• Anonym (existerar ni)

Söker er som adopterat bort/ska adoptera bort

Googlat en hel del men kan ej finna någon person/par som genomgått en adoption .Söker dig/er som vart förälder och på ett eller annat sett vart tvungen att ge upp ditt barn för adoption.Har frågor och tankar kring detta och vill gärna ta det med någon som själv är eller vart med om det. Jag finns på untiss@hotmail.com om någon vill bli "brev-vän" med mig eller inte vill ta disskutionen här i tråden. Hoppas du/ni finns. Kollar mailen då och då..

• Svar på tråden Söker er som adopterat bort/ska adoptera bort
  • George 1

Tror inte dessa finns på denna sida 

• Anonym (qwerty)

Min man har adopterat bort ett barn. Jag har tyvärr inte personlig erfarenhet, men har hört hans berättelse.

• Wimlan

I Sverige kan man inte planera för att adoptera bort sitt barn. Din fråga är "felformulerad". Vad menar du egentligen? Barn i Sverige har rätt till sina föräldrar och föräldrar kan inte bara bestämma sig för att vara surrogatföräldrar åt andra. Däremot kan ett barn placeras tillfälligt, som längst sex månader i taget, enligt socialtjänsten. I många fall blir dessa placeringar väldigt långvariga och familjehemsföräldrar kan efter tre år ansöka om en vårdnadsöverflyttning. Efter det behöver inte barnets placering omprövas var sjätte månad men är ändå inte bortadopterat. En man kan också adoptera sin frus barn, inte helt ovanligt men då saknas i regel barnets biologiska pappa. Söker du kanske kontakt med föräldrar vars barn är placerade på familjehem eller vad?

• babyloove

Visst kan man adoptera bort ett barn i Sverige. Har själv inte gjort det, men har en nära vän som gjort.

• Wimlan

Jag visste att det gick förr i tiden men visste faktiskt inte att det gick nu. Varför gör man det? I socialtjänstlagen står det att barn ska ha rätt till sina föräldrar..

• Anonym (.)
    Wimlan skrev 2013-04-29 21:09:00 följande:
    Jag visste att det gick förr i tiden men visste faktiskt inte att det gick nu. Varför gör man det? I socialtjänstlagen står det att barn ska ha rätt till sina föräldrar..
    det är väl klart att det går att adoptera bort sitt barn. hur tror du annars man gör om man blir oplanerat gravid och varken vill göra abort eller behålla? nu verkar det inte vara särskilt vanligt, men det är ju en annan sak.

ett barn har givetvis rätt till sina föräldrar, vilket inte måste vara biologiska föräldrar utan även adoptivföräldrar. 
  • Anonym (samma)

Det är samma grej som adoption men det heter inte det längre. Mitt ex var ett "sådant" barn o hans mamma berättade om detta. Hon hade så nära man kunde komma en adoption på han o hans brödrar.

• Wimlan
    Anonym (.) skrev 2013-04-30 08:12:12 följande:
    det är väl klart att det går att adoptera bort sitt barn. hur tror du annars man gör om man blir oplanerat gravid och varken vill göra abort eller behålla? nu verkar det inte vara särskilt vanligt, men det är ju en annan sak.

ett barn har givetvis rätt till sina föräldrar, vilket inte måste vara biologiska föräldrar utan även adoptivföräldrar. 
    Jag tror att om man blir oplanerat gravid och inte vill göra abort utan istället vill adoptera bort sitt barn, får man stöd och hjälp att ändra sig.
  • sina

Självklart kan man adoptera bort barn i Sverige. Det händer varenda år. De flesta av dem är närstående-/styvbarnsadoptioner, adoption av familjehemsbarn och adoption av vuxna barn, men visst förekommer det att barn adopteras bort till en familj de inte har en tidigare kontakt med.

