• Flickan och kråkan

Löss - lusmedel

Hej!

Jag har under en dryg veckas tid haft rejäl klåda i huvudet och i axlar och rygg. Har varit i kontakt med vården och t.o.m. tagit gallsyreprover.....och så såg jag igår kväll äldsta sonen också klia sig i huvudet och tanken slog mig....LÖSS! Och visst har vi löss, både barnen och jag.

Någon som har erfarenhet av löss och lusmedel som gravid? På apoteket hade de linicin där en av produkterna enligt bipacksedeln ska vara ok när man är gravid. Ogillar att använda en massa preparat som gravid, men måste ju bli av med det här eländet.

Någon med lustips eller som vet vad som är ok som gravid. Får lite svävande svar från alla håll - apotek, BM etc. 

• Svar på tråden Löss - lusmedel
  • Tarren

Har inte testat själv, men har hört att kokosolja ska funka, man ska kleta in det i hela håret och låta det verka en bra stund ... Plus att man måste kamma kamma kamma.
    Har en kam som jag köpt på lusfri.se som ska vara en av det bättre kammarna.

• ummabdilleh

Min dotter smittade mig med löss. Vi testade alla medel som fanns vilket vi betalade ca 1000 kr i månaden, för de kom tillbaka varje 2 veckor trots vi inte hade nära kontakt under den tiden, tvättade sängkläder m.m. Tillslut efter 5 månader av lössplåga köpte jag tenutex från apoteket och då försvann de äntligen

• Flickan och kråkan
    ummabdilleh skrev 2013-04-30 12:30:20 följande:
    Min dotter smittade mig med löss. Vi testade alla medel som fanns vilket vi betalade ca 1000 kr i månaden, för de kom tillbaka varje 2 veckor trots vi inte hade nära kontakt under den tiden, tvättade sängkläder m.m. Tillslut efter 5 månader av lössplåga köpte jag tenutex från apoteket och då försvann de äntligen
    Men tanutex rekommenderas inte för gravid som jag förstått det. Får bli nödlösning när liten är född om det inte ger sig innan dess.
  • Flickan och kråkan
    Tarren skrev 2013-04-30 10:57:42 följande:
    Har inte testat själv, men har hört att kokosolja ska funka, man ska kleta in det i hela håret och låta det verka en bra stund ... Plus att man måste kamma kamma kamma.
    Har en kam som jag köpt på lusfri.se som ska vara en av det bättre kammarna.
    Har skaffat den kammen. 
  • mammamebarn

Elektrisk luskam!

Efter att ha kämpat med både det ena och andra lusmedlet i 2 års tid (både receptfria och recpetbelagda) köpte jag en elkam, sen tog det inte lång tid innan barnen var lusfria. 

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • ummabdilleh
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-30 14:19:01 följande:
    Men tanutex rekommenderas inte för gravid som jag förstått det. Får bli nödlösning när liten är född om det inte ger sig innan dess.

Flickan och kråkan skrev 2013-04-30 14:19:01 följande:

Oj jag missade att du e gravid. Kolla ett annat medel jag tror den heter anti lice eller nåt. Man ska ha den över natten och både äggen och lössen kvävs.
  • Flickan och kråkan
    ummabdilleh skrev 2013-04-30 19:24:10 följande:

Oj jag missade att du e gravid. Kolla ett annat medel jag tror den heter anti lice eller nåt. Man ska ha den över natten och både äggen och lössen kvävs.
    Ja, jag har ett lusmedel som fungerar likadant men ett annat märke som ska vara ok när man är gravid enligt bipacksedeln. Känns ändå lite sådär med diverse preparat när man är gravid.
  • MartinaE

Du kan dammsuga håret! Ta bort munstycket och dammsug igenom håret, kamma, dammsug igen ock upprepa. Äggen kan vara svåra att få med men de levande lössen försvinner. Upprepa varje dag tills alla ägg har kläckts. Det finns kammar att köpa till dammsugaren, men det funkar lika bra utan kam.

• Flickan och kråkan
    Fluffguf skrev 2013-04-30 21:56:23 följande:
    Jag förstår att det kan kännas läskigt när man är gravid, men linicin är som du skriver helt ofarligt att använda när man är gravid, det innehåller inget gift eller något sådant utan silikonolja som kväver lössen. www.linicin.se/behandla-loss/linicin-15-min-s.../
    Ja, nu har jag använt det i kväll och kammat ordentligt. Märkligt nog nästan inget som fastnade i kammen, men å andra sidan har jag kammat noga både igår kväll med balsam, i morse och men nitfix-kammen på eftermiddagen så förhoppningsvis går det att bli av med eländet. 

Har behandlat barnen och kammat dem med. 
Svar på tråden Löss - lusmedel