Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Vid vilken ålder skulle ni resa?

Vad är det för resemål ni planerar att åka till?

• evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-02 13:52:32 följande:
    Visserligen ar det lattare att flyga med en liten bebis, men personligen skulle jag vara lite nervos att ta med ett sa litet barn till ett valdigt exotiskt omrade. Det ar ju svart med vaccinationer (som de inte fatt annu, eller ar for sma att ta), malariaskydd, vattenkvaliteten, om man ammar och sjalv blir tex rejalt magsjuk etc. Jag ar en van resenar sa for mig sjalv eller aldre barn ar jag inte lika orolig, mest for en liten liten bebis sa skulle ju situationen bli lite mer allvarlig. 
    Precis vad jag tänkte på och det var därför jag frågade vilka resmål som var aktuella.  Jag skulle t ex  helt avstå ifrån att åka till områden med malaria med småbarn.
  • evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-03 09:44:59 följande:
    Ja, jag skulle nog skippa indien med en 5-manaders bebis, och alla hogrisk omraden for malaria. Om man vill aka till ett varmare stalle under vart vinterhalvar sa ar det ar val lite mindre risk pa stallen som sodra sydamerika (Argentina, Brasilien utanfor tropikomradena), Sydafrika, Australien, sydvastra USA, Nordafrika. Nya Zeeland har sommar, men deras klimat ar lite mer som Sverige sa inte garanterat varmt, de ligger ju lite for langt soder ut. Jag skulle nog akt nar den yngsta blev lite aldre, som nagon sa sa har man ju lekfaktorn mellan barnen, plus att halsoriskerna blir mindre och framforallt sa far ju bada barnen lite mer behallning av resan. A andra sidan sa kostar det ju mer med tva aldre barn
    Jo, precis.
  • evaoregon

Personligen så tycker jag att små barn kan uppskatta en resa och ha mycket roligt även om de inte kommer ihåg resan i flera år.

• evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2013-05-06 16:24:15 följande:
    Ett alternativ vore iofs att åka till Kanarieöarna till vintern och spara ett mer exotiskt resmål till senare men det är ju inte direkt vad jag drömmer om
    Det kan ju vara exotiskt utan att ha malaria och andra sjukdomar.  T ex Hawaii ligger långt borta, men har inte en massa läskiga sjukdomar.  Flyga långt med barn under året tycker jag inte är något större problem, det har jag gjort och mina barn har mest ätit och sovit.  
  • evaoregon
    mia maria skrev 2013-05-06 20:33:19 följande:
    Jag tycker likadan't!
    Mina barn har rest sedan de var åtta månader resp. tre år, o de har varit glada o nöjda o haft roligt på alla våra resor.
    Sen är det klart att de inte kommer att komma ihåg alla resor när de blir vuxna, men det är heller inte syftet med våra resor  
    Nä, ibland räcker det att de har kul när de är där! Glad
  • evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-06 21:12:48 följande:
    Oh ja, Hawaii ar ett harligt stalle, dit skulle jag aka med smabarn (om man nu anda ar villig att flyga langt). 

Sen tycker jag att det ar lite skillnad pa Medelhav och Medelhav. Det ar ju inte direkt samma sak att sitta pa spanska solkusten eller i Turkiet, som pa Korsika, eller Djerba, eller Tel Aviv. Ja, samma hav, men verkligen olika upplevelser. 
    Ja, det finns många olika platser runt Medelhavet!  
  • evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-07 14:01:55 följande:
    till hawaii, ja, langt, men bekvamt med barn. Ta nagra dagars mellanlandning i USA, vi brukar stanna till i San Fransisco, sa bryter det av resan och man far se lite annat ocksa. Da blir flygningen inte sa mycket varre an ca 10 tim plus ca 7 tim. Men fordelen med Cap Verde ar val att ni inte far nagon jetlag att tala om sa det ar ju lattare med en bebis, och sa ar ju inte fallet med Hawaii, men det kanske kvittar om ni ska vara borta lange  
    Jetlagen till USA är inte så farlig, den blir värre när man är tillbaka i Sverige.  Jag bor i USA och upplever alltid jetlaggen som mycket värre när jag åker till Sverige än när jag kommit tillbaka till USA.  

San Francisco är en väldigt trevlig stad.  Västindien och Florida är annars andra alternativ som ligger närmare än Hawaii och det lär inte ta längre tid att flyga dit än till Indien.   
Svar på tråden Vid vilken ålder skulle ni resa?