• tulle01

    ska bonusbarn få ärva???

    Jag undrar om någon vet hur man ska gå tilväga. Jag har en bonusson som är 22 år och hans pappa och jag har levt ihop i 7 år och har 2 barn tillsammans. Jag hade me mig ganska mycke pengar in i förhållandet, det är mina pengar som sattes för bostadsrätten och jag har pengar på kontot och även fonder. Nu undrar jag, OM min man går bort ska hans son då komma in och ta MINA pengar som ska vara till MINA barn??? Har han rätt till en tredjedel av barnens halva??? Jag är ingen snål människa men jag anser ändå att det ska gå till mina barn. Pengarna i fonderna är ju såna pengar som mina föäldrar startade till mig när jag var liten och har suttit kvar där hela tiden, då ska väl inte han komma och kräva MINA pengar????
    Sen vet jag att man kan sitta i orubbat bo, men så fort jag flyttar ska ju han ha sin del ändå!!!

  • Svar på tråden ska bonusbarn få ärva???
  • Missyk

    Men bonusbarn får ju sin del av pappans pengar direkt. Och gemensamma barn får vänta.

    Är du helt säker på det där. De jag pratat med har sagt annorlunda (jurister). Detta när mm är gifta.

  • Ess
    Missyk skrev 2015-01-28 17:44:19 följande:

    Men bonusbarn får ju sin del av pappans pengar direkt. Och gemensamma barn får vänta.

    Är du helt säker på det där. De jag pratat med har sagt annorlunda (jurister). Detta när mm är gifta.


    Är man gifta så äger du hälften och han hälften. Går han bort så äger du fortfarande din halva, hans halva delas lika mellan alla hans biologiska barn.
    Sedan kan man justera detta med ett testamente, så att du ärver halva hans del och barnen får dela på andra halvan, dvs laglotten.
    Men har hans barn fått sin del (laglott eller arvslott), så har dom ingen rätt att gå in och få något när du dör. OM du inte speciellt skrivit att du vill att dom ska ärva dig.
  • Majz
    Maddelicious skrev 2013-08-14 18:59:42 följande:

    Från din berättelse uppfattar jag det som så: Eftersom hans son är ett särkullbarn då hans föräldrar inte är gifta, så får han sin arvslott tilldelad sig direkt om din man går bort eftersom biologiska barn alltid har en arvslott. Lotterna som hör till era gemensamma barn tillfaller dig tills den dag du går bort och dom får då dela på detta.

    Din mans son har inga rättigheter till dina tillgångar och kan inte heller kräva något av detta. Om du inte aktivt testamenterar bort en del av dina tillgångar så faller det automatiskt endast på dina biologiska barn sen.


    Så om man endast är sambo ärver man inget av varann? Bara de gemensamma barnen?

    Låter bra
  • Ess
    Majz skrev 2015-02-28 18:22:36 följande:
    Så om man endast är sambo ärver man inget av varann? Bara de gemensamma barnen?

    Låter bra
    Nej sambos ärver inte varann utan testamente.
    Barnen till den avlidne ärver.
  • Majz

    Hör kanske inte hit men om man bara går isär då?

    Jag har min egna lgh och vill inte förlora den.... Hade den innan vi blev ihop och den står bara på mig

  • lilly
    Majz skrev 2015-02-28 19:13:51 följande:

    Hör kanske inte hit men om man bara går isär då?

    Jag har min egna lgh och vill inte förlora den.... Hade den innan vi blev ihop och den står bara på mig


    Vad menar du? Är du rädd att du förlorar din lägenhet till din partner om ni gör slut? Om ni är sambos och egendomen är samboegendom (anskaffad för gemensamt bruk OAVSETT vem som betalt den och står på pappret)  ska den delas om ni gör en bodelning. Den som behöver lägenheten mest får den och får ev. lösa ut den andre. Även i detta fall när egendomen var din innan samboförhållandet så finns det (om möjligt) begränsad rätt för din sambo att ta över lägenheten om det finns väldigt särskilda skäl, se 22§ i sambolagen. Om du är gift så ska lägenheten ingå i en bodelning så länge den inte är enskild egendom, även här har din make rätt att ta över lägenheten om han har mest behov av den. Skriv gärna om jag missförstått dig, jag har inte läst tråden.
  • Pescetarian
    annvian skrev 2013-07-24 16:46:16 följande:

    T0morrow skrev 2013-04-29 16:13:05 följande:
    Man kan inte sitta i orubbat bo när det finns särkullsbarn - den rätten har du inte. När din man dör så läggs ALLA era tillgångar i hop och sen delas det. - så mitt tips är att ni skriver papper på att det är enskild egendom de pengarna som nu du har investerat som du hade innan ni blev tillsammans annars så har han rätten att få en bit av den kakan oxå - ett testamente hjälper inte riktigt heller utan du måste skriva att det är enskild egendom eller äktenskapsförord. - Om ni nu är gifta.

