• Anonym (hmmm)

Hjälper Cipralex mot ADHD?

Som rubriken lyder. Jag vet att det säkert finns en medicin avsett för ADHD, men kan Cipralex ha någon positiv effekt på ADHD?

Någon som vet? Eller någon som kan tala av egen erfarenhet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälper Cipralex mot ADHD?
  • Philippa
    Kennyaps skrev 2013-04-30 11:13:52 följande:
    Finns jätte mkt info ute på nätet har stått om det flera gånger i tidningar me ...
    Visst den funkar för vissa .
    Men många får ju mer problem än dom hade innan ...
    Det bästa e å inte äta nån medicin alls å lära sej tackla adhdn ...
    Å ja ville inte förarga nån alls ...
    Vissa behöver ju trots allt äta medicin för å klara vardagen å vissa klarar sej utan...

Jag vill att du länkar till nåt av dina påståenden......
  • Elin 885
    Philippa skrev 2013-04-30 11:31:10 följande:

Jag vill att du länkar till nåt av dina påståenden......
    jag klarade mig i 26 år utan min medicin eftersom jag då fick min diagnos men nu vill jag aldrig vara utan den.
    de personer som ovan pratar om kan mkt väl vara sådanna som inte gjort ordentliga uppföljningar, täta sådanna där man kollar blodtryck och puls.

utan medicinen går jag som en dvala, sover ca 12 timmar&dygn om inte mer.
    kul.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885

nu har jag mailat min öppenvårdsmottagning så får jag se vad de svarar.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Anonym (hmmm)

Men Cipralex kan man väl äta fast man har adhd utan att det förvärras? Jag menar ifall man äter det för depression.

• solbarnet

Jag har ätit alla tänkbara mediciner mot ADHD!

Cipralex är i första hand ett depp medel men funkade jätte bra på min ADHD!

Verkligen värd att pröva!!

Concerta åt jag i 8 år och inget jag kan rekomendera...     

• Anonym (hmmm)
    solbarnet skrev 2013-04-30 12:34:47 följande:
    Jag har ätit alla tänkbara mediciner mot ADHD!

Cipralex är i första hand ett depp medel men funkade jätte bra på min ADHD!

Verkligen värd att pröva!!

Concerta åt jag i 8 år och inget jag kan rekomendera...     
  • HaltaLotta

Min sambo äter concerta och cipralex, cipralexet i första hand mot deppression men enl hans läkare så kan kombon verka bra ihop mot själva adhdn också.

• jomma

Det är jättevanligt att personer med ADHD får depression och då har de nytta av cipralex!

• Anonym (hmmm)

Okej, tack för svara allihopa. En ny fråga, eller ja, samma egentligen. Hjälper Sertralin mot ADHD?   Hmm..

• Little Ms Chatterbox
    Kennyaps skrev 2013-04-30 08:46:35 följande:
    Adhd medicinerna me amfetamin e livs farliga ...
    Concerta e satt på eus röda lista vilket betyder att den e livsfarlig ...
    Så va väldigt försiktig me vad du tar imot av dina läkare ..
    Har adhd å har lärt mej leva utan mediciner.
    Det går me rätt inställning å träning...
    Inte för att jag tror på det där du skriver men det hör ju inte hit eftersom TS frågade om Cipralex, som är SSRI och Concerta som du pratar om är centralstimulerande. Helt olika saker.

Det som man kan medicinera mot ADHD, förutom med centralstimulerande är i så fall Strattera. Som påverkar hormonerna på något vis, jag vet inte riktigt vilka och hur.

Man kan kombinera de två olika medicinsorterna, det behöver inte vara just Concerta, kan vara Ritalin, Ritalina, Medikinet, Metamina, rent amfetamin osv.

Och jag får väl säga det att jag håller inte med Kennyaps över huvud taget. 
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (hmmm) skrev 2013-05-01 09:39:07 följande:
    Okej, tack för svara allihopa. En ny fråga, eller ja, samma egentligen. Hjälper Sertralin mot ADHD?   Hmm..
    Man kan få olika sorters mediciner för ADHD. Läkaren hittar, ofta i samråd med dig vad du ska ta. 
    Att det finns så många olika centralstimulerande är för att de funkar så olika. Frisättningen och hur länge det sitter i avgör valet av medicin.
    En del CS har en frisättning med 70% direktverkande och 30% långtidsverkande. Det gör att man får rätt så bra kraft i starten på morgonen. Medan det finns andra mediciner som har 40% direktverkande och 60% långtidsverkande, det är för de som behöver mer kraft i slutet av dagen och sen är det då hur länge de sitter i.

