• Anonym (Mamma.)

Jag vill inte sälja grejor till skolresan!

Sonen slutar snart ett stadium och nu vill klassföräldern att alla ska sälja en produkt så att barnen kan åka på klassresa. Men mitt barn är ju redan aktivt. han tränar tre sporter, min man är tränare i två sporter osv. Vi är redan aktiva i föreningslivet med försäljning av diverse produkter till de olika klubbarna (lotter m.m.) Vi vill inte! Vi fattar att vissa kanske har en torftig fritid, men vi som redan är aktiva varenda dag i veckan orkar liksom inte mer. Vi har sagt att vi kan betala vad försäljningen skulle inbringa, men det duger visst inte. ALLA ska vara med i försäljandet. Vad tänker ni? Måste vi vara med eller ska det vara ok att betala? Är så trött på detta säljande. 

• Svar på tråden Jag vill inte sälja grejor till skolresan!
  • h8him
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 00:06:00 följande:
    Ett bra sätt är att det man säljer går till ens egna kassa för resan. Dvs säljer Anna för 2000kr Kalle för 1500kr och Mia för 1000 kr och resan kostar 2000kr så får Kalle lägga till 500kr och Mia 1000kr. Alla håller reda på sina egna pengar och har då inte någon gemensam klasskassa. Om ert barn inte säljer något så får ni betala 2000kr.
    Vet inte om detta är ok enligt skollagen men på gymnasiet har fler valt att göra så här eftersom det allt för ofta försvinner pengar ur klasskassan eller att några säljer massor och några ingenting och ändå ska pengarna delas lika. Det har då känts orättvist. Och det är det verkligen!
    Det är inte okej om resan ska vara under skoltid eller om skolan öht är inblandad i elevernas resa.
  • Lindsey Egot the only one

h8him

Kan skolan tvinga barnen att sälja saker. Jag tror inte det.

• h8him
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 00:20:51 följande:
    h8him

Kan skolan tvinga barnen att sälja saker. Jag tror inte det.
    Nej.

Skolan får inte heller ställa upp på att de samlar in pengar som inte tillfaller hela klassen.

• Anonym (Nej)
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 00:06:00 följande:
    Ett bra sätt är att det man säljer går till ens egna kassa för resan. Dvs säljer Anna för 2000kr Kalle för 1500kr och Mia för 1000 kr och resan kostar 2000kr så får Kalle lägga till 500kr och Mia 1000kr. Alla håller reda på sina egna pengar och har då inte någon gemensam klasskassa. Om ert barn inte säljer något så får ni betala 2000kr.
    Vet inte om detta är ok enligt skollagen men på gymnasiet har fler valt att göra så här eftersom det allt för ofta försvinner pengar ur klasskassan eller att några säljer massor och några ingenting och ändå ska pengarna delas lika. Det har då känts orättvist. Och det är det verkligen!

Vilket märkligt sätt att resonera! Så de barn som har stöttande föräldrar, ett stort socialt nätverk eller är helt oblyga inför att knacka dörr ska premieras medan föräldrarna åt de blyga barnen utan socialt nätverk ska få öppna upp plånboken bara för att deras barn, av en eller annan anledning, inte lyckas säljas! Var tog solidariteten vägen?

Jag hatade som barn, och gör det fortfarande, att prångla på människor saker de inte vill ha! Minns med fasa hur hemskt det var att knacka dörr och sälja. Det är ett dåligt påund från skolan, helt vansinnigt!

(Nej)

Ja det är inte roligt och vill man åka på storslagna skolresor i nian så kan det bli så. Annars får man hitta på något för de 150kr man får samla in varje termin. Så i högstadiet skulle det bli en skolresa för en sisådär 900kr.

Min brorsdotters klass bestämde att alla skulle sälja saker och det har funkat. Bara att en har sålt för 50kr och min brorsdotter för flera tusen. Nu tvingas hon dela med sig för att en lat unge inte ville sälja fast alla var med på det.
    Därför har min andra brorsdotter klass som är en gymnasieklass valt att den förtjänst du tjänar ihop ansvarar du för själv. Vill du inte sälja och följa med så får du betala ur egen ficka.

Min dotter som också går på gymnasiet skulle först ha gemensam klasskassa men eftersom de som skulle spara pengarna hade lagt ut över 14000kr på golvet i en vänthall och tagit kort och lade ut på instagram valde vi att spara pengarna själva.

• Anonym (Nej)
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 00:54:03 följande:
    (Nej)

Ja det är inte roligt och vill man åka på storslagna skolresor i nian så kan det bli så. Annars får man hitta på något för de 150kr man får samla in varje termin. Så i högstadiet skulle det bli en skolresa för en sisådär 900kr.

Min brorsdotters klass bestämde att alla skulle sälja saker och det har funkat. Bara att en har sålt för 50kr och min brorsdotter för flera tusen. Nu tvingas hon dela med sig för att en lat unge inte ville sälja fast alla var med på det.
    Därför har min andra brorsdotter klass som är en gymnasieklass valt att den förtjänst du tjänar ihop ansvarar du för själv. Vill du inte sälja och följa med så får du betala ur egen ficka.

Min dotter som också går på gymnasiet skulle först ha gemensam klasskassa men eftersom de som skulle spara pengarna hade lagt ut över 14000kr på golvet i en vänthall och tagit kort och lade ut på instagram valde vi att spara pengarna själva.
    Lat unge? Det kan ju finnas ett flertal orsaker till att detta barn inte sålt någonting. Jag tycker att det måste finnas andra lösningar än att tvinga ut barn och unga att knacka dörr likt oönskade dammsugsförsäljare. Exempelvis ordna basar i skolan och sälja det som tillverkats på trä- och syslöjden, ordna gemensam loppis, sälja fika på lokala sportevenemang etc. Då kan alla bidra efter både tid och förmåga.
  • 123

När jag gick i skolan sparade vi ihop pengar till en resa under tre år.
    Några av eleverna hade möjlighet att tjäna pengar på andra sätt och de betalade sedan samma belopp som vi andra tjänat ihop per elev.
    Vi tyckte det var jättebra, alla drar in pengar på det sätt som fungerar bäst för dem.
    På det sättet blev det inte heller lika hård konkurrens om tomflaskor, lottköpare och bullkunder.

• h8him
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 00:54:03 följande:
    (Nej)

Tror man att alla är lata för att de inte säger mycket så tycker jag att man ska tänka om en, två och tre gånger till. Det kan ligga så mycket bakom.

I gymnasiet lär det inte bli en dyrare resa än att alla har råd att följa med då antar jag.

h8him

De som inte har pengar kan inte följa med. Och har man föräldrar som inte kan pga ekonomiska skäll får man om man vill följa med sälja saker som någon i klassen anordnar. Mina brorsdlickor har sålt korv och newbody så det finns olika saker att sälja och välja mellan.

• h8him
    LindaEfraim skrev 2013-04-29 08:08:48 följande:
    h8him

De som inte har pengar kan inte följa med. Och har man föräldrar som inte kan pga ekonomiska skäll får man om man vill följa med sälja saker som någon i klassen anordnar. Mina brorsdlickor har sålt korv och newbody så det finns olika saker att sälja och välja mellan.
    Fast skollagen tillåter inte det. Då får eleverna, som har samlat in pengar, åka på fritiden på sin resa.
Svar på tråden Jag vill inte sälja grejor till skolresan!