• pralinen86

Introducera gluten

Min dotter är snart fyra månader och det börjar bli dags att introducera gluten. Jag helammar fortfarande och planerar att göra det till hon är iaf 6 månader. Vad rekommenderar ni att vi ska introducera för gluten? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Introducera gluten
  • pralinen86
    skogsvitter skrev 2013-04-29 17:57:48 följande:
    Smakisar ska man enligt rek börja med vid 6 månder, så vänta du till dess.
    Gröt är ett mycket smidigt alternativ och inte alls "tungt" om bebisen har åldern inne, börjar man tidigare än 6 mån så ger ju nästan alla gröt som inte innehåller gluten alls, eller knappt något alls, just för att man alltså ska ta det extremt försiktigt när man introducerar gluten och börja med minimala mängder. En smula smörgås är också något man kan ge tidigt, ta från din egen macka tex om du äter det till frukost.

Men du är som sagt på tok för tidigt ute ännu! I synnerhet som du faktiskt planerar att fortsätta amma!
    Men hur kommer det sig att det står på livsmedelsverkets hemsida att man ska introducera gluten tidigast vid fyra månader men senast vid sex månader då?
    Jag planerar att fortsätta amma för att dottern ska få tid på sig att vänja sig vid vanlig mat efter sex månaders ålder, men jag planerar inte att amma mycket och länge efter det då tanken är att jag ska gå tillbaka till jobbet i höst.
  • pralinen86

För att förtydliga så tänker vi inte börja med några smakportioner förrän efter sex månaders ålder. Det handlar enbart om att börja introducera pyttesmå mängder gluten någon gång i veckan.

• pralinen86

Jag funderar på om det är jag som uppfattat rekommendationerna helt fel eftersom ingen än så länge verkar tänka som jag gör... Får kolla med BVC nästa vecka...

• FrkJenny
    pralinen86 skrev 2013-04-30 09:44:59 följande:
    Men hur kommer det sig att det står på livsmedelsverkets hemsida att man ska introducera gluten tidigast vid fyra månader men senast vid sex månader då?(...)
    Därför att om man får för sig att börja introducera mat innan sex månaders ålder så skall det absolut inte ske förrän bebisen är minst fyra månader.
    Ungefär så lät hela LMVs rekommendation tidigare; att man bör börja först vid sex månade med smakportioner och om man har bråttom absolut tidigast vid fyra månader. 

Nu har man ju skärpt rekommendationen något; att börja först vid sex månader men om man ändå tänker börja tidigare än så, så ska det inte vara i större mängd än ett kryddmått eller ett "slick på fingret" (och fortfarande inte förrän barnet är minst fyra månader). :)

Rekommendationerna om gluten utgår från forskningen men är anpassad efter verkligheten.
    Hade folk gjort som "man ska" så hade man ammat fullt i sex månader och fortsatt amma minst fram till ettårsdagen under tiden som man långsamt introducerar olika sorters mat, däribland glutenhaltiga livsmedel.

Planerar man att amma utifrån rekommendationerna så räcker det alltså gott att börja introducera gluten som ett livsmedel i mängden från sex månaders ålder, men tänker man sluta amma i förtid så är det också bättre att introducera även gluten i förtid, för att introduktionen skall ske "i skydd av amning".
  • pigglet
    Men hur kommer det sig att det står på livsmedelsverkets hemsida att man ska introducera gluten tidigast vid fyra månader men senast vid sex månader då?
    Det betyder att man kan vänta till 6 månader med att börja ge gluten. Inte alls att man måste börja vid 4 månader - utan man kan börja vid 4 månader men senast vid 6.
    Tänker du fortsätta amma efter 6 månader så går det alltså utmärkt att vänta tills barnet är 6 månader innan du ger gluten. 
  • pigglet

... glömde hur jag gjort. När det varit dags för smakportioner (6 månader) så har bebisen fått smaka köpesgröt, någon tesked så där.

