kommer eventuellt att köpa bostad inom några år (helst vill vi hyra, men det verkar lite kört i den stad där vi bor) och då har vi ett fåtal "måsten" vad det gäller inomhusmiljön. Ett av dessa är att det ska finnas badkar! Eller, om badrummet ändå måste renoveras, vara möjligt att ersätta en eventuell dusch med ett badkar.

Så för oss är det inte bara ett plus, utan ett måste! :)   

• annca

Tittad epå flera BR när vi letade, och alla utan badkar gick fetbort!

Själv avskyr jag att duscha, men tar väldigt gärna ett bad!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • 3bairns

I vår lägenhet fanns det tidigare badkar men det byttes till dusch och tvättmaskin innan vi flyttade in. För oss är det toppen att ha tvättmaskin även om tvättstugan funkar bra. Så är det valet så väljer jag tvättmaskin. Annars gillar jag verkligen att bada och saknar att inte ha badkar nu men jag är inte säker på att jag skulle tänka på det vid köp av lägenhet.

Svar på tråden Badkar i BRF, ökar det värdet?