    Underligt. Just detta var vi hos en advokat som hjälpte oss att skriva testamente på. Att hemmet ska stå orört till den dagen jag går bort. Först då har hans barn möjlighet att ta ut sin del av hemmets tillhörigheter.
    Du måste lösa ut bonusbarnet isf.
  • Majz
    lilly skrev 2015-02-28 19:38:03 följande:

    Vad menar du? Är du rädd att du förlorar din lägenhet till din partner om ni gör slut? Om ni är sambos och egendomen är samboegendom (anskaffad för gemensamt bruk OAVSETT vem som betalt den och står på pappret)  ska den delas om ni gör en bodelning. Den som behöver lägenheten mest får den och får ev. lösa ut den andre. Även i detta fall när egendomen var din innan samboförhållandet så finns det (om möjligt) begränsad rätt för din sambo att ta över lägenheten om det finns väldigt särskilda skäl, se 22§ i sambolagen. Om du är gift så ska lägenheten ingå i en bodelning så länge den inte är enskild egendom, även här har din make rätt att ta över lägenheten om han har mest behov av den. Skriv gärna om jag missförstått dig, jag har inte läst tråden.


    Är dyrt m lght här å hade precis råd att köpa den här. Idag hade jag inte haft råd, priserna stiger här...

    Och det är självklart jag håller hårt i den. Boende är skitsvårt att få här.

    Köpte den innan han å jag träffades så anser ju att den är min å förblir min. En bostadsrätt som bara har mig som ägare. Han är skriven på adressen men betalar inget...

    Måste jag alltså skriva nåt papper som gör att jag är säker på att jag får behålla den vid en ev separation?

    Kanske svårt å förstå hur jag kan va så rädd om mitt boende men det är riktigt ont om lgh här och det budas vilt när de säljs och jag skulle inte klara att köpa m dagens priser...

    Har min dotter här vv så vill inte flytta fr byn...
  • Majz
    Rani skrev 2015-02-28 20:47:05 följande:

    This is what äktenskapsförord are for! Har ni sådant?


    Måste man ha det när man inte är gifta?
  • Ess
    Pescetarian skrev 2015-02-28 19:43:03 följande:
    Du måste lösa ut bonusbarnet isf.
    Man kan skriva att man önskar att särkullen ska vänta tills partnern gått bort, och då kanske locka med att hen får arvslotten istället för laglotten.
    Men barnet har rätt att få ut sin del direkt om hen önskar, fast det blir då bara laglotten och inget mer om det är skrivet som mitt förslag.

    Jag tycker nog det är bäst att lösa ut dem direkt. Men det beror på vilken kontakt man har, har dom växt upp med partnern som förälder, då har man en närmre kontakt.
    Själv önskar jag inte ha med hans barn mer att göra om han skulle gå bort, därför vill jag se till att lösa ut dem så fort det var klart med allt.
  • Majz

    Ah, googlade lite och det står att bodelning i sambolagen, inte omfattar saker inköpta innan man flyttade ihop.

    Då borde jag va säker mao :)

    Det vi köpt gemensamt ser jag som självklart att dela på

  • Rani

    Majz: Är man inte gifta så ärver man inte varandra och inte heller varandras barn. Då kan det vara bra att ha papper av andra anledningar (för att få behålla ett hus t ex) men inte just av denna anledning.

  • T0morrow
    annvian skrev 2013-07-24 16:46:16 följande:

    T0morrow skrev 2013-04-29 16:13:05 följande:
    Man kan inte sitta i orubbat bo när det finns särkullsbarn - den rätten har du inte. När din man dör så läggs ALLA era tillgångar i hop och sen delas det. - så mitt tips är att ni skriver papper på att det är enskild egendom de pengarna som nu du har investerat som du hade innan ni blev tillsammans annars så har han rätten att få en bit av den kakan oxå - ett testamente hjälper inte riktigt heller utan du måste skriva att det är enskild egendom eller äktenskapsförord. - Om ni nu är gifta.

    Underligt. Just detta var vi hos en advokat som hjälpte oss att skriva testamente på. Att hemmet ska stå orört till den dagen jag går bort. Först då har hans barn möjlighet att ta ut sin del av hemmets tillhörigheter.

    Konstigt eftersom LAGEN säger:  att om den avlidne efterlämnar så kallade särkullbarn, vilka har företräde framför den efterlevande maken/makan vad gäller att få ut sitt arv efter den avlidne.  - taget från: 


    www.lag24.se/a/makars-arvsr%C3%A4tt,-s%C3%A4rkullbarns-r%C3%A4tt-till-sitt-arv-samt-efterarv

  • lilly

    Precis. Det enda man kan göra är att de enbart får ut laglotten när föräldern går bort. Däremot kan ju barnen avstå från sin del till förmån för den efterlevande maken men det är en rättighet, ingen skyldighet. Däremot tror jag att det i praktiken mång gånger blir så att barnen väntar då man kanske inte alltid känner till lagen utan lever i missförståndet att makar ALLTID ärver varandra.


    T0morrow skrev 2015-03-03 10:41:42 följande:

    Konstigt eftersom LAGEN säger:  att om den avlidne efterlämnar så kallade särkullbarn, vilka har företräde framför den efterlevande maken/makan vad gäller att få ut sitt arv efter den avlidne.  - taget från: 

    www.lag24.se/a/makars-arvsr%C3%A4tt,-s%C3%A4rkullbarns-r%C3%A4tt-till-sitt-arv-samt-efterarv


Svar på tråden ska bonusbarn få ärva???