• rolinskitjejen

Hjälp min hund behöver gå ner i vikt!

Jag har en 8 årig dvärg schnauzer som väger 8,3 kg. Han är ganska grov över bröstet och ryggen det har han alltid varit. Även när han vägde 5 kg och var sjuk. Han har pankeratit och äter bara royal canin hapatic ca 3 dl omdagen. Han får aldrig godis eller något annat än just sitt foder med undantag till en gurkskiva varje lördag. Han mår dåligt om han äter annat därför får han inget. Jag brukar ta med honom på mina korta löprundor ca 3ggr veckan då blir det mellan 3-10 km. Han får inte följa med på de längre. De dagar vi inte springer går vi långpromenad på ca 5-10 km och då har han två vovve kompisar med så det blir mycket bus. Ändå går han upp i vikt. Hur ska jag få honom i bättre vikt? Han äter ju inte direkt mycket. Någon med bra tips?

• Svar på tråden Hjälp min hund behöver gå ner i vikt!
  • Dexter dot com

Eftersom jag antar att du inte kan ställa honom på ett bantningsfoder så har du bara 2 alternativ, öka motionen och/eller minska hans fodergiva.
    Min dvärgschnauzer på 7,5 kg äter 2 dl lightfoder per dag för att inte bli tjock, vi promenerar minst 3 timmar per dag.
    Har du pratat med vet om det kan bero på hans sjukdom? 

• rolinskitjejen

Jag får kanske minska ner på maten ändå. Det har inte slagit mig att han blivit tjock förrens en gammal bekant och jag sågs och den utbrister "är det xxx? Vad tjock han blivit" oops Jag kommer boka en tid för hälsoundersökning i morgon.

• Dexter dot com
    rolinskitjejen skrev 2013-04-29 19:10:58 följande:
    Jag får kanske minska ner på maten ändå. Det har inte slagit mig att han blivit tjock förrens en gammal bekant och jag sågs och den utbrister "är det xxx? Vad tjock han blivit" oops Jag kommer boka en tid för hälsoundersökning i morgon.
    Han väger ju inte speciellt mycket för att vara en hane, är han verkligen överviktig eller tycker du det för att han tidigare varit mager och vägt 5 kg? Det är ju en balansgång för man vill ju inte ha en vrålhungrig hund heller. Får han inte äta annat foder pga av hans sjukdom?
  • rolinskitjejen

Är det för långt för honom att springa längre än 10km? I så fall kan han ju följa med på de längre rundorna oxå. Men jag är rädd det blir för långt och han är ju inte direkt en stor hund och rädd för hans ledser och så.

• rolinskitjejen
    Dexter dot com skrev 2013-04-29 19:15:03 följande:
    Han väger ju inte speciellt mycket för att vara en hane, är han verkligen överviktig eller tycker du det för att han tidigare varit mager och vägt 5 kg? Det är ju en balansgång för man vill ju inte ha en vrålhungrig hund heller. Får han inte äta annat foder pga av hans sjukdom?

Dexter dot com skrev 2013-04-29 19:15:03 följande:

Enligt rasstandard så ska dv väga mellan 4-8 kg och 0,3 är ju mer för en hund än en människa och han är ju en liten hund. Han måste enligt vet äta det fodret.
  • Dexter dot com

Helt ärligt känner jag ingen dshane som ligger under 8 kg och håller rastandarden :) Min tik och syrrans 2 ds tikar ligger runt 7,5-8 kg och ingen av dom är tjocka. Strunta i vikten och känn på honom,känner du revbenen utan att trycka hårt är det ingen fara.
    Ds är ju ingen ras med ledproblem men jag skulle nog försöka öka vardagspromenaderna istället för längre löpturer några gånger i veckan även om jag inte tror att det gör någon skada om du ökar löpturerna succesivt. 