Så på det viset kan man laborera lite, en snabb medicin på morgonen och en långtidsverkande till lunch så klarar man hela dagen. Eller något annat, det är vad som behovet styr. 
    Sen så kombinerar man det med Strattera eller annan SSRI för att bli jämnare i humöret och jag tycker också att att man alltid ska äta Omega, antingen riktigt Omegarik kost eller kapslar.  
  • Kennyaps

Alla e ju olika så e det bara men av egen efarenhet vet ja ju att concerta å ritalin e helt värdelösa för just mej ialla fall...
    Gick ner massa i vikt blev manisk å fick ett "
    Pundigt " betende ...
    Men som jag sagt flera gånger alla e ju olika ..
    Plus att det inte har gjorts några långa kliniska prover på concerta å ritalin ...
    Me andra ord hur e man efter tjugo år me metylfenidat baserade mediciner det e de ju ingen som vet ....
    Kolla bara på biverkningarna tics ökad ångest oro kassa mage ...
    Å som jag sa innan så kommer nog concerta förbjudas för att den e ej bevisad effektiv å på gränsen till farlig..

• Little Ms Chatterbox
    Kennyaps skrev 2013-05-02 08:48:03 följande:
    Alla e ju olika så e det bara men av egen efarenhet vet ja ju att concerta å ritalin e helt värdelösa för just mej ialla fall...
    Gick ner massa i vikt blev manisk å fick ett "
    Pundigt " betende ...
    Men som jag sagt flera gånger alla e ju olika ..
    Plus att det inte har gjorts några långa kliniska prover på concerta å ritalin ...
    Me andra ord hur e man efter tjugo år me metylfenidat baserade mediciner det e de ju ingen som vet ....
    Kolla bara på biverkningarna tics ökad ångest oro kassa mage ...
    Å som jag sa innan så kommer nog concerta förbjudas för att den e ej bevisad effektiv å på gränsen till farlig..
    Eftersom Amfetamin har används sen 1930-talet. så tror jag att man har rätt så god vetskap om hur det påverkar personerna på lång sikt. 
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=17268
    3:e stycket efter den röda pluppen.

• solbarnet

Personligen slöt jag med concerta efter 8 år självmant då minnet blev total kasst, inlärningsproblem, psykos symptom...Dessutom fick jag så mycket tics att det inte gick att visa sig ute. Hjärtat har fått sig en smäll och är inte helt kryt efter concertan!

Kan inte rekommendera concerta längre än 1år   för tro mig effekterna blir bara värre och värre....

• Anonym (hmmm)

Jag tror att vi har kommit av oss lite i tråden här. Jag frågar inte vilken medicin som fungerar mot adhd, utan jag undrar helt enkelt NU om sertralin (som jag tar mot depression) kan ha någon som helst effekt mot adhd? Cipralexet har jag redan fått svar nu, nu undrar jag om Sertralin.

Ifall någon vet?

• jomma

Är det inte mycket bättre att du diskuterar detta med den behandlande läkaren?

• Little Ms Chatterbox
    Anonym (hmmm) skrev 2013-05-02 11:11:38 följande:
    Jag tror att vi har kommit av oss lite i tråden här. Jag frågar inte vilken medicin som fungerar mot adhd, utan jag undrar helt enkelt NU om sertralin (som jag tar mot depression) kan ha någon som helst effekt mot adhd? Cipralexet har jag redan fått svar nu, nu undrar jag om Sertralin.

Ifall någon vet?
    Båda ingår i gruppen SSRI, alltså Selektiva serotoninåterupptagshämmareSSRI (eng. Selective serotonin reuptake inhibitor
    (Från wikipedia)

Serotoninet gör att man mår bättre och mår man bättre så förhoppningsvis är det lättare att tackla de motgångar som man ofta dagligen stöter på och kan sabba en vardag för någon med ADHD. Då kan det hjälpa med någon SSRI, eller annat. Beroende på hur helheten se ut så väljer man någon av alla de olika antidepp medicinerna som finns på marknaden. Många har biverkningar, ibland behöver man byta för att hitta rätt men det är bättre att du diskuterar det med din läkare för att få med allt om dig, du kanske äter andra mediciner för blodtrycket eller andra saker och då är det viktigt att alla mediciner passar ihop. 

I korthet så kan man säga att man kan inte tro att det räcker med bara en sak för att få så bra vardag som det går när man har ADHD, medicin, livsomställande förändringar, rutiner, stöd från sjukvården och familj är alla lika viktiga för att man ska lyckas så bra det går.
  • Anonym (Adhd 2)

Jag har adhd och äter sertralin, fungerar mycket bra mot humörsvängningarna och känsligheten som jag har pga min adhd.

Svar på tråden Hjälper Cipralex mot ADHD?