• Anonym (stolt)

Hur kan ni socionomer fortsätta skicka klienter till Bromstensgården?

Bromstensgården, en av de sämsta utredningshemmen i Sverige. Ändå fortsätter Socialtjänsten att skicka familjer dit för "utredning". Varför gör ni det? Hur kan ni sen titta föräldrarna i ögonen och säga att ni tar barnen ifrån dem, baserat på utredningen från Bromstensgården? Har ni ingen yrkesstolthet och heder?

• Svar på tråden Hur kan ni socionomer fortsätta skicka klienter till Bromstensgården?
  • Anonym (Insatt)
    Anonym (stolt) skrev 2013-07-24 00:07:21 följande:
    Nej. Har JAG påstått det eller varför antar du det?

Ja, inlägg 83!
  • adina01
    Anonym (stolt) skrev 2013-07-23 23:47:16 följande:
    Många familjehem och institutioner tjänar stora pengar på omhändertaganden av barn. Det är ingen hemlighet. Och många barn förlorar mycket på vården.
    Det är väl klart att alla som driver någon form av boende alla kategorier tjänar pengar på detta, men det påstås gång efter gång att kommunerna TJÄNAR pengar på omhändertagna barn och därför omhändertar barn utan orsak i någon form av VINSTSYFTE.

All form av ingripande med placering/boende oavsett om det gäller barn, missbrukare, handikappade eller äldre medför en stor kostnad för kommunen och görs så sällan som möjligt.Det dyker upp reportage om äldre som lever i ren misär i sina hem för att kommunen anser att de visst klarar sig med att någon som kommer med mat till dem eller svårt handikappade som får väldigt lite assistenthjälp allt för att kommunerna måste spara pengar.
  • Anonym (stolt)
    Anonym (Insatt) skrev 2013-07-24 06:10:36 följande:

Ja, inlägg 83!
    Jag skrev:

Men kan upplysa om att när kommunerna får mellan 37 500-50 000 per månad i stöd per LVUbarn och en placering i familjehem, enligt många socionomer, inte kostar mer än 4000-5000 i ersättning till familjehemmen, så ser man naturligtvis att det blir ett plus i kassan för kommunen med mellan 335000-46 000 kronor per månad för de familjehemsplacerade barnen... Men nu vet både du och jag att familjehemmen oftast får betydligt mer betalt än så, men det brukar socionomerna inte vilja prata så högt om.

Så varför inte läsa det jag skriver istället för att hitta på? Är även du en av alla dessa socionomer i tråden som inte klarar av att läsa skriven text utan att läsa mellan raderna och göra egna vinklingar? Inte konstigt att socialtjänsten får så mycket kritik både i samhället generellt men från ledande håll i landet.
  • Queenie70
    Anonym (stolt) skrev 2013-07-24 10:34:16 följande:
    Jag skrev:

Men kan upplysa om att när kommunerna får mellan 37 500-50 000 per månad i stöd per LVUbarn och en placering i familjehem, enligt många socionomer, inte kostar mer än 4000-5000 i ersättning till familjehemmen, så ser man naturligtvis att det blir ett plus i kassan för kommunen med mellan 335000-46 000 kronor per månad för de familjehemsplacerade barnen... Men nu vet både du och jag att familjehemmen oftast får betydligt mer betalt än så, men det brukar socionomerna inte vilja prata så högt om.

Så varför inte läsa det jag skriver istället för att hitta på? Är även du en av alla dessa socionomer i tråden som inte klarar av att läsa skriven text utan att läsa mellan raderna och göra egna vinklingar? Inte konstigt att socialtjänsten får så mycket kritik både i samhället generellt men från ledande håll i landet.

Du skrev att det naturligtvis blir klirr i kassan....

Sluta Skyll på att du blir missförstådd när det helt uppenbart är du som målat in dig i ett hörn...
  • Anonym (stolt)
    Queenie70 skrev 2013-07-24 10:45:08 följande:

Du skrev att det naturligtvis blir klirr i kassan....

