Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Hjälp min hund behöver gå ner i vikt!

Eftersom jag antar att du inte kan ställa honom på ett bantningsfoder så har du bara 2 alternativ, öka motionen och/eller minska hans fodergiva.
    Min dvärgschnauzer på 7,5 kg äter 2 dl lightfoder per dag för att inte bli tjock, vi promenerar minst 3 timmar per dag.
    Har du pratat med vet om det kan bero på hans sjukdom? 

• Dexter dot com
    rolinskitjejen skrev 2013-04-29 19:10:58 följande:
    Jag får kanske minska ner på maten ändå. Det har inte slagit mig att han blivit tjock förrens en gammal bekant och jag sågs och den utbrister "är det xxx? Vad tjock han blivit" oops Jag kommer boka en tid för hälsoundersökning i morgon.
    Han väger ju inte speciellt mycket för att vara en hane, är han verkligen överviktig eller tycker du det för att han tidigare varit mager och vägt 5 kg? Det är ju en balansgång för man vill ju inte ha en vrålhungrig hund heller. Får han inte äta annat foder pga av hans sjukdom?
  • Dexter dot com

Helt ärligt känner jag ingen dshane som ligger under 8 kg och håller rastandarden :) Min tik och syrrans 2 ds tikar ligger runt 7,5-8 kg och ingen av dom är tjocka. Strunta i vikten och känn på honom,känner du revbenen utan att trycka hårt är det ingen fara.
    Ds är ju ingen ras med ledproblem men jag skulle nog försöka öka vardagspromenaderna istället för längre löpturer några gånger i veckan även om jag inte tror att det gör någon skada om du ökar löpturerna succesivt. 

• Dexter dot com
    rolinskitjejen skrev 2013-04-29 19:36:04 följande:

Jag kan inte både löpa och sedan gå på långpromenad, och får inte jag träna klättrar jag på väggarna. Jag springer längre någon gång i veckan och kortare i bland, jag springer ofta lopp oxå. Men vi får väl testa vad som värkar bäst. Jag har funderat på att simma honom men han HATAR vatten.
    Min hatar också vatten :) Ta ett snack med vet först och kolla om han verkligen är överviktig och hör om dom tycker han håller för längre löpturer.
Svar på tråden Hjälp min hund behöver gå ner i vikt!