Hur funkar det med vätskor och medicin på flyget? resa till Turkiet.
Hejsan!
I juli ska jag och sambon åka till Turkiet i en vecka. Jag har läst en hel del om hur man ska packa mediciner och vätskor såsom ansiktskrämer, lotion, shampoo osv. Men inte riktigt fått något riktigt svar på mina google sökningar.
Så jag har ett par frågor som jag är tacksam att få svar på :)
- Kan man packa ner alla ''hudvårdsprodukter'' som tex solskydd, lotion, hårspray, shampoo, balsam, smink osv i resväskan eller är det krav på att de måste ligga i Handväskan?
Jag har bara hitta regler på att i handväskan får man endast ha max 100ml av varje produkt och det för inte bli mer än 1L sammanlagt.. det ska ligga i en försluten påse osv, verkar krångligt, kan man inte lägga det i stora resväskan istället?
- Jag har mediciner som är på recept och enligt läkemedelsverket så är en av dem klassad som narkotika. Hur får jag med mig det in i landet? Vad krävs för intyg för att det inte ska ta de ifrån mig? Ska dessa ligga i handväskan eller resväskan?
Jag läst lite om detta också men låter så krångligt, olika intyg Shengenområde eller inte osv osv.. så om någon kan ge ett rakt svar på den frågan så är jag tacksam :)
Några andra tips inför resan? :) Bra tips på vad man inte ska glömma att packa ner, vad som är onödigt att packa med sig osv :)
Tacksam för svar! Mvh // Amanda