Foxtrott skrev 2013-04-28 18:45:27 följande:
Hur ofta är barnet hos er?
vv fre-fre
Foxtrott skrev 2013-04-28 18:56:41 följande:
Grejen med barn är ju att de är människor, fast lite mindre. Att någon gång ibland göra något extra, som att gå på badhuset är faktiskt jättekul. Att bara ha regler och spara inför framtiden, endast ha det allra nödvändigaste och aldrig något extra låter ärligt talat inte så där fantastiskt upplyftande. Nu kanske du framställer er som tråkigare än ni är, men ni låter verkligen urtråkiga. Naturligtvis ska barn ha det tråkigt i sitt liv också, men inte jämt. Precis som folk i största allmänhet.
Nu kanske jag helt missuppfattat hur ni har det (hoppas det) och ni ibland gör saker som ungen tycker är roligt också.
Barn är ju inte dummare att de fattar vad som tar skruv hos andra och naturligtvis kan det vara så att det enklaste sättet för barnet att få uppmärksamhet är att säga till pappa att han gillar mamma bättre. Han kanske gör likadant hos mamma? Han kanske fyller mammas öron med hur mycket han har hos pappa och hur mycket han får göra hos pappa eftersom han märkt att när han säger så är fokus på honom.
Om det inte är så att mamman och pappan skildes som allra bästa vänner så är det ju inte helt ovanligt att den separerade faktiskt gillar att höra att exet är precis på det sättet som hen tänker sig att exet är- ragatan eller mansgrisen tex. Barn har ju förutom ovanstående egenheter även den olyckliga vanan att de försöker vara till lags mellan trotsanfallen och alltså säga vad de tror att en förälder vill höra (fast föräldern inte alls tycker att det är vad hen vill höra).
Ja så tråkiga är vi inte. Jag menade att istället för att skämma bort honom och leva i nuet (bara) så tänker vi långsiktigt. GIVETVIS hittar vi på saker, men inte hela tiden. Inte varje dag. Och vi har råd att hitta på saker, men inte tid varje dag, och inte lika ofta som mamman har vi råd eller tid med. Förra gången han var här så var vi ut och red hos en kompis, vi var på marknad och vi bakade. Hela familjen. Ibland gör jag saker ensam med honom, ibland hans pappa. Alltså vi behandlar honom som den han är, en i familjen, och precis som biologiska barn, ibland gör man nåt själv med honom också.
Han säger det inte för att manipulera, det vet jag. Han har ett uppriktigt sätt när han berättar för oss hur han känner och tänker. Hos mamman är det inte lika. Det är där han spelar ut alla sina register, och där är det hans dans som gäller. Han har full komtroll där, men det förstår jag har att göra med att vi har regler och då pallar inte hon. Fast de enda reglerna vi egentligen har är helt normala. Vi är inte direkt hårda, vi bara har rutiner som måste funka för att en familj ska kunna bo under samma tak.
De är inte ovänner, men undviker kontakt eftersom det inte fungerar. Så istället för att ha kontakt med varandra som inte funkar och ger dålig stämning, så sköts allt med så lite kontakt som möjligt.
Fånga dagen skrev 2013-04-28 18:55:49 följande:
Hur gammal var pojken när föräldrarna delade på sig? Barn behöver ju tid på sig för att vänja sig vid en ny livssituation. De får ju inte välja själva, utan finna sig i det de vuxna bestämmer.
Nästan 3 år. Sen dess har vi levt ihop. Mamman har en ny sen dess också så ingenting har förändrats. Syskon har han både hos oss och hos mamman, men så här har det alltså jämt varit. Han har alltid velat vara hos mamman. Vi provade ett tag, för vi ville ändå se om saker blev bättre, men det funkade inte så vi har vv igen. Denna gången är det dock utan gråt efter mamman, så det var ju en förbättring sedan vi tog vv igen.