Inlägg från: Astrid36 |Visa alla inlägg
  • Astrid36

Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?

Min dotter går i 2 klass. I hennes klass är det en kille som alltid bråkar, speciellt med henne. Han har bl.a tagit hennes mössa och försökt spola ner den i toaletten när det är -10 grader ute och hon behövde sin mössa. Han har slagit henne hårt i huvudet med en spade och rivit henne i ansiktet så att hon har ett fult (men litet) ärr. Varje gång har vi tagit upp det med pojkens pappa som håller med oss, och snackar med sin son.
    I fredags tog pojken tag i fickan på min dotters jacka och drog så hårt han kunde så att fickan revs av och tyget runt om sprack upp och det är en ca 30cm lång reva i tyget. Pojken erkänner och säger det samma som min dotter säger så det är inte olika versioner. Jag skrev ett sms till pappan att jag tycker det är naturligt om de ersätter jackan, den var helt ny och min dotter behöver den nu.
    Men pappan vägrar ersätta oss för jackan.
    Vad tycker ni?
    Borde han ersätta jackan? Vad tycker ni att vi ska göra?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?
  • Astrid36
    Regnig måndag skrev 2013-04-27 23:18:51 följande:
    Historiken är irrelevant utan det intressanta är vem som är skyldig i aktuell situation.

Det naturliga är att ersätta med likvärdig jacka vilket torde betyda en vinterjacka. Med tanke på att vi snart är inne i maj borde det inte vara det intressanta utan istället ersätta det med en mer användbar vårjacka. I så fall anser jag att ni ska stå för hälften var eftersom säsongen ändå i princip är slut.
    Nja, det är en helt ny jacka som är köpt för ett par veckor sedan. Det är en vårjacka.
  • Astrid36

Jag tycker att pappan skulle ersätta jackan utan någon som helst tvekan. Jag kan tillägga att detta är i den rikaste delen av Oslo centrum och att pappan nyligen separerade från barnets mamma och köpte sig en lägenhet för 6 miljoner. Det är bara en barnslig kamp han vill vinna.
    Det är ingen dyr märkesjacka, men en fin jagcka från NoaNoa som hon fick av sin farmor och den kostar 799 kr.

• Astrid36

Jag tänker också så här att föräldrarna är skyldiga att ersätta skadegörelse och saker som barnet förstör fram till barnet själv är straffmyndigt.

• Astrid36
    YummyMami skrev 2013-04-27 23:44:45 följande:

En jacka för 800kr som inte tål en unges grepp? Vad är den gjord av? Papper? Om den är så ny så skulle jag faktiskt prova få byta den i affären. Sen skulle jag ta tag i mobbningsproblemet.
    Vilken jagcka som hels går sönder om man drar det hårdaste man kan i fickan. Det har inget med priset att göra. Och ett produktionsfel som besättigar en reklammation är det inte.
  • Astrid36
    Uffesson skrev 2013-04-28 02:04:53 följande:
    Rent moraliskt tycker jag att pappan ska betala.

Jag hade erbjudit mig betala om mitt barn hade gjort så. (Nu tänker jag dock vara väldigt noggrann med att lära min son att man aldrig, aldrig någonsin mobbar någon annan...) 
    Ja detta är precis det samma som jag tänker. Vi har ersatt tre böcker som min dotter rev sönder i förskolan, och en solcreme som hon hällde ut (också i förskolan).
  • Astrid36
    YummyMami skrev 2013-04-28 10:43:50 följande:

Kanske inte men det är då ett jävla liv om dessa 800kr och inget om misshandeln. Jackan viktig, pengarna viktiga men ungen som faktiskt var i jackan under händelseförloppet är det tyst om?! Vaa?
    Jag håller med om detta och det samma har flera andra i tråden sagt. Men ett sätt för min dotter att få "upprättelse" är att få jackan ersatt av barnets pappa, tycker jag.
  • Astrid36
    I969 skrev 2013-04-28 11:31:42 följande:
    Oj, vad förvånad jag blev över att så många tycker att pappan ska betala. Barn som orsakar skadegörelse i samhället straffas inte med böter och inte heller deras föräldrar, och det finns så klart en anledning till det! Det borde vara skolan som betalar, det ske de ju göra vid stöld och sakskada i andra fall, så varför inte i här?
    Ja man kan tycka att skolan är skyldiga, med de har ingenting som täcker såna här skador. Det de täcker är typ extra kostnader som uppstår vid vattenska och brand.
  • Astrid36
    I969 skrev 2013-04-28 11:57:06 följande:
    Astrid36 föreslog förskolan att du skulle betala?
    Nej det gjorde de inte. Men för att visa vårt barn att det får konsekvenser för oss i familjen så köpte vi tre nya böcker (som hon själv egentligen hade velat ha) och gav de till förskolan. De blev glada för de hade inte så många böcker. Föräldrarna till barnet med solcremen sa ingenting alls om solcremen, inte heller tack när de fick en ny, men det spelar ingen roll om de sa tack, vi gjorde det vi tycker är rätt.
  • Astrid36
    och skrev 2013-04-28 22:20:58 följande:
    Du bör nog googla lite till på ämnet, den där länken var ganska usel.
    Varför var den länken usel? Där står det ju klart och tydligt !! Klarare än så blir det inte.
Svar på tråden Ska pappan ersätta en jacka som hans son rivit sönder?