• maarii05

Två barn, väntar tredje. Hur var tiden hemma från början?

Hej!
    Jag är lite nyfiken, jag har två barn sedan tidigare förhållande, minsta fyller 2 år på onsdag och den äldsta fyller 5 år i september. Jag har barnen varannan vecka. Nu är jag gravid i v 11 med min nya sambo och är beräknad i november. Så min fråga är till er trebarnsföräldrar, hur var första tiden hemma med småbarn? Jag kan förstå att det är jobbigt men ändå underbart när man ska skaffa nya rutiner.

Och vad har ni för någon bil? Vi har just nu fyra bilar på gården varav två används. En helt ny Hyandai i30 och en Renault Scenic. Vi har bestämt oss för att byta in båda bilarna mot volvo v70 av någon nyare modell då vi även har en hund. Räcker storleken till när det är tre barn som ska sitta i stolar? Hyandaien känns lite liten för tre barn i dagsläget för oss då hunden inte får plats.

Sen är det förlossningen jag har miljoner tankar om, mina två tidigare förlossningar har varit helt underbara om man kan säga så och flytit på i sin egen takt. Men den här graviditeten är jag livrädd för själva förlossningen? Nån mer som har varit med om detta?

Och hur löste ni det med rum osv till barnen? Vi bor i ett stort hus så rum finns och just ni delar båda barnen rum och så funderar vi på att göra ett litet eget rum åt bebisen brevid vårat rum. Sen ska självklart 5 åringen få ett eget rum när han börjar skolan. Hur gjorde ni? =)

Mycket frågor så hoppas att nån har tiden att svara! =)

• Svar på tråden Två barn, väntar tredje. Hur var tiden hemma från början?
  • Dixie

När 3an kom var mina andra barn 4 och 6 år och det fungerade bra, den lilla hängde bara med. Lycka till med er 3a!

• Flickan och kråkan
    Dixie skrev 2013-05-08 23:14:53 följande:
    När 3an kom var mina andra barn 4 och 6 år och det fungerade bra, den lilla hängde bara med. Lycka till med er 3a!
    Det låter ju bra. Har en snart 5,5-åring och en nybliven 4-åring och väntar nummer tre om en månad lite drygt . Har bara 16 månader mellan mina första pojkar så ska bli kul med en annan typ av syskonskap då det skiljer lite i ålder .
  • Flickan och kråkan

TS: Jag har haft två lätta graviditeter och två lätta förlossningar tidigare.....grunnar också över denna och börjar oroa mig. Gjorde inte det med mina första barn. 

Hur man gör med rum och liknande är nog lite olika. Vi har våra barn sovandes inne hos oss. De har ett gemensamt lekrum och sedan så sover vi alla tillsammans. Pojkarna har varit lite på gång för att flytta ut och sova tillsammans i ett eget rum, men de har inte riktigt vågat ännu . Vi blir nog 5 personer ett tag inne i vårt sovrum .......i jättestoooooor säng . Vi löser rum när de själva visar att de vill.....ha eget, eller dela, eller ja.....vad de nu vill .

• milli79

Vi har precis fått en 3a (han är 3v nu) och har en pojk på snart 4år och en dotter som blir 2,5år i sommar. De äldre barnen leker bra ihop vilket känns lättare denna gången än när vi fick dottern och sonen var svartsjuk i början. De äldre barnen delar rum vilket känns som en trygghet för dem. Bebisen lär sova hos oss tills han är 1år el mer antar jag och vi har ett hus med inredd källare där det finns 2 sovrum till men just nu känns det bra att ha alla på samma våning. Vårt vardagsrum är stort och går att bygga om till ett extra rum så det kanske vi gör när barnen blir större.

Det funkar ganska bra nu. Det tuffaste är att dottern är inne i "värsta" trotsperioden och ingenting är bra och allting är NEJ just nu. Sen har bebisen en period av missnöje på kvällen så just nu skulle det va tufft att lägga alla barnen själv men det löser sig säkert när det är dax. De äldre syskonen älskar sin nya bror i alla fall och är väldigt snälla mot honom.

Ang förlossningsrädsla så kände jag mig oxå mer rädd inför den här 3e men mycket pga att jag på 2a förlossningen blev chockad över smärtan. 1a förlossningen var jag inte rädd men den blev rätt kaotisk med mycket smärta under väldigt lång tid och inget hände så höll på att sluta med snitt men som tur var blev det sugklocka efter 34h. Med 2an tänkte jag att det bara kunde bli bättre men upplevde smärtan som hemsk så inför denna läste jag "Föda utan rädsla" och kände mig inte så rädd när det väl var dax. Jag är otroligt tacksam för EDAn i alla fall. 

Lycka till nu och läs gärna "Föda utan rädsla".

Svar på tråden Två barn, väntar tredje. Hur var tiden hemma från början?