• vanin

Pinocchiotårta - dela HUR?

Tänkte baka en pinocchiotårta första gången men blev lite konfunderad när jag läste i receptet. Hur delar man egentligen bottnet? Skär igenom som man skär igenom ett tårtbotten? Enl receptet ska man ju hälla sockerkaksbotten i en plåt och bre över marängen och sen grädda. Skär man mitt itu så får man en enskild sockerkaksbotten utan maräng och en marängbotten utan sockerkaka.. är det meningen?

• Svar på tråden Pinocchiotårta - dela HUR?
  • BuoBä

Nej, du delar på mitten av långpannan, så du får två bitar med sockerkaka och maräng. Tårtan blir alltså hälften så stor som långpannan.

• vanin

Aha, det låter helt klart mer logiskt, det var bara att när jag såg på bilderna i olika recept så såg tårtan lika stor ut som en långpanna och i de fall någon hade gjort kakan i en rund form var den fortfarande rund och inte delad på hälften, men då kanske personen i fråga gräddat i två omgångar..

• kemp

Hej! Jag brukar göra två omgångar så tårtan blir lika stor som formen :)

• Petra 334

Jag separera på längden så det blir en sockerkaksbotten och en marängbotten.

• BuoBä
    vanin skrev 2013-04-29 10:32:42 följande:
    Aha, det låter helt klart mer logiskt, det var bara att när jag såg på bilderna i olika recept så såg tårtan lika stor ut som en långpanna och i de fall någon hade gjort kakan i en rund form var den fortfarande rund och inte delad på hälften, men då kanske personen i fråga gräddat i två omgångar..
    Ja, då har de gjort två bottnar.
Svar på tråden Pinocchiotårta - dela HUR?