• mee79

SGI inom vården

hej! sist jag ansökte om vård av barn ändrade jag även min årsinkomst som inte varit ändrad hos er på 2 år. pratade idag med en handläggare som sa att dom skickat förfrågan om min inkomst till min arbetsgivare. jag sa då att jag utgått från den årsinkomst som står i min deklaration, medan hon menade att det är inkomsten jag hade när jag tog ut VAB dagar som räknas.. jag jobbar inom vården och har ojämn inkomst, vilket är det då som gäller?

• Svar på tråden SGI inom vården
  • Försäkringskassan

Hej,
    Grundregeln när man räknar SGI är att man räknar på hur mycket man skulle tjäna på ett helt år framåt i tiden om man inte skulle vara sjuk. Deklarerad inkomst från arbetsgivare är inte exakt samma sak som sjukpenninggrundande inkomst(SGI), även om det ofta kan vara ungefär samma summa. Exempelvis den extra semesterersättningen är inte sjukpenninggrundande. Dessutom blir inte deklarerad inkomst rättvis heller om man själv har haft mycket frånvaro på grund av sjukdom, föräldraledighet eller av andra orsaker som skyddar ens sjukpenninggrundande inkomst.

Här kan du läsa mer om SGI om du är anställd.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

Hälsningar,
    Anders,  handläggare

• mee79

okej. tack! en annan fråga då ang SGI. jag är gravid och har gått ner till 90 % i stället för 100%: är det så att ens SGI är skyddadd (på 100%) om man går ner i tid 6 månader innan beräknad förlossning? så det är när jag jobbade heltid som räknas?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har arbetat heltid stadigvarande i 6 månader innan du gick ned till 90% så kommer inte din SGI att påverkas.

Hälsningar

Doris, handläggare
Svar på tråden SGI inom vården