• asd

Min navel percing är infekterad

Hej! Jag tog en navel piercing 8:onde april. Jag fick med rengöringsservetter av hon som tog piercingen. Och rengör som hon sa osv.. Men det är ganska infekterat, vet inte vad jag ska göra?  

Förslag? :) 

• Svar på tråden Min navel percing är infekterad
  • Elin 885

rengöringsservetter?
    man brukar rengöra med saltvattenlösning och göra saltvattenbad.
    absolut inget med sprit i typ alsolsprit eller så.
    vid en infektion så ska du rengöra med saltvattenlösning och saltvattenbad, samt inte ha strama saker på din piercing typ skärp och sånt, det ska du för övrigt inte ha alls under läketiden.
    vad har du för typ av smycke? har du rätt längd, det ska ju alltid vara en för lång och för bred stav som läkesmycke.
    den som utförde piercingen, arbetade hon/han sterilt?, dvs hade sterila handskar och hade rengjort allt i en autoklav.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Fjällan skrev 2013-04-28 13:33:46 följande:
    Ta ut den och inse att de är ute!
    ta ut en piercing som är infekterad är ungefär det sämsta du kan göra, eftesom du då stänger bakterierna inne, vilket gör infektioner 1) inte läker ut och 2) kan sprida sig.
  • linjes
    Elin 885 skrev 2013-04-28 13:33:41 följande:
    rengöringsservetter? man brukar rengöra med saltvattenlösning och göra saltvattenbad. absolut inget med sprit i typ alsolsprit eller så. vid en infektion så ska du rengöra med saltvattenlösning och saltvattenbad, samt inte ha strama saker på din piercing typ skärp och sånt, det ska du för övrigt inte ha alls under läketiden. vad har du för typ av smycke? har du rätt längd, det ska ju alltid vara en för lång och för bred stav som läkesmycke. den som utförde piercingen, arbetade hon/han sterilt?, dvs hade sterila handskar och hade rengjort allt i en autoklav.

Tror inte hon menade typ våtservetter,utan man får servetter när man piercar sig som är till för just det
  • asd

Hon var utbildad rengjorde händerna och hade hanskar på osv. Jag har ett läk smycke i. Jag tog med pistol

• Elin 885
    asd skrev 2013-04-28 13:39:26 följande:
    Hon var utbildad rengjorde händerna och hade hanskar på osv. Jag har ett läk smycke i. Jag tog med pistol
    ingen piercare tar med pistol, ingen seriös i alla fall.
    smyckena man får hos en riktig piercare är gjorda av titan eller kirurgiskt stål.
    om hon hade arbetat sterilt så hade hon kaft sterila handskar sådanna som op-läkare har vi operation vid själva pierciandet och andra handskar när hon mätte ut vart det skulle sitta.
    hon skulle givetvis handvänd en kanyl och tänger etc som rengjort i en autoklav som också förpackar dem sterilt.
  • Elin 885

här har du en seriös piercingstudio, den är känd i hela svergie just för att de har hög säkerhet, och jobbar sterilt.
    läs på deras hemsida.

www.eaststreetpiercing.se/faq.html

• Whitetrash86
    Och där har du orsaken... pistol är inte rent för 5öre!
  • Zoja
    Man ska ALDRIG göra en piercing med pistol! 

"Vi på TRIBE använder aldrig öronhåltagningspistol till denna piercing eller någon annan piercing. Vi använder en steril nål som slängs efter varje kund. "Pistolen" går inte att sterilisera mellan varje kund, vilket innebär en smittrisk. Förutom att "pistolen" inte går att rengöra tillfredsställande skadar "pistolen" mer när den skjuter in ett trubbigt smycke med stor kraft genom öronkanten. Till "pistolen" finns endast en storlek på smycke och som alla vet ser inte alla öron likadana ut. Det innebär att några får smycken som är av helt fel storlek. "Pistolsmycket" har en låsplatta som ligger tätt mot baksidan av öronkanten och hindrar luften från att komma åt, vilket hindrar läkningen och dessutom samlar plattan lätt smuts." - Tribe.se

Gör en koksaltlösning och tvätta rent med det tills det ser bättre ut. Om det inte blir bättre gå till en riktig piercingstudio och be om råd. 
  • Petrol

Pistol bör aldrig användas, absolut inte i naveln.
    Jag misstänker förövrigt att din navel är irriterad, inte infekterad, vilket det ofta råder ganska stora missförstånd kring.

Vilka symptom ger den? och har du en möjlighet att posta en bild skulle det underlätta ytterligare.

• kohler12

jag tog en piercing i naveln 2007 med pistol o den blev infekterad på bara 2 veckor
    tog sen en ny navel piercing på egen hand för 4 månader sen med en äkta piercing nål o den har läkt kanon :)  

• z0rro

Jag har haft otroligt mycket problem med min navel piercing. Gjorde det hos en riktig med kanyl renlighet och smycken. Varför det vart infekterat stora skorpor osv var för att jag har en liten navel. Så varje gång jag duschar eller badar torkar jag naveln med tops eller en handduk som inte kuddar eller finns hår på. Min piercare sa att att man kokar upp saltvatten har på dessa servetter som inte kuddar och håller. Mot piercingen. Ta absolut inte ur smycket för de blir bara värre. Smörj också in med baby lotion så du inte blir torr, har du använt dig av asolsprit eller starka piercingrengöring måste du smörja in. :) nu efter tre år är min navel hur bra som helst.

• Surkärring
    z0rro skrev 2013-08-07 18:47:09 följande:
    Jag har haft otroligt mycket problem med min navel piercing. Gjorde det hos en riktig med kanyl renlighet och smycken. Varför det vart infekterat stora skorpor osv var för att jag har en liten navel. Så varje gång jag duschar eller badar torkar jag naveln med tops eller en handduk som inte kuddar eller finns hår på. Min piercare sa att att man kokar upp saltvatten har på dessa servetter som inte kuddar och håller. Mot piercingen. Ta absolut inte ur smycket för de blir bara värre. Smörj också in med baby lotion så du inte blir torr, har du använt dig av asolsprit eller starka piercingrengöring måste du smörja in. :) nu efter tre år är min navel hur bra som helst.
    Problemet liten navel har min dotter också så hon fick skav av smycket inuti naveln. Tog flera månader att läka och först efter att ha bytt till mindre smycke, och ännu en tid att salta etc fixade det sig.

På tal om salta så är det lättare att ta 2 dl vatten i en mugg tillsammans med 1 tsk havssalt utan jod och värma upp,sen hålla den över naveln (så naveln ligger i blöt) i 10 minuter 2 ggr om dagen  istället för att kludda med servetter. Blir man torr kan man smörja in med t ex Bepanthen (finns på apoteket). Finns också en bra spray, tror den heter Pega-Care, att spraya inuti naveln om irritationen sitter där. Finns att köpa hos bra piercare.
    Endast döda fiskar följer strömmen
Svar på tråden Min navel percing är infekterad