• amaanda

Hur funkar det med vätskor och medicin på flyget? resa till Turkiet.

Hejsan!

I juli ska jag och sambon åka till Turkiet i en vecka. Jag har läst en hel del om hur man ska packa mediciner och vätskor såsom ansiktskrämer, lotion, shampoo osv. Men inte riktigt fått något riktigt svar på mina google sökningar.

Så jag har ett par frågor som jag är tacksam att få svar på :)

- Kan man packa ner alla ''hudvårdsprodukter'' som tex solskydd, lotion, hårspray, shampoo, balsam, smink osv i resväskan eller är det krav på att de måste ligga i Handväskan? 

Jag har bara hitta regler på att i handväskan får man endast ha max 100ml av varje produkt och det för inte bli mer än 1L sammanlagt.. det ska ligga i en försluten påse osv, verkar krångligt, kan man inte lägga det i stora resväskan istället?

- Jag har mediciner som är på recept och enligt läkemedelsverket så är en av dem klassad som narkotika. Hur får jag med mig det in i landet? Vad krävs för intyg för att det inte ska ta de ifrån mig? Ska dessa ligga i handväskan eller resväskan? 

Jag läst lite om detta också men låter så krångligt, olika intyg Shengenområde eller inte osv osv.. så om någon kan ge ett rakt svar på den frågan så är jag tacksam :)  

Några andra tips inför resan? :) Bra tips på vad man inte ska glömma att packa ner, vad som är onödigt att packa med sig osv :)

Tacksam för svar! Mvh // Amanda       

• Svar på tråden Hur funkar det med vätskor och medicin på flyget? resa till Turkiet.
  • Midnight
    amaanda skrev 2013-04-29 17:00:09 följande:
    Hejsan!

I juli ska jag och sambon åka till Turkiet i en vecka. Jag har läst en hel del om hur man ska packa mediciner och vätskor såsom ansiktskrämer, lotion, shampoo osv. Men inte riktigt fått något riktigt svar på mina google sökningar.

Så jag har ett par frågor som jag är tacksam att få svar på :)

- Kan man packa ner alla ''hudvårdsprodukter'' som tex solskydd, lotion, hårspray, shampoo, balsam, smink osv i resväskan eller är det krav på att de måste ligga i Handväskan? 

Jag har bara hitta regler på att i handväskan får man endast ha max 100ml av varje produkt och det för inte bli mer än 1L sammanlagt.. det ska ligga i en försluten påse osv, verkar krångligt, kan man inte lägga det i stora resväskan istället?

- Jag har mediciner som är på recept och enligt läkemedelsverket så är en av dem klassad som narkotika. Hur får jag med mig det in i landet? Vad krävs för intyg för att det inte ska ta de ifrån mig? Ska dessa ligga i handväskan eller resväskan? 

Jag läst lite om detta också men låter så krångligt, olika intyg Shengenområde eller inte osv osv.. så om någon kan ge ett rakt svar på den frågan så är jag tacksam :)  

Några andra tips inför resan? :) Bra tips på vad man inte ska glömma att packa ner, vad som är onödigt att packa med sig osv :)

Tacksam för svar! Mvh // Amanda       

I ditt incheckade baggage kan du packa vanliga flaskor med shampoo osv utan någon gräns på mängd. Självklart kan du packa alla vätskor i det incheckade baggaget om du vill.

I handbaggaget ska du packa dina vätskor i 1 genomskinlig återförslutningsbar enlitersplastpåse. Varje behållare får innehålla max 100 ml vätska. Det går inte att ta med en 300 ml behållare som det bara finns 100 ml kvar i. Varje behållaren får max rymma 100 ml. Alla dina vätskor som du vill ha i handbaggaget ska få plats i din plastpåse och den måste gå att stänga.

Glad
  • Aimee68

Du ska lägga ner allt som schampo, solkräm etc i resväskan. I handbagaget får du bara ha med dig max 100ml vätska  sammanlagt och det är ju egentligen inte mkt man har med sig i handbagaget. Du kanske bör ha med intyg från läkaren ifall iatt gällande dina mediciner men vi reser ett par ggr om året och har aldrig behövt öppna resväskan och där har vi flera olika mediciner som alvedon och annat. Så lägg ner de där och gärna intyg så kan du känna dig lugn.
    Det man har i handbagaget är väl oftast handsprit el tex linsvätska. Det går bra i en vanlig genomskinlig påse.
    Eftersom ni ska åka i juli så behövs med all säkerhet bara nån enstaka tunn långärmad tröja. Oftast är det väldigt varmt då. Bra att ta med sig är bla vätskeersättning, imodium.
    Trevlig resa{#emotions_dlg.flower}

• Aimee68

Oj, så resvan och jag har alltid trott att det är 100 ml allt som alltSkrattandesorry

• Vessla

Jag skulle inte lägga mediciner i resväskan utan bära dem som handbagage, detta då det alltid finns en rik att bagage försvinner och ja, då står man utan sina mediciner.

• hopparmamma

För medicinen så kontaktar du din läkare och ber om att få ett intyg utskrivet. Förklara varför du behöver det och vart du ska resa så du får rätt intyg. Det kan räcka med receptet, men idag är det ju rätt sällan man får ett utskrivet recept i handen. 

Reser du med spädbarn? Isåfall är det bra att känna till att barnmat och vätska till barnet är undantaget reglerna. Får vara större förpackningar än 100ml och behöver inte ligga i en påse. Däremot måste det vara obrutna förpackningar. Tyvärr känner inte alla i säkerhetskontrollen till det så man kan få be att få prata med en chef om de trilskas.

• amaanda

Oj! Här fick man massor med svar på kort tid :) tack så hemskt mycket!

Nu har jag ju fått svar på det jag ville :)

Har någon av er varit i Side, turkiet? :) Tänker hur shoppingen är, är det lite lugnare eller är det en väldig massa folk, fest och klubbar som är igång hela nätterna..? Vill gärna åka på någon utflykt, vad rekommenderar ni som är sevärt?

Har någon av er vågat er på Parasailing? Ser och låter livsfarligt, men verkar ändå helt fantastisk! Är detta något ni skulle vågat er på? Undra om det har det där i närheten :)

Vi ska bo på Sunprime Dogan Side Beach, reser med Ving och är borta över min födelsedag vilket ska bli helt fantastiskt underbart! Verkar vara något lugnare, där har det även ett spa om man vill skämma bort sig på stora dagen haha.. 

Och återigen, tack för engagemanget och alla svar :) Mvh  

Svar på tråden Hur funkar det med vätskor och medicin på flyget? resa till Turkiet.