• Anonym (xz)

För några år sedan var det ett repotage om en kvinna som adopterat bort sitt barn nästan direkt efter födseln, http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/hanna-adopterade-bort-sin-lille-son.  Har också läst ett svar i abor-snacket i ett annat forum där en kuraotor på abortmottagningen svarare om att det faktikst händer att barn adopteras bort fortfarande, men det var naturligtvis mycket ovanligt

• Smartie

Om det är tillåtet med utlandsadoptioner, måste det väl vara tillåtet med svenska adoptioner? Vad är skillnaden? Sen att det är ovanligt i Sverige är en annan sak, men det beror ju på att vi har fri abort plus att man inte måste lämna ifrån sig sitt barn om man inte vill. (Då får man istället hjälp och stöd av samhället.)

• Anonym (.)
    Wimlan skrev 2013-04-30 10:13:32 följande:
    Jag tror att om man blir oplanerat gravid och inte vill göra abort utan istället vill adoptera bort sitt barn, får man stöd och hjälp att ändra sig.

stöd och hjälp till att ändra sig? och den hjälpen blir en garanti till att man kommer att önska barnet? nej, det hör du säkert själv att det inte fungerar. ledsen om jag spräckte din tankebubbla...
  • Wimlan
    Anonym (.) skrev 2013-04-30 12:24:44 följande:

stöd och hjälp till att ändra sig? och den hjälpen blir en garanti till att man kommer att önska barnet? nej, det hör du säkert själv att det inte fungerar. ledsen om jag spräckte din tankebubbla...
    Oj, det var inte meningen att du skulle bli ledsen! 
  • Anonym (.)
    Wimlan skrev 2013-04-30 13:19:03 följande:
    Oj, det var inte meningen att du skulle bli ledsen! 

haha, oroa dig inte. Jag mår alldeles utmärkt
    Bra svar när man inte har mer att komma med för övrigt, det ska jag lägga på minnet  
  • SnurriggirrunS
    Anonym (.) skrev 2013-04-30 12:24:44 följande:

Det är ju en stor grej att ge upp sitt barn så naturligtvis vill väl alla att de biologiska föräldrarna är helt på det klara med vad dem ger upp innan det genomförs. Även om man kanske egentligen inte heller vill adoptera bort sitt barn men kanske väljer det för att det är det bästa för barnets skull (enligt föräldrarnas åsikt) så naturligtvis kan de få hjälp och stöd där.

Det handlar inte att övertala någon om att ändra sig men att ge bästa möjliga hjälp och stöd så att den biologiska modern och fadern känner att de gör rätt val oavsett vad de väljer.

• Emelie 491
    Anonym (xz) skrev 2013-04-30 10:51:30 följande:
    För några år sedan var det ett repotage om en kvinna som adopterat bort sitt barn nästan direkt efter födseln, www.dn.se/insidan/insidan-hem/hanna-adopterad....  Har också läst ett svar i abor-snacket i ett annat forum där en kuraotor på abortmottagningen svarare om att det faktikst händer att barn adopteras bort fortfarande, men det var naturligtvis mycket ovanligt

Om du har läst mer än rubriken skulle du märka att det handlade om en svernsk kvinna som adopterade bort sin son i Italien. Så det är ju inte så relevant för svenska adoptioner (inom Sverige allltå)
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Anonym (qwerty)

Visst kan man adoptera bort sitt barn i Sverige. Som sagt har min man gjort det. Mamman fick prata med kurator och de fick vara med och ha önskemål på de blivande adoptivföräldrarna. Mamman fick kejsarsnitt och hon valde att varken se eller röra barnet. Det togs direkt iväg. De fick veta könet och tilltalsnamnet på barnet som adoptivföräldrarna valde. De fick även en bild. Barnet har givetvis rätt att när hen är 18 få veta vilka hens biologiska föräldrar är och risken finns ju att det om några år står en ung människa och ringer på dörren...

Svar på tråden Söker er som adopterat bort/ska adoptera bort