Sluta Skyll på att du blir missförstådd när det helt uppenbart är du som målat in dig i ett hörn...
    Snälla rara du. Menar du att du inte förstår vad jag skriver? Läs HELA stycket. Läs även det fetmarkerade, alltså det jag särskilt vill framhäva, så kanske du förstår vad jag menar. Jag kan bara hoppas att du skriver i nästa svar att det klickat till. Jag har INTE målat in mig i något hörn, utan förväntade mig att de jag debatterar med, givetvis förstod vad jag skriver. Jag vet inte om jag klarar av att vara tydligare än så. Jag hoppas bara att du en sista gång klarar av att läsa allt, och förstå att hela stycket hänger ihop. Flört
  • Queenie70
    Anonym (stolt) skrev 2013-07-24 10:49:10 följande:
    Snälla rara du. Menar du att du inte förstår vad jag skriver? Läs HELA stycket. Läs även det fetmarkerade, alltså det jag särskilt vill framhäva, så kanske du förstår vad jag menar. Jag kan bara hoppas att du skriver i nästa svar att det klickat till. Jag har INTE målat in mig i något hörn, utan förväntade mig att de jag debatterar med, givetvis förstod vad jag skriver. Jag vet inte om jag klarar av att vara tydligare än så. Jag hoppas bara att du en sista gång klarar av att läsa allt, och förstå att hela stycket hänger ihop.

Javisdt alla andra är idioter som inte lyckas tolka dina geniala inlägg....så måste det ju varas.
  • Anonym (stolt)
    Queenie70 skrev 2013-07-24 10:58:47 följande:

Javisdt alla andra är idioter som inte lyckas tolka dina geniala inlägg....så måste det ju varas.
    Du vill inte ens försöka märker jag. Vilken förebild du är för sockåren med förutfattade åsikter och din oförmåga att läsa vad som verkligen står i min text, istället för att göra en egen tolkning och påstå att det står saker som det inte gör. Du bevisar problemen som finns inom det området, på ett brilliant sätt. Tack för det.
  • Anonym (Så var de sagt)
    Anonym (stolt) skrev 2013-07-24 11:03:58 följande:
    Du vill inte ens försöka märker jag. Vilken förebild du är för sockåren med förutfattade åsikter och din oförmåga att läsa vad som verkligen står i min text, istället för att göra en egen tolkning och påstå att det står saker som det inte gör. Du bevisar problemen som finns inom det området, på ett brilliant sätt. Tack för det.

• Anonym (Stämmer)
    Anonym (stolt) skrev 2013-07-23 23:47:16 följande:
    Många familjehem och institutioner tjänar stora pengar på omhändertaganden av barn. Det är ingen hemlighet. Och många barn förlorar mycket på vården.

Det stämmer, tyvärr. Jag har i tjänsten haft kontakt med ett HVB-hem på en liten ort. Hemmet är en stor arbetsgivare för kvinnor på den orten (det är det, äldreboendet, dagiset, hemtjänsten och konsumbutiken som är nästan de enda möjligheterna för kvinnor om de inte ska pendla). Det finns därför en massa krafter som verkar för att hemmet alltid ska vara fullbelagt.

Därför tar de in boende som inte alls passar ihop. T.ex. en storväxt, aggressiv tjej som knarkat, horat och suttit inne för misshandel, och andra av liknande typ, tillsammans med en tyst, blyg och förskrämd tonårsflicka med AS som ska utredas tillsammans med sitt spädbarn. Den senare flickan fick ju ett helvete där, och skulle samtidigt försöka göra ett moget och stabilt intryck för personalen så att hon skulle få behålla sitt barn...

Det händer massor av hemskt i Välfärdssverige, som folk i allmänhet aldrig får veta om!   
  • Anonym (Stämmer)
    Queenie70 skrev 2013-07-24 00:03:51 följande:

Du lovade att svara rakt på min fråga på om DU tror att socialtjänsten och kommunen gör ekonomiska VINSTER på att ta lvu på barn?

Inte socialtjänsten och kommunen, men däremot de privata behandlingshemmen. Samt naturligtvis alla som arbetar på både privata och kommunala HVB-hem, jämfört med om de inte skulle få ha sina arbeten kvar på grund av för få placeringar. Det är ju t.ex. jättevanligt att HVB-hem har både utrednings- och behandlingsplatser. Och även jättevanligt att när de har utrett en familj så kommer de till slutsatsen att de måste "behandlas" i ett år på ett HVB-hem. Ett HVB-hem som - surprise! - erbjuder just den typ av behandling som det egna HVB-hemmet gör...

Det har blivit ett geschäft med utredning och behandling av barnfamiljer, på samma sätt som Fas 3-anordnare... Tanken från samhällets sida var antagligen god från början, men sedan tar alltid aktörernas egenintresse över. 
Svar på tråden Hur kan ni socionomer fortsätta skicka klienter till Bromstensgården?