• elinson
    Jag planerar att fortsätta amma för att dottern ska få tid på sig att vänja sig vid vanlig mat efter sex månaders ålder, men jag planerar inte att amma mycket och länge efter det då tankenJag tol är att jag ska gå tillbaka till jobbet i höst.
    Jag tolkar rekommendationerna om introduktion av gluten senast vid 6 månader är på grund av att mellan 4-6 månader ger de flesta pyttesmå portioner och därför blir det små och små mängder gluten som introduceras. Många bebisar är klara för lite större portioner efter 6 månader och då blir mängden gluten också större om man ger ex gröt. Den mängden är ganska tung för tarmen. 

En smakportion som innehåller gluten kan vara en tesked gröt som innehåller lite vete, råg eller korn. Havre innehåller inte gluten, men kan vara kontaminerad med gluten från andra kornslag. Ett litet kex (gärna osaltat),  en slurk välling. 

Tidigare var rekommendationerna att vänta med gluten till efter amning och efter 6 månader, då hade vi i Sverige en kraftig ökning av celiaki. Rekommendationen att introducera små mängder innan 6 månader i skydd av amning är för att man tror det skyddar mot celiaki. Många studier pekar på att de kan ge ett skydd. 

Barndietist och mamma om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
  • skogsvitter

Eftersom rek är att börja med smakisar vid 6 mån så tolkar jag helt enkelt det som att man ska börja ge gluten vid 6 mån, inte att detta "måste" ske före! Man kan börja före om man vill börja med smakprover. Att det står "senast" är bara för att fånga upp så många som möjligt innan de faktiskt hunnit sluta amma. Tror man att ordet senast egentligen betyder "före" så bör man kolla upp sin språkförståelse...

Det är skyddet av amning som är det viktiga, inte att man börjar så tidigt som möjligt. Då skulle ju rekommenationen vara grymt motsägelsefull.

Dessutom är bebisen 6 månader gammal i drygt 4 veckors tid
    Och din bebis är inte ens 4 månader ännu TS. Du har alltså 3 månader på dig innan du börjar närma dig "senast-gränsen"

• skogsvitter
    elinson skrev 2013-04-30 19:16:34 följande:
    Tidigare var rekommendationerna att vänta med gluten till efter amning och efter 6 månader, då hade vi i Sverige en kraftig ökning av celiaki. Rekommendationen att introducera små mängder innan 6 månader i skydd av amning är för att man tror det skyddar mot celiaki. Många studier pekar på att de kan ge ett skydd. 

Nja, ökningen av celiaki uppstod när man började tuta i alla att välling/gröt skulle ersätta bröstmjölk/ersättning från 4 månaders ålder, för att det var mer "mättande". Vågen av celiaki har minskat mycket drastiskt sedan man begränsade välling till tidigast från 6 månader, och förtydligade att man måste introducera gluten med stor försiktighet! Inte ösa i dem flera liter per dag! Detta var under 80-talet som man såg en så dramatisk ökning. Dvs långt innan man införde rekommendationen om att vänta tills efter 6 mån (den rek infördes 2003).
  • skogsvitter

celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/cdvardprogrambarn20121001/

"I mitten av 1980- talet ökade incidensen fyrfaldigt hos barn under 2 års ålder för att efter
    en tioårsperiod av hög incidens återgå till den tidigare nivån (3). Den kumulativa
    incidensen vid 2 års ålder var som högst för födelsekohorten 1993 med 4,4 fall per 1000
    födda. Under hela perioden fram till 2003 ökade incidensen långsamt hos äldre barn (4)."

2003 infördes rekommendationen om att vänta med smakportioner helt till 6 månaders ålder. Efter 1993 återgick man till en rekommendation om att introducera gluten långsamt och i små mängder under pågående amning, istället för att tvärt byta ut all amning mot  välling/gröt.

Svar på tråden Introducera gluten