• Primus

Hur ofta kan man testa

Hej!

Jag har en dotter på 2,5 år. För lite mer än 1,5 år sedan testade  vi henne för allergier (blodprov) och det visade sig att hon är allergisk mot Ägg, Mjölkprotein, soja, Vete & jordnötter.

Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet om hur länge man ska vänta innan man testar henne igen och se hur det utvecklar sig? Hennes läkare tycker inte att vi ska testa henne förens hon är 5år. Jag tycker att det är lite för långt bort. Det kan ju hända ganska mycket under alla dessa år.  Allergier kan försvinna och nya utvecklas. 

FYI: Vi har inte gjort pricktest eller provokation.

Tacksam för all sort svart för vi ska gå vidare.

• Svar på tråden Hur ofta kan man testa
  • miss ly

Våran son har ett flertal allergier och han testar dom en gång per år.

• Primus

Hej!

Tack. Ja det är det jag läser överallt att alla gör det 1 gång/år. Förstår inte varför vår läkare ska vara så envis.

• miss ly

Vår läkare sa att vi skulle göra det för att hålla koll på hur hans allergier utvecklas och det känna rimligt!! Ring när det har gått ett år och be dom göra ett nytt test. Känns som att man själv måste ligga på lite för att få hjälp/vård nu för tiden..

• mangoglass

Att testa henne för nya allergier borde hon väll få göra när ni vill. Men ni vet ju redan att hon är allergisk mot detta? Varför göra ett nytt test så nära inpå då?

• mangoglass

Eller ja, det hade tydligen redan gått 1,5 år. Då kan jag tycka att det är lite väl länge tills hon är 5...

• Primus

Vi har äntligen fått tid för tester (imorgon). Fick bråka lite med de först.
    Sjuksköterskan ställde massor med dumma frågor och pratade massor av strunt för att slippa göra testet. Jag var så arg :)  

• Primus

Liten update!

Frugan var på vårdcentralen idag och pricktest gjordes. Visade sig att min flicka reagerade endast på Mjölk och inte längre på Ägg,  soja, Vete eller jordnötter.

Pricktestet gjordes av sjuksköterska men det hände inget mer. De hade sagt till frugan att vi blir kallade nästa år av läkaren för att testa flickan igen mot mjölk och sen fick hon gå. De har inte sagt nåt om vi ska provocera med mat eller om läkaren hör av sig sen, INGENTING. Jävla skumma människor.

Tänker ringa och begära blodtest för att vara på säkra sidan och samtidigt höra vad de har att säga om resultatet.   

Svar på tråden Hur ofta kan man testa