• Trissan

Sköljer ni physalis?

Åt några physalis och kom på att man kanske borde sköljt dem farligt?

• Svar på tråden Sköljer ni physalis?
  • mrsStatham

Nej inte farligt.
    Varför skulle det vara farligt?

Bara två saker är oändliga
  • Trissan
    mrsStatham skrev 2013-04-26 20:39:40 följande:
    Nej inte farligt.
    Varför skulle det vara farligt?
    tänkte på bakterier som toxoplasmos...
  • mrsStatham
    Trissan skrev 2013-04-26 20:43:04 följande:
    tänkte på bakterier som toxoplasmos...
    Vad tänkte du med dem?
  • Trissan
    mrsStatham skrev 2013-04-26 20:47:42 följande:
    Vad tänkte du med dem?
    Men man får ju lära sig att som gravid skal man alltid skölja grönsaker och frukt extra noga för att få bort gifter och bakterier som toxoplasmos, men nu sköljde jag ju inte mina physalis...
  • Trissan
    rockaroll skrev 2013-04-26 21:06:31 följande:
    Va? De har ju skal runt sig?
    men skalet är ju inte tättslutande..
  • rockaroll

Om du menar att det klibbiga ska sköljas bort så nej, frukten ska vara sån.

• ZoZoZ

Skölj! Förhoppningsvis får du bort en del gift i varje fall...

• Flickan och kråkan
    rockaroll skrev 2013-04-26 21:06:31 följande:
    Va? De har ju skal runt sig?
    Ja, skalar man dem så behöver man inte skölja dem men skalar dem gör väl ingen? Frukt och grönt ska sköljas för att undvika exempelvis toxoplasmos.  
  • mrsStatham
    ZoZoZ skrev 2013-04-26 21:25:04 följande:
    Skölj! Förhoppningsvis får du bort en del gift i varje fall...
    Hur tänkte du som nu? Ska TS skölja bär hon redan ätit?
    Får jag veta hemligheten hur man gör det?? 
  • rockaroll

Flickan och kråkan, med skal menar jag såklart det prassliga skalet de växer i.

• Flickan och kråkan
    rockaroll skrev 2013-04-26 21:46:31 följande:
    Flickan och kråkan, med skal menar jag såklart det prassliga skalet de växer i.
    Men det öppnar väl sig ofta innan och är inte tättslutande som andra skal. Men jag är ingen expert så kanske har fel.
  • rockaroll

Hur menar du att man ska bespruta dem för att få in nåt under det skalet då? För hand med sprayflaska?

• Flickan och kråkan
    rockaroll skrev 2013-04-26 22:19:36 följande:
    Hur menar du att man ska bespruta dem för att få in nåt under det skalet då? För hand med sprayflaska?
    Jag tänker inte på gifter utan på toxoplasmos (parasit). Det är ju främsta anledningen till att livsmedelsverket rekommenderar gravida att skölja bär, frukt och grönt noga. 
  • läkarstudent

Jag sköljde allt som man inte skalar när jag var gravid. Sen är det ju extremt osannolikt att fostret skulle skadas av att man glömmer skölja några frukter vid enstaka tillfällen så jag tycker avsolut inte att du ska vara orolig. Men sköljer man aldrig något under graviditeten så tar man ju så många väldigt, väldigt små risker, och lägger man ihop alla blir det ju sammanlagt en lite större risk, så det är bra om man försöker komma ihåg det så ofta som möjligt tycker jag.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Hannathu
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-27 06:28:49 följande:
    Jag tänker inte på gifter utan på toxoplasmos (parasit). Det är ju främsta anledningen till att livsmedelsverket rekommenderar gravida att skölja bär, frukt och grönt noga. 

Fast då måste produkten kommit i kontakt med jord där en katt (eller snarare primärinfekterad kattunge) bajsat

sen för att märka ord så är toxoplasmos sjukdomen man får av parasiten Toxoplasma Gondii
  • Flickan och kråkan
    Hannathu skrev 2013-04-30 13:47:24 följande:

Fast då måste produkten kommit i kontakt med jord där en katt (eller snarare primärinfekterad kattunge) bajsat

sen för att märka ord så är toxoplasmos sjukdomen man får av parasiten Toxoplasma Gondii
    Ja, risken är jätteliten, men det gäller ju som helhet vad gäller toxoplasmos-parasiten och toxoplasmosinfektion. Jag väljer ändå att försöka skölja grönsaker och frukt ordentligt, liksom upphettar kött ordentligt (eller fyser den ett par dagar) för att vara på den säkra sidan. Livsmedelsverkets råd känns vettiga att följa även om risken inte är så stor. 
  • Hannathu

Toxoplasma är absolut en ovanlig parasit men att själva bäret inneslutet i ett pappersliknande skal som växer på en buske ska ha haft direktkontakt med jord är osannolikt, så skulle man se det på höljet.
    De går inte ens att skölja utan att förstöra höljet så att de skulle fått ett bad i dåligt vatten är inte troligt heller

Däremot håller jag med om att det mesta är lätt att skölja för att slippa parasiter mm (dock måste man skölja mycket mycket mer än de flesta orkar göra för att vara på säkra sidan)

Svar på tråden Sköljer ni physalis?