• MalinEddie

Finner du det jobbigt att fixa matlådor till dina barn?

Jag skapade en tråd i allmänna forumet men kände att de också behövs en här, under barnomsorg.
    De senaste dagarna har jag stött på föräldrar som tycker att det är otroligt jobbigt att tvingas fixa matlådor till sina barn under den strejk som väntas börja nu på måndag vilket gör mig frustrerad. Vi har det jäkligt bra i Sverige, i en stor del av Europa skickar du med barnen matlådor varje dag. Detta handlar om en förhoppningsvis kort period när ni som faktiskt är barnets föräldrar får en chans att visa att ni gärna ser att dessa personer som normalt gör allt det jobb vi tar för givet får bättre lön och arbetsvillkor. Det gynnar också era barn. Tänk längre.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Finner du det jobbigt att fixa matlådor till dina barn?
  • läkarstudent

Ja, det känns rätt jobbigt faktiskt. Införskaffa lådor att förvara maten i, tänka ut vilken mat som passar bäst att ta med när den kanske inte kan förvaras i kylskåp och behöver kunna ätas kall men santidigt ska innehålla all näring som behövs... Ush!! Men hade det varit busenkelt så hade det ju visat att vi inte behöver skolmatpersonalen så då hade ju strejken varit förgäves, antar jag.

• Vendelsö

Ja det känns som en rätt jobbig grej ovanpå allt annat man ska hinna. Jag har ett barn som går i förskola och ett i skolan. På måndag ska båda ha med lunch, mellanmål och frukt. Särskilt lunchmat känns bökigt eftersom det inte finns värmningsmöjligheter och barnen är lite kräsna. Det blir pannkakor på måndag men sen då? Ni som har bra idéer kan väl tipsa? Sen ska de ju ha grönsaker och frukt och så mackor eller nåt till mellanmål. Och då äter ändå mina lyckligtvis frukost hemma. Men allt går förstås... Tänker lite på hur meckigt det blir för pedagogerna också när 15 ett-två-åringar ska sitta och äta i matlådor på förskolan...

• Trolle40

Mattermos är toppen i detta läge , då kan man göra mera mat på kvällen o lägga i till lunch

• Stumpan83

Nu är inte vi drabbade men jag har redan börjat fråga mina kollegor vad de skickar med barnen (jobbar i Danmark så de flesta gör det dagligen hela året). De är vana att äta smörrebröd (rågbröd med matiga pålägg) och grönsaker/frukt till lunch. De flesta äter endast varm mat på kvällen. Så tror inte det blir några större problem om man bara ser till att laga varm mat på kvällarna.

• Mimmi77

Nej, när jag jobbade utomlands i många herrans år gjorde jag lunchlåda åt 2-5 barn varje dag! Till o med fsk barn hade matlåda. Behöver jag göra det på måndag blir det bara en kul mysig grej som lär mitt barn massor av saker om samhället!

• Knappamamma

Berörs inte av detta men enligt lagen så behöver vi inte skicka med det är en del av vad våra skattepengar går till. Så jag skulle bli jäkligt irriterad om vår förskola bad om det och kräva att de löste det själva.

• Trolle40

Knappamamma : Förslag hur kommunen skulle lösa det ?

• Duckan

Ingen info än så jag vet inte om vi berörs, men så stort problem tycker jag inte att det skulle vara.

• tindralva

Våra barn kommer att få lätt salladslunch på skolan i morgon men vi har blivit uppmanade att skicka med lite extra tillägg till maten, typ extra frukt eller smörgås och sånt. Tjejerna tycker det är lite småkul, som utflykt för dem, och jag tycker inte att det är speciellt krångligt. T vill ha knäckemackor med sig och någon extra frukt medan A inte har bestämt sig. Funderar på pannkakor som ju går att äta både kalla och varma.

• Astarte

Ja, jag hade tyckt att det hade varit jobbigt om jag berörts. Jag hade nog klagat lite.

Svar på tråden Finner du det jobbigt att fixa matlådor till dina barn?