Sköljer ni physalis?
Åt några physalis och kom på att man kanske borde sköljt dem farligt?
Åt några physalis och kom på att man kanske borde sköljt dem farligt?
Nej inte farligt.
Varför skulle det vara farligt?
Va? De har ju skal runt sig?
Om du menar att det klibbiga ska sköljas bort så nej, frukten ska vara sån.
Skölj! Förhoppningsvis får du bort en del gift i varje fall...
Flickan och kråkan, med skal menar jag såklart det prassliga skalet de växer i.
Hur menar du att man ska bespruta dem för att få in nåt under det skalet då? För hand med sprayflaska?
True
Jag sköljde allt som man inte skalar när jag var gravid. Sen är det ju extremt osannolikt att fostret skulle skadas av att man glömmer skölja några frukter vid enstaka tillfällen så jag tycker avsolut inte att du ska vara orolig. Men sköljer man aldrig något under graviditeten så tar man ju så många väldigt, väldigt små risker, och lägger man ihop alla blir det ju sammanlagt en lite större risk, så det är bra om man försöker komma ihåg det så ofta som möjligt tycker jag.
Toxoplasma är absolut en ovanlig parasit men att själva bäret inneslutet i ett pappersliknande skal som växer på en buske ska ha haft direktkontakt med jord är osannolikt, så skulle man se det på höljet.
De går inte ens att skölja utan att förstöra höljet så att de skulle fått ett bad i dåligt vatten är inte troligt heller
Däremot håller jag med om att det mesta är lätt att skölja för att slippa parasiter mm (dock måste man skölja mycket mycket mer än de flesta orkar göra för att vara på säkra sidan)