• Levande

    Kan någon hjälpa mig?

    Emeliy, låter som ett klart fall av Narcissistisk personlighetsstörning hos din pappas fru! Läs om det, du kommer att känna igen dig, och när du får bakgrundsfakta så kommer du att kunna ta det på ett annat sätt.

    Tips: Läs mycket och lär dig om hur du kan hantera det! Det kan i alla fall mildra problemet något. När du pratar med henne så vet du mer vad du ska/inte ska säga och göra. Och det stärker dig något att veta vilka problem hon har, att det är hon som innerst inne känner sig liten och osäker. Ok att det funkar någorlunda för er att träffas, men som du beskriver så mår man ju inte bra och till slut kan det ta för mycket på en...

    Jag läste om ströningen pga en annan orsak, men kände direkt igen min egen pappas fru. Även han har tagit hennes parti ganska mycket, även om det inte fått lika stora konsekvenser som för dig och syskonen.

    Personer med narcissism är själva skadade av livet, illa behandlade som barn, och störningen är en försvarsmekanism som tyvärr kan förstöra för andra. Personens verklighetsuppfattning är inte som vår, i hennes värld är det du och syskonen som är hotet som hon måste förgöra. (Kan också vara psykopati, men tror narcissism. Diagnoserna har vissa gemensamma nämnare.)

    Dessa människor är mästare på att manipulera ljuga på ett trovärdigt sätt och att spela offer. Och ibland även t ex få sin man/fru att tycka sämre om sina barn. Sedan måste det kanske vara någon brist hos pappan också, för alla reagerar inte som våra pappor uppenbarligen har gjort...

  • Levande

    Tror också att denna tråd skulle få fler svar om den låg inne på Känsliga rummet, Styvförälder, eller något :)

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig?