• pralinen86

Introducera gluten

Min dotter är snart fyra månader och det börjar bli dags att introducera gluten. Jag helammar fortfarande och planerar att göra det till hon är iaf 6 månader. Vad rekommenderar ni att vi ska introducera för gluten? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Introducera gluten
  • Lilia

Varför ska det introduceras? Det får hon i sig naturligt med maten sedan.

• pralinen86

Enligt rekommendationer ska man introducera gluten tidigast från fyra månader men senast vid sex månader under skydd av amning.

• Natulcien

Kommer du att sluta tvärt att amma vid 6 månader? Eller kommer du att fortsätta att delamma? För om du kommer att fortsätta delamma så räcker det att du introducerar det senare, så länge det sker i skydd av amningen.

• pralinen86

Finns de ens de som planerar att sluta tvärt med att amma? Nej, jag tänkte fortsätta att delamma och ta introduktionen till mat i dotterns takt.
    Rekommendationerna är ju fortfarande att man ska göra det innan sex månaders ålder, så hon kommer ju fortfarande inte få i sig gluten naturligt genom maten eftersom jag förhoppningsvis fortfarande helammar då.

• Natulcien

Vi gav inenting med gluten förrän vid 7 månader, då sonen började smaka lite gröt. Sen fick han successivt smaka mer och mer, t.ex pasta, bröd etc. Jag slutade amma vid 11 månader.

• Natulcien
    pralinen86 skrev 2013-04-29 17:27:14 följande:
    Finns de ens de som planerar att sluta tvärt med att amma? Nej, jag tänkte fortsätta att delamma och ta introduktionen till mat i dotterns takt.
    Rekommendationerna är ju fortfarande att man ska göra det innan sex månaders ålder, så hon kommer ju fortfarande inte få i sig gluten naturligt genom maten eftersom jag förhoppningsvis fortfarande helammar då.
    Jag fick för mig det eftersom du ville börja med gluten redan nu..? Rekommendationen finns antagligen p.g.a. att många slutar amma allt tidigare. Det viktiga är, som sagt, att det sker i skydd av amningen.
  • pralinen86

Nej, planen är att följa livsmedelsverkets rekommendationer och då ska man ju ha introducerat gluten innan sex månaders ålder. Oavsett så funderar jag på vad som är smidigast att ge när de är så små. Jag tycker gröt verkar så "tungt" att börja med.

• Sandylol

Nu ammade inte jag, utan gav ersättning. Men vid fem månader ungefär började han få smakportioner av gröt. :)

• skogsvitter

Smakisar ska man enligt rek börja med vid 6 månder, så vänta du till dess.
    Gröt är ett mycket smidigt alternativ och inte alls "tungt" om bebisen har åldern inne, börjar man tidigare än 6 mån så ger ju nästan alla gröt som inte innehåller gluten alls, eller knappt något alls, just för att man alltså ska ta det extremt försiktigt när man introducerar gluten och börja med minimala mängder. En smula smörgås är också något man kan ge tidigt, ta från din egen macka tex om du äter det till frukost.

Men du är som sagt på tok för tidigt ute ännu! I synnerhet som du faktiskt planerar att fortsätta amma!

• Belevaere

Vi gav vår son liten bit macka, lite smörgåsrån, nåt kryddmått av vår gröt och liknande några gånger i veckan när vi introducerade gluten. Vilket skedde runt 5 månader.

Svar på tråden Introducera gluten