• Christi38

När började ert barn med vanlig säng ist för spjälsäng?

Vår son på 17 månader har idag en spjälsäng men vi funderar på om hans lillebror på 5 månader, som idag har vagga, ska få överta den och vi köper en annan sorts säng till storebror...?

Hur har ni gjort med era barn? Och hur gick omställningen från spjäl till vanlig?
    Vid vilken ålder fick de en juniorsäng eller liknande?
    Fördelar/nackdelar?
    Hade ni något sorts skydd för att trilla ur sängen?

Frågorna är många som ni ser, det känns så onödigt att köpa en till spjälsäng för så kort tid, men det kanske är bäst ändå?

• Svar på tråden När började ert barn med vanlig säng ist för spjälsäng?
  • cosinus

Äldsta var 3.5 när hon bytte, hon ville inte tidigare och jag såg ingen anledning att tvinga henne.

Tvåan klättrade ur när han var 18 månader och då bytte de samtidigt (då var äldsta alltså 3.5)

Trean bytte vid 2 år och 3 månader

Fyran bytte vid 2 år och 6 månader.

Mina har trivts bra i spjälsäng och jag har inte velat byta föränn de själva antingen klättrat ur eller inte velat sova kvar där. Det blir mer spring på kvällarna med vanlig säng. Han som bytte vi 18 månader sprang klart mest. Trean klättrade f ö ur redan vid året men då fick han börja sova i sovpåse för att inte kunna klättra ur då han var totalt opålitlig och även klättrade på räcket till trappen på övervåningen så jag vågade inte ha honom sovandes själv uppe om jag inte visste att han inte kunde ta sig ur för även om jag sövt honom hade han kunnat smita iväg och klättra om han vaknat till.

• lizalolly
    Christi38 skrev 2013-04-27 15:35:02 följande:
    Vår son på 17 månader har idag en spjälsäng men vi funderar på om hans lillebror på 5 månader, som idag har vagga, ska få överta den och vi köper en annan sorts säng till storebror...?

Hur har ni gjort med era barn? Och hur gick omställningen från spjäl till vanlig?
    Vid vilken ålder fick de en juniorsäng eller liknande?
    Fördelar/nackdelar?
    Hade ni något sorts skydd för att trilla ur sängen?

Frågorna är många som ni ser, det känns så onödigt att köpa en till spjälsäng för så kort tid, men det kanske är bäst ändå?

1an lite före två år och min son som är  1, 5 år nu tog vi bort spjälsängen för en månad sen. Nu sover han på en madrass på golvet men sen blir det juniorsäng.
  • Loriyana

Hon fick sin säng när hon fyllde 2 år. Det var en halvhög loftsäng och det funkade hur bra som helst att byta säng.

• Mercurialis

Första barnet var ganska precis två år och andra barnet var 2,5 år.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Mercurialis skrev 2013-04-27 16:11:29 följande:
    Första barnet var ganska precis två år och andra barnet var 2,5 år.
    Med första barnet var övergången helt problemfri. Andra barnet hade i stort sett aldrig somnat i spjälsängen och har ännu, snart ett år senare, aldrig somnat i sin juniorsäng heller (han har knappt sovit i den alls).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trolle40

Vid 2.5 år tog vi bort långsidan på spjälsängen

• Christi38

Cosinus, Oj vilken härlig klätterapa er 3.a låter som! Förstår att ni bytte! :) Bra att vänta tills de själva visar vad de vill/inte vill. Om vår stora kille fick välja skulle han väl aldrig sova i spjälsängen. Halva natten har vi honom hos oss ändå ;)

Lizalolly, aha, köpte ni madrass av det tjockare slaget som ni sen kommer ha i juniorsängen? Lite så tänker jag med. Så kan man själv ligga med och natta. Han älskar att vi läser för honom!

Loriyana, smart. Loftsäng är smart! Det får det bli när grabbarna är äldre är med om de vill fortsätta dela rum :)

• Inorr02

Min dotter blir 3 til hösten har inte bytt ännu hon sover gått i sin spjälsäng och vill sova där hon har en stor man vill inte sova i den ännu så de får hon välja då känner för det så länge hon sovar bra så får hon sova så länge hon vill i spjälsängen

• Mercurialis
    Christi38 skrev 2013-04-27 16:21:08 följande:
    Mercurialis, sover nr 2 hellre hos er alltså? :) Känner igen det!

.
    Båda barnen har sovit hos oss de senaste två åren. Äldsta barnet, som är nybliven sexåring, har återigen börjat sova i sin egen säng alldeles nyligen. Andra barnet sover oftast i vår säng men vi har så smått börjat lyfta in honom till hans egen säng, när han har somnat, men han kommer oftast tillbaka någon gång under natten.
Svar på tråden När började ert barn med vanlig säng ist för spjälsäng?