• rolinskitjejen
    Dexter dot com skrev 2013-04-29 19:29:31 följande:
    Helt ärligt känner jag ingen dshane som ligger under 8 kg och håller rastandarden :) Min tik och syrrans 2 ds tikar ligger runt 7,5-8 kg och ingen av dom är tjocka. Strunta i vikten och känn på honom,känner du revbenen utan att trycka hårt är det ingen fara. Ds är ju ingen ras med ledproblem men jag skulle nog försöka öka vardagspromenaderna istället för längre löpturer några gånger i veckan även om jag inte tror att det gör någon skada om du ökar löpturerna succesivt. 

Dexter dot com skrev 2013-04-29 19:29:31 följande:
    Helt ärligt känner jag ingen dshane som ligger under 8 kg och håller rastandarden :) Min tik och syrrans 2 ds tikar ligger runt 7,5-8 kg och ingen av dom är tjocka. Strunta i vikten och känn på honom,känner du revbenen utan att trycka hårt är det ingen fara. Ds är ju ingen ras med ledproblem men jag skulle nog försöka öka vardagspromenaderna istället för längre löpturer några gånger i veckan även om jag inte tror att det gör någon skada om du ökar löpturerna succesivt. 

Jag kan inte både löpa och sedan gå på långpromenad, och får inte jag träna klättrar jag på väggarna. Jag springer längre någon gång i veckan och kortare i bland, jag springer ofta lopp oxå. Men vi får väl testa vad som värkar bäst. Jag har funderat på att simma honom men han HATAR vatten.
  • Dexter dot com
    rolinskitjejen skrev 2013-04-29 19:36:04 följande:

Jag kan inte både löpa och sedan gå på långpromenad, och får inte jag träna klättrar jag på väggarna. Jag springer längre någon gång i veckan och kortare i bland, jag springer ofta lopp oxå. Men vi får väl testa vad som värkar bäst. Jag har funderat på att simma honom men han HATAR vatten.
    Min hatar också vatten :) Ta ett snack med vet först och kolla om han verkligen är överviktig och hör om dom tycker han håller för längre löpturer.
  • rolinskitjejen
    Dexter dot com skrev 2013-04-29 19:45:12 följande:
    Min hatar också vatten :) Ta ett snack med vet först och kolla om han verkligen är överviktig och hör om dom tycker han håller för längre löpturer.

Dexter dot com skrev 2013-04-29 19:45:12 följande:

Är din oxå så att den går omvägar runt vattenpölar och när det regnar ute bara gör sitt och vill in igen? Min kan till och med gömasig om det är dags för promenad och han vet det regnar
  • hundpuss

Jag tycker inte att man helt och hållet ska stirra sig blind på rasstandarden. 
    Enligt rasstandarden för min ras så väger han 1,5 kg för mycket. Men han ser inte tjock ut. Det är muskler och en bra stomme som väger. 

Besök en veterinär och ta upp dina funderingar.  
    Om hunden kan äta morötter så är rivna sådana i torrfoder bra bukfylla om man vill dra ner på fodermängden.

Vad gäller träning och aktivering, så kolla upp höfter/armbågar/hjärta och uteslut isf ev problem, sen kan ni ju vara så pass aktiva som du känner är rimligt utan att du behöver vara orolig för hundens fysik.  

Jag tycker det låter som att du är mkt aktiv med din hund, och kanske finns det en normal anledning till att han lagt på sig lite. Har ni varit ute och sprungit i vinter? Eller har han tagit det mer lugnt då? Om han haft en mer stillasittande vinter så kan säkert det bidra också.  

• rolinskitjejen

Vi är lika aktiva året runt, jag ska prova om han tycker morot är gott och så klart prata med en vet. Han ska ju bli behandlad på bästa sätt och en hälsoundersökning är nog bra. Eftersom han tidigare varit sjuk med.

• YummyMami

Vägde min hund under veckan i samband med chipkastrering av andra hunden. Under halvåret som vi har kämpat med att få denna kastrerade hanne att gå ner i vikt, så visade vågen +1kg?! BRA JOBBAT LIKSOM!

Svar på tråden Hjälp min hund behöver gå ner i vikt!